Byggahus.se
För att förtydliga lite, någon gjorde en koll för ett tag sen, kan vara värt att göra det igen. Helt slut, såg att texten var lite rörig.

Men jäkligt kul med renovering iaf :p Har börjat nu. Badrummet lämnar jag till sist om jag ens gör det, verkar vara det svåraste/dyraste/snårigaste.
 
ByggaB ByggaB skrev:
Du har bra argument. Det här är ett sidåspår men verkar ändå vara intressant för de flesta.
Det finns som du säger flera argument för att det borde kosta mer. Planeringsargumentet är det viktigaste.

Men återigen, om jag anställer en VVS:are för att göra ett rör jobb så är väl inte normen att jag "planerar, ritar och lägger upp" lösningen i detalj? Man träffas väl, går igenom lite olika idéer och sen så kör man på det. - och det är hantverkaren/installatören/rörmockaren som då faktiskt gör ett sådant jobb. För sin lilla del.

En samling "del-entreprenader" som normalt inkluderar en viss typ av planering i dem.

Totalaren blir ju istället som du säger, att du har någon typ av projektledare som kanske mer än att grotta sig i detaljerna är där som stöd för dig så att du kan få just det typ av badrum du vill ha, när du är i en situation där du inte vet vilka möjligheter som finns, vilket kakel som finns, vilka möbler som finns, vart de ska sitta, osv. Lite som typ en inredningsdesigner kanske?


Så jag tycker delvis att ni övervärderar det här med skillnaden i sakvärde. Men jag håller också med om att det finns ett värde som jag inte tänkte på innan.

Men det ni missar är ju att det finns ett värde för entreprenören att få hela jobbet själv också.
DEN FÅR ETT HELT JOBB SJÄLV. Vilket gör att den kan tjäna mer och effektivare lägga upp tiden.

Om det finns ett värde i att faktiskt "få jobbet" , vilket det finns i alla branscher förutom denna tydligen (då det enl många nu finns ett underskott på "duktiga proffs med bra referens") så vore det önskvärt att få kunder som vill ha ett helt paket hellre än bara en viss liten del.

Folk pratar ju också om ansvaret och det är väl enbart för att kunder hamnar mellan stolarna. Anställer man olika hantverkare för olika delar av jobbet så kan de skylla på varandra och det kan bli svårt att etablera vem som verkligen är ansvarig.

Men det här är ju en brist i systemet. Alla seriösa företag är dessutom försäkrade. Det är en trygghet, ett mervärde, för kunden att bara behöva ha koll på ett företags försäkringar. Men inte på grund av en värdehöjande åtgärd av företaget utan för att fusk, bortskyllning eller osäkerhet av olika anledning minskar.

___________


Om man vill göra allt by the book och har pengar att spendera så skulle jag hellre anställa en billigare firma och hyra in en självständig besiktningsman.

Ansvarsförsäkringar slutar gälla inom 2 år och det har varit problem med firmor som konkat då den parten (firman) mot vilken tredje part ska få ersättning (du) saknas. Men besiktningsfirmor som vart igång i många många år är något man istället kan luta sig mot sin kontra sin egen hemförsäkring då, eller så kan man på en gång kräva att jobbet görs om ifall det är något fel.


Besiktningsman + aldrig betala i förväg eller om du betalar i förväg se till att de har en färdigställandeförsäkring skulle vara mina "tips" efter att ha grottat ner mig i detta + lyssnat på allt som sagts här.
Nej det är inte vi som övervärderar. Det känns snarare som att du hela tiden försöker undervärdera värdet av samordningsansvar, arbetsmiljöansvar, konstruktionsansvar etc.
Arbetsmiljö är en rätt tung del i byggbranschen och den kan du inte bara vifta bort sådär. I en delad entreprenad är DU ansvarig för att det är ordning och reda. Det ror du i princip inte hem med mindre än att du gått en liten BAS-P/BAS-U -utbildning.

Visst är du en väldigt kunnig kund så kan du ro ihop det själv. Med jag skulle säga att det är någon som bara nån enstaka 1% av kunderna ha kunskap eller möjlighet till. Man får förutsätta att de flesta kunder har noll koll. De vill bara ha ett visst utseende och vill att det kommer vatten ur kranen när man vrider på. Men processen på vägen dit lämnar de gladeligen över i entreprenörens händer.

sen är det verkligen inte "DEN FÅR ETT HELT JOBB SJÄLV". Det har jag försökt förklara tidigare men du har en bild i huvudet som inte stämmer av hur företagen är organiserade i verkligheten.
Det finns inget eller väldigt få företag som gör alla moment själv in house.

I en delad entreprenad kan de komma dit och göra sin grej och sen bara fakturera. Det är effektivt och det tjänar de pengar på. Kunden står för hela risken om något inte klaffar.
Har de en totalare ska de samordna flera andra underentreprenörer.
Kör man på nån variant med löpande räkning brukar det vara överenskommet att kunden får betala full kostnad för underentreprenörer SAMT ett entrenprenörsarvode om upp till 10%.
Kör du nån fastprisvariant så ser du aldrig specifikationerna på samma sätt men det där påslaget finns ju ändå med på ett eller annat sätt i entreprenörens beräkningar och motsvarar då den del te tar betalt för samordning mm utöver sin egen lilla expertis.
 
Jag ger upp.... Lycka till TS.

Om jag får spåna om framtiden så tror jag på något av följande; Badrummet kommer inte bli renoverat öht eller det kommer bli renoverat bristfälligt med ett dåligt resultat, TS och hantverkare blir ovänner. Vi kan väl återkomma till tråden om 1 år.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Instämmer med Viktor
 
S Stuff skrev:
Nej det är inte vi som övervärderar. Det känns snarare som att du hela tiden försöker undervärdera värdet av samordningsansvar, arbetsmiljöansvar, konstruktionsansvar etc.
Arbetsmiljö är en rätt tung del i byggbranschen och den kan du inte bara vifta bort sådär. I en delad entreprenad är DU ansvarig för att det är ordning och reda. Det ror du i princip inte hem med mindre än att du gått en liten BAS-P/BAS-U -utbildning.

Visst är du en väldigt kunnig kund så kan du ro ihop det själv. Med jag skulle säga att det är någon som bara nån enstaka 1% av kunderna ha kunskap eller möjlighet till. Man får förutsätta att de flesta kunder har noll koll. De vill bara ha ett visst utseende och vill att det kommer vatten ur kranen när man vrider på. Men processen på vägen dit lämnar de gladeligen över i entreprenörens händer.

sen är det verkligen inte "DEN FÅR ETT HELT JOBB SJÄLV". Det har jag försökt förklara tidigare men du har en bild i huvudet som inte stämmer av hur företagen är organiserade i verkligheten.
Det finns inget eller väldigt få företag som gör alla moment själv in house.

I en delad entreprenad kan de komma dit och göra sin grej och sen bara fakturera. Det är effektivt och det tjänar de pengar på. Kunden står för hela risken om något inte klaffar.
Har de en totalare ska de samordna flera andra underentreprenörer.
Kör man på nån variant med löpande räkning brukar det vara överenskommet att kunden får betala full kostnad för underentreprenörer SAMT ett entrenprenörsarvode om upp till 10%.
Kör du nån fastprisvariant så ser du aldrig specifikationerna på samma sätt men det där påslaget finns ju ändå med på ett eller annat sätt i entreprenörens beräkningar och motsvarar då den del te tar betalt för samordning mm utöver sin egen lilla expertis.

Det hela verkar ju bygga på att det finns ett överskott av arbetstillfällen och ett underskott av de som utför dem. Eller kanske närmare bestämt, ett underskott av kunder som vågar och vill ta den svårare vägen.

I alla andra branscher så är du glad om du får "hela jobbet".
Att du sen anställer underleverantörer är UPP TILL DIG, eftersom DU inte har den kompetens hela din offert kräver.

Då brukar man ha avtal med andra företag som sänker sina ordinarier priset för att få jobb från dig som huvudentreprenör eftersom den då tar på sig hela risken, precis som du säger.

Här istället blir det ett pålägg på 10%.


Sen skulle jag säga att det är direkt lögn att de som jobbar med delad entreperenad inte har ett ansvar, skyldigheter gentemot kund om något går fel, etc. Det är bara att det är lättare att mygla eller skyffla över ansvaret på någon annan och kunden kan då hamna mellan stolarna. Det här är ett samhällsproblem, inte något man bara ska hälla pengar över för att få ur världen. Bättre regleringar, eller som sagt lagkrav på oberoende besiktningsman kanske hade varit något? Hursomhelst verkar besiktningsman vara det klokaste rådet jag läst om på forumet. (Dock ej i den här tråden).

Men att försäkringar och ansvar gentemot kund inte finns för att det är delad entreprenad, det var det löjligaste jag hört.



edit: O visst, de flesta kanske inte har så mycket koll. Men det hade inte mina föräldrar heller när de byggde sitt hus i princip helt själva med lite hjälp från andra släktingar och vänner som kunde saker lite bättre.

Det var så det funkade förr. Nu har vi forum och youtubevideos istället. Men här sitter de flesta av er och bara föreslår att man ska hälla pengar på det istället. Inte bara är det kostsamt men man lär sig då inget. Det är ju kul att veta hur saker och ting fungerar och då även kunna fixa saker ex i sommarstugan, mm.

Lite tråkig, eller om man ska använda ett modernare uttryck "lam" inställning ni verkar ha.
Precis som hur allt färre köper begagnade bilar direkt från andra personer. Man har ingen aning om vad man ska kika efter, man litar allt mindre på folk och då tar ett gäng "förmedlare" (bilhandlare) som kan vara precis lika luriga över ansvaret och lägger på saftiga 20%-30%+.

Mäklare samma sak, hela marknaden rusade ju iväg under 90-talet, folk ville bara tjäna en hacka. Mäklararvodet rusade då upp till ett average på 50-75000kr. Hah. Själva det "juridiska" kostar runt 12 000kr.

Hoppas nästan att vi hamnar i en permanent ekonomisk stagnering så folk landar på jorden lite.
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag ger upp.... Lycka till TS.

Om jag får spåna om framtiden så tror jag på något av följande; Badrummet kommer inte bli renoverat öht eller det kommer bli renoverat bristfälligt med ett dåligt resultat, TS och hantverkare blir ovänner. Vi kan väl återkomma till tråden om 1 år.


Själv tycker jag det är lite löjligt att man hänger på ett forum som "byggahus" (exkl er som då själva är renoverare och tjänar pengar på det) men förordrar och diskuterar kring "totalentreprenader" och "helhetslösningar" där ni pekar på lite bilder, ritningar och färger och sedan byggs något åt er.

Ni borde ju leta efter något som heter "Byggahusåten.se" :)

Sen om det går dåligt eller inte blir gjort alls, äh varför vara en sådan glädjedödare. Man måste väl börja någonstans om man ska lära sig.

Jag gissar dock på att det inte blir gjort då jag är för sent ute överlag!
 
Hemmakatten
Jag tycker du ska "tagga ner".

De flesta här, inklusive mig, har anlitat hantverkare för både husbygge ich mindre jobb.

Man måste ha ett förtroende för varandra, vilket du inte har.

Tyvärr, men jag skulle aldrig rekommendera dig till någon av de hantverkare jag anlitat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Majoriteten av snacket här har ju varit "det går inte att lita på att jobbet håller om man kör delad entreprenad.".

Men jag skiter i om du skulle rekommendera mig till en hantverkare eller inte. Det är löjligt att det ens är en sak. Karaktärsgranska kunder, även det är väl något som bara sker i den här branschen. Förmodligen bara i Sverige dessutom - just för att det är en överhettad marknad.

Och vad är det du inte skulle rekommendera mig över?
Jag har tagit till mig precis alla konstruktiva råd jag fått, förutom de som just inriktat sig på att försvara en överhet marknad med tveksamma strukturer som leder till att folk känner sig tvingade, manade eller helt enkelt enbart trygga med totalentreprenader.

Att jag ställer mig kritiskt, som outsider, till vad jag ser som en absurd marknad kanske skulle vara av intresse för er som varit fast i den allt för länge.

Eller så kanske ni kan ta ett snack med er mor och farföräldrar och kolla hur det funkade i Sverige innan marknaden drog in på overdrive vid 90-talet.

Hela den här tråden gick OT. Men även punkten där den gick OT är lite skämmig.
Anledning var att man minsann inte ska lita på "hantverkare som bryter", "polacker" eller företag i övrigt som är nya.

Konstruktiva råd som att just ta in en besiktningsman saknades till stor del.(Det vill säga hur man minimerar risken och kostnaden och faktiskt anställer någon mer än Hasse 55 år med 30 års branscherfarenhet och en kö på 12 månader).

Vilken självgodhet förövrigt. Att tro att någon som inte bett något av dig vill ha din rekommendation av den själv. Vem tror du på allvar att du är? Sen att du ens skulle eller inte skulle rekommendera en person till någon annan över vad de skriver på ett forum. Går du runt till hantverkare för att du inte har någon att jiddra med och säger "den här känner jag, han är en trevlig prick. Jag har absolut inte bara PM:at med honom ett par gånger online. Ring honom!"?

:crysmile:
 
Redigerat:
ByggaB ByggaB skrev:
Själv tycker jag det är lite löjligt att man hänger på ett forum som "byggahus" (exkl er som då själva är renoverare och tjänar pengar på det) men förordrar och diskuterar kring "totalentreprenader" och "helhetslösningar" där ni pekar på lite bilder, ritningar och färger och sedan byggs något åt er.

Ni borde ju leta efter något som heter "Byggahusåten.se" :)

Sen om det går dåligt eller inte blir gjort alls, äh varför vara en sådan glädjedödare. Man måste väl börja någonstans om man ska lära sig.

Jag gissar dock på att det inte blir gjort då jag är för sent ute överlag!
Såja, ta det lite lugnt nu och kliv av den höga hästen. Nu har du precis fått din första bostad och är väldigt novis. Så vad jag förstår så har du knappt lärt dig använda en skruvdragare än.

Det jag och många andra inser är våra begränsningar, vi optimerar också våra kunskaper mot tid, pengar och risk. Därför brukar många leja bort ett helt badrum och det är därför vi har rekommenderat dig en specifik typ av lösning. Jag skulle säga att vi är smarta och du är motsatsen.

Att sedan börja slänga skit runt dig och påstå att alla andra är lata och inga byggare är ju rent ut sagt pinsamt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
2004-2006 renoverade jag BRFen vi bodde i, 2005 gjorde jag det mesta i badrummet själv förutom golv- & väggmattorna. Några år senare renoverade föreningen alla badrum.

Nu häromåren så har vi tagit in en firma (kakel&klinkerfirma) på rekommendation, som i sin tur tog in tre olika firmor (snickare, elektriker & VVSare, som den firman brukar jobba med), till att renovera två badrum i villan.
Jag rev allt det gamla och firmorna byggde upp det nya.
Huvudfirman skötte planeringen mm, men vi fick fakturor från varje enskild firma, efter överenskommelse med huvudfirman, kostade lite extra för att huvudfirman höll i alla trådar, men det hade kostat mer om vi bara hade fått en faktura.
Ena badrummet drog ut lite på tiden pga sjukdom, men det var inget vi själva behövde rodda i utan det skötte huvudfirman.

2014 tog vi in en firma som i sin tur tog in tre andra firmor, för att gräva ut runt grunden, byta dränering, isolera källarväggarna på utsidan samt byte av inkommande vattenservice.
Där skötte huvudfirman all planering, där fick vi två fakturor, gick som två olika beställningar.

Vi har tagit in hantverkare fyra gånger till, byte mätarskåp, montage eldstad, flytt mätarskåp, förråd/garage utbyggnad.


Sedan har jag bytt taket själv, bygg altan, rivit tre sovrum på markplan fullständigt å byggt upp dom igen, ”rivit” ett rum i källaren och byggt sovrum, rivit matkällare & klädkammare i källaren och byggt ny klädkammare, bytt alla fönster & dörrar i markplan, mm.


Ja, vi har gjort några tabbar när vi anlitat hantverkare, största tabben var när vi byggde ut garaget med ett förråd samt fasadbyte (på garaget), det drog ut på tiden ganska mycket.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
ByggaB ByggaB skrev:
Sen skulle jag säga att det är direkt lögn att de som jobbar med delad entreperenad inte har ett ansvar, skyldigheter gentemot kund om något går fel, etc.

Men att försäkringar och ansvar gentemot kund inte finns för att det är delad entreprenad, det var det löjligaste jag hört.
Det är inget jag har påstått heller. I så fall var jag otydlig.

Givetvis är varje entreprenör ansvarig för att utföra sina moment på ett fackmannamässigt sätt. När jag skrev att du står mer risken när det inte klaffar så tänkte jag mest på att det är tidplanen som ska klaffa. Du bokar var och en av entreprenörerna och styr när de ska komma. Skiter det sig i något moment och en entreprenör kommer dit och föregående moment inte är klart. Ja då är det du som kund som får stå för den extrakostnaden.

Försäkringar och ansvar finns såklart mot kund. Där har jag inte hävdat något annat.

Talar vi åter igen ansvaret för arbetsmiljösamordning så ligger det på dig som kund vid delad entreprenad, vara sig du vill eller inte, det är styrt i lagen. Den kan du inte vifta bort genom att förminska arbetsmiljöproblemen. Den lär du sköta ordentligt alternativt delegera bort till en av entreprenörerna (som då vill ha betalt för det).

Då må ha rätt i princip vissa delar men det känns också som du också driver på utifrån ett väldigt teoretiskt perspektiv och utgår ifrån hur du tycker att det borde vara, snarare än hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

De resonemang du för kräver nästan att man som kund är lika eller mer påläst i regelverk och avtal än vad entreprenören är för att ha en chans att mäkta med och "ha rätt".
Det finns det i praktiken nästan inga kunder som vill eller orkar med. Så ja man betalar extra för slippa lägga massa tid.
Nu är inte jag lastgammal men det känns ändå som att jag ju äldre jag bli värderar min fritid högre. Jag har inga problem med att betala lite mer för entreprenader för att själv kunna ägna mig åt roligare saker.

Nåväl. Tredje försöket nu men det känns inte som att diskussionen leder till något så jag gör som övriga, tackar för mig och lämnar diskussionen
 
S Stuff skrev:
Det är inget jag har påstått heller. I så fall var jag otydlig.

Givetvis är varje entreprenör ansvarig för att utföra sina moment på ett fackmannamässigt sätt. När jag skrev att du står mer risken när det inte klaffar så tänkte jag mest på att det är tidplanen som ska klaffa. Du bokar var och en av entreprenörerna och styr när de ska komma. Skiter det sig i något moment och en entreprenör kommer dit och föregående moment inte är klart. Ja då är det du som kund som får stå för den extrakostnaden.

Försäkringar och ansvar finns såklart mot kund. Där har jag inte hävdat något annat.

Om man skriver ett tydligt avtal som gör gällande att man har en tidsplan så blir det väl skadeståndskrav mot den som inte är klar i tid.

Sen har du också fel vad gäller arbetsmiljöfrågan om det rör sig det scenario som du precis beskrev; alltså en firma efter en annan.

Det är gott att du vill ge råd, det är tråkigt att du och andra blir besvikna när vissa av rådan inte beaktas, speciellt när de är rätt OT. Jag förstår att det är norm att tacka och bocka för råd man får och sen ignorera dem privat. Men har man kapaciteten till att föra en saklig diskussion så borde detta inte krävas.

Men tack för råden hursomhelst.

PS: Visst är diskussionen teoretisk när det urpsrungliga ämnet kring hur man bäst hittar ett rimligt pris snabbt övergick till att man inte ska använda prisjämförelsesidor eller ta in någon som man inte har *personliga* referenser till och då gärna anlita den med dyraste entreprenad-formen.

Vart ju inte direkt mycket utrymme för hur man eventuellt praktiskt skulle handskas med alternativen. (Även om vissa skribenter kom med goda råd i den bemärkelsen också - tack till er!).
 
ByggaB ByggaB skrev:
Om man skriver ett tydligt avtal som gör gällande att man har en tidsplan så blir det väl skadeståndskrav mot den som inte är klar i tid.

Sen har du också fel vad gäller arbetsmiljöfrågan om det rör sig det scenario som du precis beskrev; alltså en firma efter en annan.

Det är gott att du vill ge råd, det är tråkigt att du och andra blir besvikna när vissa av rådan inte beaktas, speciellt när de är rätt OT. Jag förstår att det är norm att tacka och bocka för råd man får och sen ignorera dem privat. Men har man kapaciteten till att föra en saklig diskussion så borde detta inte krävas.

Men tack för råden hursomhelst.

PS: Visst är diskussionen teoretisk när det urpsrungliga ämnet kring hur man bäst hittar ett rimligt pris snabbt övergick till att man inte ska använda prisjämförelsesidor eller ta in någon som man inte har *personliga* referenser till och då gärna anlita den med dyraste entreprenad-formen.

Vart ju inte direkt mycket utrymme för hur man eventuellt praktiskt skulle handskas med alternativen. (Även om vissa skribenter kom med goda råd i den bemärkelsen också - tack till er!).
Jag säger så här istället: prova att handla enligt din strategi och rapportera tillbaka i tråden hur det gick om några månader. Själv tror jag du kommer möta motstånd när din verklighetsbild och verkligheten krockar när du ska anlita duktiga hantverkare (om det är det du verkligen vill, om du inte bara vill slåss mot väderkvarnar).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
ByggaB ByggaB skrev:
Sen har du också fel vad gäller arbetsmiljöfrågan om det rör sig det scenario som du precis beskrev; alltså en firma efter en annan.
Ja, OM en firma gör klart att sitt innan nästa firma kommer och gör sitt så har varje firma all arbetsmiljöansvar.

MEN så brukar det aldrig vara när man gör någon renovering.
Den första som måste komma och riva ett badrum är lektriker och/eller VVSare, sedan den andra.
Sen snickare.
Sen kan både elektriker och VVSare behöva komma igen och riva det sista.
Sen behöver snickaren komma och bygga upp vissa bitar.
Sen måste elektriker och VVSare komma och montera det som ska vara i väggar/golv/tak.
Sen snickaren igen.
Därefter den som har tätskiktet.
Sen snickare för montage av badrumsmöbler, dörrfoder mm.
Sen elektriker & VVSare göra den utvändiga installationen som tex blandare, toastol, strömbrytare, lamparmatur.

Alltså innan ett badrum har rivits och byggts upp igen så har minst fyra olika yrkeskategorier varit på plats ”samtidigt”, kanske inte fysiskt samtidigt men firmorna har haft ditt badrum som arbetsplats samtidigt och det är det som har betydelse när det gäller det övergripande arbetsmiljöansvaret.
 
S Stuff skrev:
Tror du (TS) gör en liten tankevurpa kring prissättningen för delad entreprenad jämfört med en totalentreprenad.
I en delad entreprenad får du själv hantera all planering och samordning, se till att de olika momenten sker i rätt tid och rätt ordning. I en totalentreprenad får du en(1) part som hanterar allt detta åt dig. Du behöver själv inte rådda med någon samordning eller ringa runt en massa utan den tjänsten läggs på totalentreprenören. Till detta går en del timmar och ansvar och det får man såklart betala för. Så att de det som en paket-deal som borde vara billigare är tyvärr ett feltänk.

Angående diverse förmedlingssidor och de entreprenörer som man hittar där så är det ju helt enkelt så att de allra bästa och mest eftertraktade entreprenörerna inte behöver använda sig av sådana och därför inte har något intresse av att betala för att vara med i diverse tjänster/portaler/förmedlingar.
De kan leva på sina referenser. Kunderna kommer till dem helt enkelt och de behöver inte aktivt jaga nya kunder. Det är effekten av att göra bra jobb med nöjda kunder :)

Jag har förstått att de allra bästa och eftertraktade inte behöver använda sig av dem.
Dock söker jag inte de allra bästa eller mest eftertraktade heller då jag vill hålla nere kostnaderna, som sagt.

Jobbet kräver inte vidare mycket kompetens då väldigt lite ska ändras ;-) Sen tror jag iofs att det finns de som är eftertraktade för att de gör jobbet prisvärt eller till och med under konkurrenternas pris. Gott för er som hittat sådanna :) Vad mer kan jag säga?


Men jo jag har väl generellt blivit informerad om just dessa två punkter nu och har inget mer att tillägga. Det är lite samma veva hela tiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.