Byggahus.se
Jag fundera alltå på att bli med robot.

Villatomt på 1300 kvadrat. En sammanhangande gräsmatta på ca 630 kvadrat. Bara normala hinder. Lekstuga. Träd och buskar. I anslutning till denna en avstickare som är ca 4x20 meter. Dvs 80 långsmala kvadrat till. I stort sett bara plana ytor.

Några frågor:
1) Vad är främsta skälet till att välja husqvarna framför gardena?

2) Vad avgör klippkapacitet? Två klippare av samma fabrikat med samma bredd på klipptallriken kan vara specade för helt olika storlek på gräsmattan. Kan någon förklara detta?

3) Sedan då det här med kapacietet. Hur mycket överkapacitet bör man ha? Dubbelt? Skulle jag klara mig med en Gardena Sileno Life 1000 till min gräsmatta, tro?

4) Hur fixar man mjukvaruuppdateringar på klippare som ej går att koppla upp mot nätet?
 
1. Pris och funktioner.

2. För vissa modeller kan det i mjukvaran finnas en en maximal klipptid/dygn som begränsar kapaciteten.

3. Kapaciteten för klipparna brukar anges till +-20 % Omöjligt att exakt säga vilken "överkapacitet" som är nödvändigt. Tomtens utformning och grästillväxt/typ är faktorer som påverkar.

4. Via en USB-kabel.
 
Är det någon som kanske kan lämna lite matnyttiga tips här?

Tex vad går jag miste om, om jag köper en Gardena Sileno Life 1000 istället för en dyrare Husqvarna 310? Som exempel alltså.
 
Det diffar lite i backtagningsförmåga mellan modellerna.
Gardenan kan uppdateras av användaren.
Det går att få 5 års garanti på gardenamaskinen.

Inst.material följer med gardenan.
 
Jag har inte haft möjlighet att titta på dessa två kandidater i butik (HQ310 och gardena sileno life 1000). Men jag har tittat på andra gardena och HQ. Jag får intrycket av att skalet på husqvarna rör sig mera när den går mot ett stop. Jag får känslan av att husqvarna-klipparen är skonsammare mot det som den stöter i. Kan det stämma?
 
Kan stämma.
Det finns två krocksensorsystem, rörligt chassi med magnetsensor samt motorströmsavkänning.
Har du inte kristallvaser på tomten har det ingen betydelse vilket avkänningsmetod som används. Grejorna är noga utprovade och godkända.
 
Får man ränder på tex fasad och trädstammar mm om man inte begränsar med tråd? Är det liksom möjligt att använda krocksensorerna som ersättare till att dra tråd till öar överallt. Träd och lekstugor och allt vad det kan vara?
 
O Olf Oggler skrev:
Får man ränder på tex fasad och trädstammar mm om man inte begränsar med tråd? Är det liksom möjligt att använda krocksensorerna som ersättare till att dra tråd till öar överallt. Träd och lekstugor och allt vad det kan vara?
Maskinerna är konstruerad för att kunna krocka med fasta föremål. Kåpan är av plast, repor och slitage uppstår.
Husfasad skadas ej av påkörning. Husfasader och liknande ska normalt avgränsas.
Trädstammar spelar ingen roll.
 
Nu lutar det åt ett köp av en Gardena Silento Life 1000. Så tala nu eller tig för alltid:)

När jag stegar upp ytterkanterna på det område jag kommer att lägga begränsningskabel på så inser jag att de 200m som följer med klipparen förmodligen inte riktigt kommer räcka till. Inte om man också ska lägga guidekabel. Och absolut inte om jag även ska lägga runt alla träd och öar.

Är medföljande kabel snålt tilltagen för att man vill styra konsumenten till att köpa mer kabel. Eller ska jag ta det här som en signal om att klipparen egentilgen är underdimensionerad? Gräsytorna är totalt sett dryga 700 kvadrat.
 
Jag har en Sileno 1000, ca 750 kvm gräsmatta med en massa öar, korridor och annat skrammel. Det är inga problem för den att hinna med, min kör mån-fre från 5 på morgonen och strax efter lunch brukar den parkera för dagen (sensor control). Jag använde ca 350 meter kabel till trädgården incl guide. 200 meter hade räckt om jag hade lagt det i ytterkant, och kanske runt nån/några öar men inte för min trädgård. Bara guiden här är 60 meter.. så dom skickar ju inte med för mycket kabel, men visst kan det funka för några.
 
Hej.
Jeg har en gammel Worx til 1000m2. :oops: Min have er mellem 6-700m2. Brugsanvisningen siger at den klarer 1000m2 på 27 timer om ugen, fri lör-söndag. Den har ingen begränsning i softwaren. :) Jeg kører 5 timer hver dag, den har fri i weekend-enden. Så hvis du kan få den til at køre 8 timer om dagen har du ihvertfald nok. :rofl:
 
Är det enkelt att ominstallera en gardena silento? Finns det något smidigt sätt att återställa fabriksinställningarna?
 
O Olf Oggler skrev:
Är det enkelt att ominstallera en gardena silento? Finns det något smidigt sätt att återställa fabriksinställningarna?
Det finns ett menyval, som tar bort alla personliga inställningar, så då kan man väl börja om från början antar jag ( har inte provat).
Schematisk bild av en flödesdiagram med olika steg och beslutspunkter för en teknisk process eller inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag hade en Sileno 1000 förut till min gräsmatta som är 700 kvadrat ock kuperad. Den höll på att göra mig galen då den fastnade, stannade och jag vet inte hur många veckor som den stod på verkstad. Till slut gav jag upp och i våras köpte jag en Automower 415X. Efter en del strul med ett kretskort som havererade har jag nu haft igång min Husqvarna i över en månad och jag är imponerad! Problemlösningen är överlägsen min Gardena och klippresultatet likaså. Efter lite problem med att klipparen slirat i en brant slänt när det har regnat så köpte jag ett terräng kit och monterade och vips så är alla gräsklipparproblem som bortblåsta. Husqvarna är dyrare än Gardena men min erfarenhet är att man får det som man betalar för. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.