Byggahus.se
Jag är på jakt efter en spånsug i storleksordningen 3-5 hästkrafter, dvs 2,2 - 3,8 kW. Den korta versionen av min fråga är om någon har köptips, eller kanske t o m något begagnat de vill sälja?

Lite mer bakgrund:

Målet är att bygga ett system med cyklon och partikelfilter som kan suga allra minst 1500 m3/h, allt utgående från Bill Pentz m fl idéer som jag vet att många på detta forum är bekanta med: http://www.billpentz.com/woodworking/cyclone/staticcalc_faqs.php

Det finns mycket att säga om detta ämne, men nu är det specifikt spånsugen (fläkten) som är ämnet här.

Har för närvarande till låns en Felder AF 22, 4 hk / 3 kW. Den är alldeles utmärkt och har inlopp på 160 mm vilket är bra eftersom jag tänkte bygga spånsugssystemet med 160 mm spirorör. Men Felder-sugarna är rejält mycket dyrare än de många budgetalternativ som finns att tillgå under diverse varumärken. Feldern kostar typ 12 000-15 000 jämfört med kanske 4-8 000 för olika budgetalternativ som åtminstone är i samma storleksordning på motor. Det går ibland fina saker på Blocket, men inte så ofta som de är tillräckligt starka och inom vettigt avstånd, så jag är redo att köpa nytt om det inte dyker upp något bra begagnat snart.

Informationen som finns att tillgå om spånsugarna är ofta väldigt begränsad. Helst skulle jag vilja se fläktkurvor (som visar förhållandet mellan undertryck och flöde), men det verkar typ aldrig finnas. I bästa fall står det någon uppgift om maxflöde och max undertryck (uppmätt vid noll flöde, antar jag då). Dessa siffror är antagligen inte uppmätta med direkt jämförbara metoder, och dessutom har jag i flera fall hittat olika uppgifter om maxflöde för en given modell. Så jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på detaljerna i angivna maxflöden.

Ett alternativt sätt att bedöma vad som kan räcka blir då att titta på märkeffekt på motorn, inflödesportens storlek och impellerns storlek.
- Märkeffekt: mindre än 3 hk = 2,2 kW verkar inte aktuellt. Pentz anser att det är svårt att få tillräckliga resultat med mindre än typ 5 hk = 3,8 kW.
- Inflödets storlek: Ska inte vara mindre än 150 mm i diameter eftersom jag siktar på 160mm rörledningar.
- Impellerns storlek: Enligt Pentz är det svårt att få till det nödvändiga luftflödet med en impeller som är mindre än ca 13-14", dvs ca 330-350 mm.

Kvarstår då att jämföra de alternativ som finns att köpa.

- Duab har två potentiellt mycket prisvärda spånsugar FM300S och FM300S-5 på 3 hk resp 5 hk, båda med angiven impellerstorlek 305 mm = 12". Pris ca 4 000 resp 6 000.
- Duab säljer också Europac EP-702A och EP-702B. Båda på 3 hk, impellerstorlek 340 mm = 13,5". Det som verkar skilja är främst att 702A har lite större diameter på säcken samt en säck istället för två. Båda kostar strax över 7 000.
- Det finns också t ex spånsugar märkta Wolftech. Wolftech DC2200 är på 3 hk = 2,2 kW och ser väldigt lik ut Duab FM300S. Kostar ca 5 000 hos Lövångers maskin. Wolftech DC3800W på 5 hk och ser lite annorlunda ut. Kostar ca 8 000. Oklar diameter på impeller på båda.

https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300s-3-fas
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300s-5-3-fas
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/europac-spansug-ep-702a-3-fas
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/europac-spansug-ep-702b-3-fas
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/spansug-wolftech-dc-2200?category_id=372
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/spansug-rdc3800w?category_id=372

- - -

Hur ska man navigera i detta? Tittar man bara på märkeffekt så är Duab FM300S/FM300S-5 de mest prisvärda jag har hittat. Men impellern är mindre än på Europac-sugarna. Någon som har erfarenhet och kan säga något om praktisk kapacitetsskillnad? Eller andra kvalitetsskillnader? Ljudnivå? Byggkvalitet, vibrationer? Eftersom jag tänkte bygga cyklon och köpa separata patronfilter så spelar det mig ingen större roll med antal och kvalitet på de filtersäckar som ingår.

Rimligtvis kan det spela stor roll för prestanda, ljudnivå mm vilken form och storlek det är på fläkthuset och impellern, men jag har inte stött på någon tydlig information om vad man ska titta efter. Någon som vet?

Någon som har haft tillfälle att jämföra FM300S (3 hk) och FM300S-5 (5 hk)? Jag har lite svårt att tro att det skulle göra stor skillnad att uppgradera motorn om fläkthus och impeller ändå är samma. Spontant skulle jag gissa att Europac EP-702A/B är en kraftigare fläkt än FM300S eftersom impellern är större.

Just nu väger jag nog lite mellan Duab FM300S-5 (5 hk, 305 mm impeller, 6 000 kr) eller Europac EP 702A/B
(3 hk, 340 mm impeller, 7 000 kr). Men jag är öppen för alla idéer, som sagt även begagnat om någon vet något.

Och om/när cyklonbygge mm blir av så kommer detta att dokumenteras, så då kan jag posta bilder och rapporter mm. Har sett att det är flera här på forumet som har hemmasnickrade system med cyklon och att de trådarna har väckt intresse hos en hel del.

Beklagar det långa meddelandet. Tack till dig som läste ända hit!

(Edit: raderade en detalj jag hade missuppfattat om storleken på fläkthus på Europac-sugarna.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Jag har en 2,2 kw och en 3kw sug som skulle vara till salu om någon behöver. Båda är gamla kvalitetsgrejor. Den mindre är i gott skick och den större är i behov av litet reparationer.
Fast de är väl för långt borta för dig.

Jag byggde min version av Bill Pentz cyklon med en 4kw fläkt som jag hittade på skroten. Skovlarna är raka och hjulet är strax över 39 cm i diameter. 2800 varv i minuten. Den blev kraftig och bra.
Verkstadsdammsugarsystem med flexibla slangar och en träbyggd cyklonenhet i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd cyklon dammavsugningsanordning med en stor fläkt och metallkomponenter monterade utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd cyklon med 4kw fläkt och ett 39 cm diameterhjul i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Det var ett rejält bygge! Imponerad!

Österbotten är tyvärr lite långt bort (från Göteborg) dock, men tack för erbjudandet.
 
H heimlaga skrev:
Jag har en 2,2 kw och en 3kw sug som skulle vara till salu om någon behöver. Båda är gamla kvalitetsgrejor. Den mindre är i gott skick och den större är i behov av litet reparationer.
Fast de är väl för långt borta för dig.

Jag byggde min version av Bill Pentz cyklon med en 4kw fläkt som jag hittade på skroten. Skovlarna är raka och hjulet är strax över 39 cm i diameter. 2800 varv i minuten. Den blev kraftig och bra.
[bild][bild][bild]
Hej skulle du kunna tänka dig att dela med dig på mått på din hemmabyggda cycklon spånsug. Har tänkt att bygga något liknande till findammsutsug i mitt snickeri. Mvh Mikael
 
H _hemmasnickaren skrev:
Hej skulle du kunna tänka dig att dela med dig på mått på din hemmabyggda cycklon spånsug. Har tänkt att bygga något liknande till findammsutsug i mitt snickeri. Mvh Mikael
Hej Mikael!

Inte svar på exakt det du frågade, men mer allmänt, kolla Pentz hemsida. Där finns rätt mycket skrivet om dimensionering av cyklon och t o m en Excelfil för att räkna ut mått. Se här:

http://billpentz.com/woodworking/cyclone/cyclone_plan.php

Länk till Excelfilen finns nästan längst ned under punkt N:

http://billpentz.com/woodworking/cyclone/cyclone_plan.php#cyclone_cutting_layout

(Varning om du inte har läst hans hemsida förr: det är många starka åsikter och bitvis rätt tjatigt, men han har en del erfarenhet och teori som många verkar uppleva är till nytta.)
 
R rasmusei skrev:
Hej Mikael!

Inte svar på exakt det du frågade, men mer allmänt, kolla Pentz hemsida. Där finns rätt mycket skrivet om dimensionering av cyklon och t o m en Excelfil för att räkna ut mått. Se här:

[länk]

Länk till Excelfilen finns nästan längst ned under punkt N:

[länk]

(Varning om du inte har läst hans hemsida förr: det är många starka åsikter och bitvis rätt tjatigt, men han har en del erfarenhet och teori som många verkar uppleva är till nytta.)
Jag byggde cyklonen enligt måtten i Bill Pentz excelfil.
Med skillnaden att jag helsvetsade den av 2mm plåt och svetsade fast flänsar så att cylidern och konen går att skruva loss från varandra.
Bill Pentz är tjatig och en riktig ordslösare som använder sju ord för att säga en sak som kunde sägas med två men han kan cykloner.
Jag kan ta fotografier på mina detaljlösningar och så har du måtten från Bill Pentz.
 
Det skulle vara till nytta med lite bilder, hur många meter rörledning och vilken dimension har du till din spånsug. Har en gammal spånfläkt med insug rör diameter 250mm 4 kw , som jag tänkte använda . Har också en ännu större plastfläkt med 350 mm insug som har varit monterat till ett äldre spånfilter. Stor fläkt och fläkthus helt i glasfiber och plast men effekten på den är bara 2.2 kw.
 
H _hemmasnickaren skrev:
Det skulle vara till nytta med lite bilder, hur många meter rörledning och vilken dimension har du till din spånsug. Har en gammal spånfläkt med insug rör diameter 250mm 4 kw , som jag tänkte använda . Har också en ännu större plastfläkt med 350 mm insug som har varit monterat till ett äldre spånfilter. Stor fläkt och fläkthus helt i glasfiber och plast men effekten på den är bara 2.2 kw.
Skall försöka komma ihåg att ta med mig kameran nästa gång jag far till snickeriet.


För att sätta en tillräckligt stor mängd luft i rörelse för att fånga in findammet som virvlar kring till exempel en sågklinga fordras enligt Pentz och andra dammexperter som jag har rådfrågat en rördimension på minst 160mm. Jag håller steg för steg på att förstora anslutningarna på de maskinerna där de är för små och där det är möjligt att förstora. I gamla tider innan sambanden mellan fint damm och diverse sjukdomar var kända hade man klenare anslutningar och då fångades bara det grövre spånet in. Många tillverkare sitter fast i gamla tider och bygger än i dag maskiner med små anslutningar än i dag fastän tiden egentligen sprang ifrån dem för 10-20 år sedan.

Ja jag vet....... det förekommer både Whitworth gängor och babbitslager i en del av mina maskiner men i fall där den tekniska utväcklingen verkligen medför stora förbättringar försöker jag hänga med min tid så gott kassan tillåter.

Därför är mitt rörsystem byggt med 160mm rör. Kortaste möjliga bit slang fram till maskinerna. Slang bromsar luftströmmen mer än rör gör.

Min gamla 2,2kw spånsug orkade inte hålla luften i tillräckligt snabb rörelse i många meter 160mm rör så det samlades spån i rören och sugkraften blev dålig i rörändan. Då hade jag ingen cyklon utan bara ett uselt säckfilter.
En cyklon ger upphov till ett ganska stort motstånd för luftflödet så jag skulle aldrig bygga en cyklonsug med mindre än 3kw ens med korta rör på bara ett par tre meter fram till maskinen. Bill Pentz rekommenderar 4kW. Det verkar fungera bra med 4kW även med mina ganska långa rör och cyklon. Jag skulle gissa att jag har 15-20 meter från cyklonen till bortersta maskinen på rörlinjen.
 
Liten uppdatering. Det slutade med en Europac EP-702B från DUAB. Förhoppningsvis ska den duga till vårt lilla system. Men det finns väl risk för att det kommer att krävas något större för att driva ett system med cyklon och 160mm rör.

En första grov mätning med anemometer visar på att den suger 27-28 m/s genom 5 meter av DUAB:s 150mm-slang ganska så hoprullad och med spån- och filtersäckar monterade. Dvs ca 1700-1800 m3/h med detta motstånd. Ska försöka mäta upp en fläktkurva och får lov att återkomma.

Det visar sig att impellern på Europac-sugen inte är 340mm som DUAB skriver på sin hemsida, utan ca 320mm, dvs 13".

Till yttermera visso är impellern i aluminium, pressgjuten antagligen, och såvitt jag kan se exakt identisk med den som sitter på en Grizzly G1030Z2P, ett betydligt mer välkänt märke än Europac. Se bifogad bild från min Europac och jämför med impellerbilden av Grizzlyn här:
https://www.amazon.com/Grizzly-G1030Z2P-Collector-Aluminum-Impeller/dp/B00DQJNG26
Jag tycker mig t o m skönja samma märkning i metallen "CP-007-3066".
 
  • En Europac EP-702B dammsugare med en synlig aluminiumimpeller på ca 320mm i ett öppet vitt kabinett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Den gröna cyklonen såg rejält häftig ut, men tappar man inte mycket sug att ha cyklonen före fläkten?
Håller själv på å bygger suganläggning å jag hade tänkt sätta cyklonen efter fläkten
 
D Djävulssnickarn skrev:
Den gröna cyklonen såg rejält häftig ut, men tappar man inte mycket sug att ha cyklonen före fläkten?
Håller själv på å bygger suganläggning å jag hade tänkt sätta cyklonen efter fläkten
Det gäller att ha samma virkelrikting på luften i cyklonen som i fläkten så förlorar man minsta möjliga.

En cyklon ger annars ungefär samma motstånd oberoende om den är före eller efter fläkten. Det är ju samma luftvolym som skall genom den oberoende.
 
Man kan notera skovlarna på impellern i bilden, dom är effektivare än raka skovlar så man får mera effekt ur samma motorstorlek.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Den gröna cyklonen såg rejält häftig ut, men tappar man inte mycket sug att ha cyklonen före fläkten?
Håller själv på å bygger suganläggning å jag hade tänkt sätta cyklonen efter fläkten
En av fördelarna med att ha cyklonen före fläkten är att i princip allt material avskiljs och hamnar i tunnan under cyklonen. Då är det ingen risk att större bitar man råkar suga upp blockerar och/eller förstör fläkthjulet.
 
Aja Ja, jag har alltid haft avskiljare efter fläkten, har aldrig haft problem med att en fläkt har gått sönder av bitar som råkar sugas in, de fläktarna jag har är gamla monster med rejäla blad.
Ser att det talas en del om motoreffekt här, enligt min erfarenhet är det bra att ligga rejält i överkant. Det bästa jag någonsin har skaffat mig till snickeriet är min gamla Bahco-fläkt med sin 5-15kw motor (tvåhastighetsmotor). Så bra när man fräser eller hyvlar att slå på det höga varvtalet, suger som värsta monstret då, nästan så träbiten åker med...
Man ska inte bry sig om hur mycket energi den använder, viktigast är ju att det är rent å snyggt
 
En begagnad industriell fläktmotor monterad på träplankor med ansluten rörledning, bredvid en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den ut, köpte den för 200 på skroten
Cyklonen till den är gjord i trä, har inte hunnit sätta upp allt men till helgen bör det va klart
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.