Byggahus.se
Karlia
A Avemo skrev:
Jag rensade kvickrot ut en odlingslåda som varit orörd ett par år. Det fanns några godbitar också. Nu blir det gratäng.
[bild]
Jordärtsskockor?
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag har köpt och sått frön som haft extremt dålig grobarhet, det handlar om småpengar men jag tycker det är dåligt.

Går det att reklamera?
De brukar fixa sånt snyggt.. om man tar kontakt med dem (iaf de gånger jag sagt till, vissa gånger orkar man inte.. - o då får jag ju skylla mig själv hehe)

Köp av privatpersoner är det lite mer tveksamt med, men har de fröer o e vana säljare kan man ibland ha tur!
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag låter dem klara sig själva.. Där jag bodde förut fungerade det utmärkt, rabarbern växte som ogräs. Inte här. Hästskit kan jag inte få tag på, beroende av sånt som går att köpa. Kogödsel på påse kanske?
Senaste nytt på ”jordsidan” är att vissa gödselsäckar innehåller eg bara 2,5 procent gödsel.. resten torv typ. Så kolla innehållet..

Jag har haft pelleterat hönsgödsel senaste åren (både till chili/tomater osv och ute..). Skulle köpt/fått av grannen men de hann lassa ut sin kodynga på åkrarna (jag var sen..)
 
DJUNGELTELEGRAFEN:

Plantagen gödselsäck med ko framför, pall med förpackad kompostjord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kolla Lena Israelssons konto på Instagram, hon hade stora hål in i pallkragarna där råttor gnagt sig in för att äta av bokashin. :mad:
Så har du mycket råttor får du fundera hur du skall hålla dem ute.
Vi höll på att tappa hakan när de (första året) gnagt sig igen trallgolvet (40 cm upp) i vårt växthus..

Så snopet.. och det var inte ens tunnaste trallen..

Lika impad idag.. x år senare (hålet har fått vara kvar), fanns ju inget därinne! På sommaren nu ställer vi en kruka på haha
 
Plommonträdet 'Komet' i blom med ett knutet skyddsnät runt stammen och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya trädet vi planterade i höstas blommar för fullt!

Plommonträd ”Komet

(I normala fall är päronträdet först ut varje år!)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
DJUNGELTELEGRAFEN:

[bild]
Ja jag har gjort samma upptäckt en gång i tiden, kände mig rätt lurad och har inte köpt "kogödsel" sedan dess.

Tyvärr är väl i princip all "jord" på säck någon form av gödslad torv. Dessutom är det väl tveksamt om torv är förnybart, tillväxten i förhållande till uttaget är för låg.

Jag har som tur är tillgång till kompostgödlad matjord. Ingen torv här :D
(Mer än som såjord och till krukväxter)
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Ja nästan all jord på påse är torv. Tycker det är dumt att förstöra torvmossar, jag köper barkmull som jordförbättring istället.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja nästan all jord på påse är torv. Tycker det är dumt att förstöra torvmossar, jag köper barkmull som jordförbättring istället.
Jag använder en hel del hästgödsel som vi får gratis av svärfar.
Funderar lite på att kompostera löv för att få lövmull att använda.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jo, jag följer lena Israelsson, känner mig lite lurad. Mat har jag sedan länge lärt mig att läsa det finstilta, försöker undvika glutamat och dylikt. Schampo, balsam, tvål och cremer läser jag också för att veta vad som är i.

Men jord, måste jag läsa på där också!? Kan inte det bara vara jord eller gödsel utan konstigheter? Tydligen inte.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
I Storbritannien finns det torvfri jord att köpa men inte i Sverige, i alla fall inte för normalkonsumenten. Eller jo, på vissa återvinningsstationer kan man ju köpa kompostjord men det vågar i alla fall inte jag göra nu för tiden. Vem vet vad man får med sig i den.
Jag gör helst min egen jord.:D
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jo, jag får flytta fram bokashin i projektkön:D Men det är ändå en del som måste gå före.
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
INNEHÅLLER MYCKE.. men tydligen inte torv iaf hehe

Packe med torvfri jord märkt Weibulls, 40 liter, med bild på händer som håller planta och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
I Storbritannien finns det torvfri jord att köpa men inte i Sverige, i alla fall inte för normalkonsumenten. Eller jo, på vissa återvinningsstationer kan man ju köpa kompostjord men det vågar i alla fall inte jag göra nu för tiden. Vem vet vad man får med sig i den.
Jag gör helst min egen jord.:D
Återvinningsstationen jord är mums hehe, men ja.. man vet inte alltid om den är helt ogräsrensning! Min har varit, men inte alla andras..

Köper ofta säckar o ibland kärra/lösvikt!

I år har jag inte köpt någon än.. jag mejlade och frågade om de testat sin jord för ett tag sedan, såhär blev svaret!

E-postrespons om kompostjord ej testad för Vinass, diskussion om certifiering och återvunnet material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. är inte säker på att jag gillar det just i år! Till tomater/chili...
.. men till trädgården i övrigt har jag inga problem med det!
 
Snigla Snigla skrev:
Återvinningsstationen jord är mums hehe, men ja.. man vet inte alltid om den är helt ogräsrensning! Min har varit, men inte alla andras..

Köper ofta säckar o ibland kärra/lösvikt!

I år har jag inte köpt någon än.. jag mejlade och frågade om de testat sin jord för ett tag sedan, såhär blev svaret!

[bild]

.. är inte säker på att jag gillar det just i år! Till tomater/chili...
.. men till trädgården i övrigt har jag inga problem med det!
Jag tänker mer på parkslide och annat otyg.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
INNEHÅLLER MYCKE.. men tydligen inte torv iaf hehe

[bild]
Vad kul att det finns även i Sverige. Har dock inte sett den på ngt ställe i närheten men det kommer säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.