Byggahus.se
Hejsan!

Jag bor idag i ett tvåplanshus på 179 kvadrat som idag drivs en en Nibe Fighter 410P. Den är från 97 så börjar sjunga på sista versen och vintermånaderna blir relativt dyra så funderar på kommande värmelösning. 19.000 kWh förbrukar huset och jag bor i Hallands län. Huset är från 1984, har vattenburen värme via element (ingen golvvärme) och har ett FTX-system vilket har både för och nackdelar. Den största nackdelen är att jag måste köpa en separat enhet för detta vilket fördyrar det hela. Lite svår tomt att borra på eventuellt (1300 m2), men ingen verkade säga att det inte går. Det hade gått att ersätta nuvarande pump med liknande modell från Nibe idag för runt 75-80.000, men har aldrig känts aktuellt. Jag tog in 3 olika firmor där två verkligen snackade sig varma för luft/vatten pga diverse anledningar. Min nitiska tanke är att de har högre marginal där och märkte att jag inte har 100% koll på detta... men det har ju andra så tacksam för hjälp!

Offert 1 och 2 är på Luft/vatten med CTC respektive Nibe och Bergvärmelösningen är Thermia.

De landade betydligt högre än jag förväntat mig.
166.075 (L/V) CTC EcoAir 610M + CTC Zenith 255L + Flexit Nordic S4 FTX
153.000 (L/V) Nibe VVM S325 + Nibe F2120-12Kw + Nibe ERS S100-400 FTX
224.500 (BV) - Thermia Calibra Eco 12 + Flexit Nordic S4 FTX

Se gärna bifogade specifikationer om ni vill se hela offerten. Nummer 1 känns som den går bort direkt. Hamnar högt och mycket saker som kommer extra.

Men i övrigt. Funderar på att ta in fler Bergvärmeofferter för att se om jag kan hamn under 200.000. Eller är solpaneler kanske en bättre lösning för mig som inte har så vansinnigt hög elförbrukning att börja med? Har förstått det som att Bergvärme är mer värdehöjande än L/V när vi väl säljer huset också (inte omöjligt inom 5 år).

Enormt tacksam för lite kunniga ögon på detta! :)
 
  • Offert för installation av värmesystem som inkluderar CTC EcoAir 610M och Flexit Nordic S4 FTX med specificerade priser och extra arbeten som inte ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för installation av värmeutrustning inklusive Nibe VVM S325 och arbetskostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för installation av värmepump Thermia Calibra Eco, inklusive FTX-aggregat och ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Halland har ett milt klimat. Jag skulle satsa på luftvattenvärmepump och spara resten av pengarna till andra projekt. Vill man ändå ha bergvärme är det bra att bl.a. kolla om grannarna har borrat och hur långt det är ner till berget. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html Bara att zooma in rätt ställe. Det blir extra dyrt om det är långt ner till berget. Normalt räknar man med 6 m som brukar ingå i offerten.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
J Josth skrev:
Halland har ett milt klimat. Jag skulle satsa på luftvattenvärmepump och spara resten av pengarna till andra projekt. Vill man ändå ha bergvärme är det bra att bl.a. kolla om grannarna har borrat och hur långt det är ner till berget. [länk] Bara att zooma in rätt ställe. Det blir extra dyrt om det är långt ner till berget. Normalt räknar man med 6 m som brukar ingå i offerten.
Tack för svar och länken! Verkar inte vara några problem att installera bergvärme då få grannar har det och vi har berg på tomten. Men tycker alla mina offerter ser väldigt höga ut när jag ser på schablonvärden på nätet för installation bergvärme eller luft/vatten. Det är klart att FTX-systemet som separat enhet blir fördyrande, men så här mycket? Och skiljer det sig ”bara” 50.000 mellan luft/vattenlösningar och bergvärme (efter jag hittat någon mer bergvärmeleverantör) är det kanske det man skall gå för.

Å andra sidan - Vårt hus är förvånande nog relativt energisnålt på 20.000 kWh (självklart har 410p dragit ner detta en bit) per år så det borde tala för luft/vatten då besparingen blir mindre med bergvärme för oss.

Svårt detta...
 
G grapper skrev:
Tack för svar och länken! Verkar inte vara några problem att installera bergvärme då få grannar har det och vi har berg på tomten. Men tycker alla mina offerter ser väldigt höga ut när jag ser på schablonvärden på nätet för installation bergvärme eller luft/vatten. Det är klart att FTX-systemet som separat enhet blir fördyrande, men så här mycket? Och skiljer det sig ”bara” 50.000 mellan luft/vattenlösningar och bergvärme (efter jag hittat någon mer bergvärmeleverantör) är det kanske det man skall gå för.

Å andra sidan - Vårt hus är förvånande nog relativt energisnålt på 20.000 kWh (självklart har 410p dragit ner detta en bit) per år så det borde tala för luft/vatten då besparingen blir mindre med bergvärme för oss.

Svårt detta...
Offerten för Nibe F2120 känns något sånär ok, tänk bara på att när den ska producera värme i kyla så kommer den skyffla ordentligt med luft och låta en del - vet inte om det är så lyckat att ha den under altanen då? Har själv en vanlig VP-utedel under altan men den flyttar knappast lika stor mängd luft men låter en lite grann.

Vi hörde oss för om luftvatten för 3 år sedan men alla firmors offerter hamnade på över 110.000 och det kändes som om de täljde guld...

Vid kontakt med en bergvärmeinstallatör från Daikin så fick vi ett erbjudande om en inverterstyrd pump och 160 meter borrhål för 130.000! Ingen återvinning av inomhusluften, vi hade inte längre plats för frånluftsdonet då pumpen var högre än vår gamla Nibe 360p och besparingen i vårt fall skulle bli minimal, har bara en vanlig fläkt nu.

Vi tänkte att ett borrhål är värt pengarna, men vi borrade 2 hål på 100 meter var istället då vi och grannarna har borrade dricksvattenbrunnar och ingen vill få saltvatten. Den ena brunnen fanns det mycket vatten i sa borrarna så det verkade vara rätt tänkt, och cirkulationen blev lättare. Med 2 borrhål så hamnade vi på strax över 140.000 men ångrar att vi inte tog frikyla på en gång.

En representant från IVT ville verkligen lägga en offert också så det fick han. De ville ha 120.000 för en on-off pump och 100 meter borrhål...

Mitt tips är att ta in fler offerter, men tänk också på att välja en erfaren installatör. Har sett en tråd på detta forum där installationen av en likadan Daikin förorsakade jobbiga vibrationer i det huset.

Vår pump märks en aning när den varvar upp men sen tänker jag inte på den - den gamla Niben skorrade rejält och oavbrutet i jämförelse. Pumpen jobbar framför allt när den producerar varmvatten, men sällan längre än 15-20 minuter.

Vi sparar bara runt 7-8000 kwh per år (från runt 20.000 till runt 12.500) men ljudkomforten är värd en hel del. Kommer att betala sig på mellan 20-25 år.

Vi installerade även solceller något år senare som inte kommer betala sig på många decennier då det finns ett oerhört överskott på el vid solsken nu för tiden...
 
....och som vanligt så tjatar jag om att borrar man så kan man sätta frikyla på kåken som kyler kåken på varma sommardagar
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för era svar. Jag bad en av firmorna att komma med offert på bergvärme också då vi bestämt oss för det till slut av flera skäl. De hade tidigare bara tittat på en luft/vatten-pump. Ny offert är som följer.

190.000 för 190 meter borrhål. Kanske kan jag få ner den lite till men känns fortfarande i högre spannet med de erfarenheter ni delar.
Frikyla får jag be dem titta på då det kan vara väldigt varmt på övervåningen ibland under sommaren. Se vad det blir för extrakostnad.

Funderar på att kontakta ytterligare en firma så att jag har tre offerter på BV att jämföra med.
 
  • Offert för bergvärmesystem med specifikationer inklusive borrhål och kostnader, totalt 190,700 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frikyla blir i princip gratis efter installationskostnaden, dessutom miljövänligt samtidigt som borrhålet blir ”återladdat”. Har iofs aldrig märkt att borrhålet/brine blivit sämre i slutet av vintern men det kan bero på att hålen är tillräckligt djupa.

Men borra hellre lite djupare, kanske 210-220 meter - ni kommer aldrig ångra det. Min daikin har en toppeffekt på 10kW och er eventuellt tilltänkta Nibe 12kW så den kan säkerligen behöva lite extra borrhål. Eller ännu hellre 2 borrhål på 110-120 meter var, men ni hade ganska liten tomt och många grannar?

Ta gärna in minst en offert till, sök helst efter erfarna utförare. Rototec borrade hos oss på uppdrag av vår anlitade firma baserad i Märsta landsbygd.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Känns lite som om just Ftx i kombination med bergvärme fördyrar rätt rejält? Fråga eller be om 2 separata offerter - en med Ftx och en utan.
 
D rob_t_j72 skrev:
Känns lite som om just Ftx i kombination med bergvärme fördyrar rätt rejält? Fråga eller be om 2 separata offerter - en med Ftx och en utan.
Tack, men svårt för mig att få in luft i huset utan FTX? Har inga spalter via fönster eller liknande.
 
Snailman
G grapper skrev:
Hej och tack för era svar. Jag bad en av firmorna att komma med offert på bergvärme också då vi bestämt oss för det till slut av flera skäl. De hade tidigare bara tittat på en luft/vatten-pump. Ny offert är som följer.

190.000 för 190 meter borrhål. Kanske kan jag få ner den lite till men känns fortfarande i högre spannet med de erfarenheter ni delar.
Frikyla får jag be dem titta på då det kan vara väldigt varmt på övervåningen ibland under sommaren. Se vad det blir för extrakostnad.

Funderar på att kontakta ytterligare en firma så att jag har tre offerter på BV att jämföra med.

Jag köpte grejorna och jobben separat: 200m borrhål

borrning och indragning i huset (förberett i grunden med tomrör 110mm 58500kr
Rörmokare 11600kr
köpte en påfyllningskoppel för borrhålet själv, nån tusenlapp eller två. nåt liknande detta
LK 521 MultiFill G25 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Köpte en F1255-6 själv 62100kr
Var i vintras.

Jag borrade inte så djupt alltså, numera borrar de oftast 220 meter ungefär.
 
Redigerat:
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
G grapper skrev:
Tack, men svårt för mig att få in luft i huset utan FTX? Har inga spalter via fönster eller liknande.
Jag tänkte bara att då får du/vi se hur mycket Ftx fördyrar, och kan se om din offert var rimlig.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag köpte grejorna och jobben separat: 200m borrhål

borrning och indragning i huset (förberett i grunden med tomrör 110mm 58500kr
Rörmokare 11600kr
köpte en påfyllningskoppel för borrhålet själv, nån tusenlapp eller två. nåt liknande detta
LK 521 MultiFill G25 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Köpte en F1255-6 själv 62100kr
Var i vintras.

Jag borrade inte så djupt alltså, numera borrar de oftast 220 meter ungefär.
Stort tack! Även om jag bestämmer mig för att köra allt med en leverantör hjälper dessa priser var för sig mycket för att förstå vad de potentiellt har i marginal. Självklart skall de få skäligt betalt för sitt arbete + koordination om jag väljer en leverantör som gör rubbet - men det måste finnas en rimlighet.
 
V Vector skrev:
....och som vanligt så tjatar jag om att borrar man så kan man sätta frikyla på kåken som kyler kåken på varma sommardagar
Då måste man planera så frikylan kommer rätt. I vårt hus står VP i grovköket och det är väl där frikylefläkten skulle behöva placeras då för att kopplas in i loopen. Tyvärr är det ett ganska dåligt ställe att kyla resten av huset ifrån.
 
G grapper skrev:
Tack, men svårt för mig att få in luft i huset utan FTX? Har inga spalter via fönster eller liknande.
Ring direkt till nibe och hör vad dom rekommenderar, det kanske finns nyare flvp som passar befintlig ftx
 
Snailman
C Carl Johansson skrev:
Ring direkt till nibe och hör vad dom rekommenderar, det kanske finns nyare flvp som passar befintlig ftx
I ett annat hus har jag en frånluftsvärmepump F250 tillsammans med ett tilluftaggregat SAM40, så i det huset är det rör för både till och frånluft. Man brukar sätta aggregaten bredvid varandra, men vet inte om det är nödvändigt.

I huset med bergvärme så har jag ett ftx aggregat och rör för till och frånluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.