Byggahus.se
A
Nissens Nissens skrev:
2ha bär väl sig inte själv... 5 kanske...
Det är det svaret jag fått av lantmäteriet iallafall.
 
Nissens
Maskintok skrev:
Det är det svaret jag fått av lantmäteriet iallafall.
Kanske är olika i olika socknar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Kanske är olika i olika socknar.
Ja det är mycket möjligt..
Jag vet faktiskt inte.
Men det var tydligen samma svar till grannen som frågat en vän om detta, han hade sagt samma som lantmäteriet..
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Smaken är som baken. Tycker det är självklart att grannen ska såga ner träden på egen bekostnad om de stör en granne och de inte uppenbart är prydnadsträd (de är ju mer eller mindre en del av en skog i detta fall!). Naturligtvis full förståelse om någon vill ha kvar ett särskilt träd som är del av typ en handfull eller något liknande på sin tomt, men detta är ju något annat.

Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??

Därutöver, det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!

MED DET SAGT, om grannen trots allt skulle säga nej igen — så finns det bara en sak att göra, niga och tacka och tugga i sig skiten. För även om många borde veta bättre så gör inte alla det och det måste man acceptera.

Obs, tycker också att det kanske var lite halvt otaktiskt att fråga första gången ni sågs. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.
Eftersom jag var en de som kom med argumentet - Träd kan skydda mot vind när man sitter ute.

Ungefär som här hemma när jag sitter ute och bländas av kvällssolen. Jag slipper blåsten om vinden ligger på från nordväst. Inte så dumt med träd. Vad det nu har med husets isolering att göra ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Smaken är som baken. Tycker det är självklart att grannen ska såga ner träden på egen bekostnad om de stör en granne och de inte uppenbart är prydnadsträd (de är ju mer eller mindre en del av en skog i detta fall!). Naturligtvis full förståelse om någon vill ha kvar ett särskilt träd som är del av typ en handfull eller något liknande på sin tomt, men detta är ju något annat.

Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??

Därutöver, det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!

MED DET SAGT, om grannen trots allt skulle säga nej igen — så finns det bara en sak att göra, niga och tacka och tugga i sig skiten. För även om många borde veta bättre så gör inte alla det och det måste man acceptera.

Obs, tycker också att det kanske var lite halvt otaktiskt att fråga första gången ni sågs. ;)
Om man skulle ta ned alla träd som på något sätt är i vägen för alla tomtar så blev det inte ett träd kvar i o runt städer o byar inte en elledning o inte en buske, varför inte riva alla jävla hus som oxå står i vägen, det är ju så dumt att man baxnar. Folk ser väl hur det ser ut när de köper fastighet, va står det träd där, va var det en motorbana el en flygplats,
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om man skulle ta ned alla träd som på något sätt är i vägen för alla tomtar så blev det inte ett träd kvar i o runt städer o byar inte en elledning o inte en buske, varför inte riva alla jävla hus som oxå står i vägen, det är ju så dumt att man baxnar. Folk ser väl hur det ser ut när de köper fastighet, va står det träd där, va var det en motorbana el en flygplats,
Nej det tror jag inte. Vi har en liten tomt med 5 träd och det ser ungf lika dant ut hos våra fyra närmaste grannar. Ingen som stör sig på något av dessa träd.

Är väl inte jättevanligt att någon har ett träd som är jättestörigt för en granne.
 
P
M Messier1994 skrev:
Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??
Som svar på din fråga vill jag citera Charles Babbage:

"I am not able rightly to apprehend the kind of confusion of ideas that could provoke such a question".

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!
Det finns också folk som är så självcentrerade att de tycker att de borde få bestämma över andras egendom. Det går nog bara utför med Sverige ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Peri30 och 6 till
  • Laddar…
P
Det vore kul att se hur inställningen till TS "problem" korrelerar med boende på landet versus boende i lägenhet eller villa-ghetto. ;)
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
A
M Messier1994 skrev:
Smaken är som baken. Tycker det är självklart att grannen ska såga ner träden på egen bekostnad om de stör en granne och de inte uppenbart är prydnadsträd (de är ju mer eller mindre en del av en skog i detta fall!). Naturligtvis full förståelse om någon vill ha kvar ett särskilt träd som är del av typ en handfull eller något liknande på sin tomt, men detta är ju något annat.

Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??

Därutöver, det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!

MED DET SAGT, om grannen trots allt skulle säga nej igen — så finns det bara en sak att göra, niga och tacka och tugga i sig skiten. För även om många borde veta bättre så gör inte alla det och det måste man acceptera.

Obs, tycker också att det kanske var lite halvt otaktiskt att fråga första gången ni sågs. ;)
oj oj då..
Här får man inte äga något minsann.
Tur för dig att lagen finns annars med fler med din inställning hade ditt hus mm någon bara kunnat ta..

idioten är du och ni andra som vill kliva över lagar och regler för egen viljas skull..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
M Messier1994 skrev:
Smaken är som baken. Tycker det är självklart att grannen ska såga ner träden på egen bekostnad om de stör en granne och de inte uppenbart är prydnadsträd (de är ju mer eller mindre en del av en skog i detta fall!). Naturligtvis full förståelse om någon vill ha kvar ett särskilt träd som är del av typ en handfull eller något liknande på sin tomt, men detta är ju något annat.

Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??

Därutöver, det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!

MED DET SAGT, om grannen trots allt skulle säga nej igen — så finns det bara en sak att göra, niga och tacka och tugga i sig skiten. För även om många borde veta bättre så gör inte alla det och det måste man acceptera.

Obs, tycker också att det kanske var lite halvt otaktiskt att fråga första gången ni sågs. ;)
skäms? va fan är det skrämselhick Greta Detta eller?
träd skyddar hus och människor emot vind och brännande sol, de binder co2.
ger liv och energi åt vissa.
Framförallt bara för att man står upp för sitt ägande så är man ingen idiot, tvärtom....
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
M Messier1994 skrev:
Nej det tror jag inte. Vi har en liten tomt med 5 träd och det ser ungf lika dant ut hos våra fyra närmaste grannar. Ingen som stör sig på något av dessa träd.

Är väl inte jättevanligt att någon har ett träd som är jättestörigt för en granne.
Jag är intresserad av att fälla dina och dina grannars träd, jag kommer imorgon bitti.
oavsett vad du har för inställning.
kaffe i termos, så kan vi kolla emot solen om de skymmer något, då ska de väck direkt.
Hoppas det inte blåser, för då skyddar de lite, förstör min plan helt... Men det ska nog lösa sig.. när det blir dags att städa upp... du vet det är ju dina träd så....

Se så kom igen nu, va inte en idiot.. ;);)
 
Redigerat:
Nissens
M Messier1994 skrev:
Smaken är som baken. Tycker det är självklart att grannen ska såga ner träden på egen bekostnad om de stör en granne och de inte uppenbart är prydnadsträd (de är ju mer eller mindre en del av en skog i detta fall!). Naturligtvis full förståelse om någon vill ha kvar ett särskilt träd som är del av typ en handfull eller något liknande på sin tomt, men detta är ju något annat.

Vad är det för idioti att neka en sådan förfrågan??

Därutöver, det absolut dummaste argumentet jag vet är när det kommer på tal att träd skyddar mot vinden. Herregud, folk bor i isolerade hus. Inte i typ en koja som Ior byggt i Nalle Puh.

Ser att många är kritiska mot trådstartaren — är folk verkligen så fruktansvärt egoistiska i Sverige idag? Haha, skäms!!

MED DET SAGT, om grannen trots allt skulle säga nej igen — så finns det bara en sak att göra, niga och tacka och tugga i sig skiten. För även om många borde veta bättre så gör inte alla det och det måste man acceptera.

Obs, tycker också att det kanske var lite halvt otaktiskt att fråga första gången ni sågs. ;)
Det är väl snarare idioti att man tror att man kan förvänta sig att man har rätt att fördärva andras egendom... ägaren kanske prioriterar sin egendom mer än andras tyckande...
Men allt har ett pris, så det är väl bara att ge ett bra bud på träden. :)
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare idioti att man tror att man kan förvänta sig att man har rätt att fördärva andras egendom... ägaren kanske prioriterar sin egendom mer än andras tyckande...
Men allt har ett pris, så det är väl bara att ge ett bra bud på träden. :)
Ibland är priset ovärderligt....
 
Vilket ämne genererar mest inlägg och störst osämja....?
"Grannens träd skuggar min tomt" eller "Är det här asbest?" :thinking:
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.