Byggahus.se
Jag hade en metabo 256, den var bra förutom att den brann upp efter 4-5 år. Har en gammal Clas Ohlsson 216 också, den har slitits hårt i 10 år och fungerar felfritt fortfarande även om den är lite svampig och svag. Köpte en blå Bosch gcm 8 sjl förra året, inget att klaga på där, den var rätt billig hos hornbach.
 
Jag skulle utan vidare gå upp till 8gcm sjl för 3’. Om du bara sågar enstaka grövre grejer är det inget problem att rotera. Den presterar med lätthet korrigeringar på tex lister med ca 1grad.
 
S salkin85 skrev:
Värt att kosta på sig en tusenlapp till för att få en dewalt ?
Tveksamt. Men tusenlappen kan göra verklig nytta om du köper en riktig klinga för den. De klingor som kommer med sågarna i konsumentprisklassen är under all kritik, oavsett märke. En klinga av hög kvalitet gör underverk, även i en enklare såg.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Jag har en Metabo 216, den första versionen från 2015 typ. Sågat väldigt mycket med sågen och varit mycket nöjd men tänkte i höstas att jag skulle uppgradera. Sugen på mjukstart och lite lägre ljud.

Jag läste alla recessioner och test som finns på internet. Inklusive engelska, tyska och holländska. Åkte sedan runt till Bauhaus, K-rauta osv och klämde och kände på plats.

Dewalt lät väldigt bra på pappret men deras handtag är verkligen ingen hit. Det är vridet rakt upp så man håller som en pistol och man behöver trycka på två ställen för att kunna såga. Väldigt bökig ergonomi och omöjligt att lösa med vänster hand som jag ibland använder när man ska ta en snutt av en lång bräda och inte orkar vända på den.

Bosch är ju väldigt populär här på Byggahus så den var en vinnare trodde jag men jag fick inte riktigt någon wowfaktor i butikerna. Handtaget sitter väldigt högt, kanske en vanesak men jag är ändå 190 cm lång och tyckte tyvärr att det inte kändes bekvämt. Sedan var sågen väldigt tung. Vid utejobb kånkar man en del på den så för mig är vikten viktig.

Jag kikade på AEG, Hitachi och några till men slutade till slut med att jag köpte en till Metabo. Denna gång 216 KGSV med ett V på slutet vilket innebär att den har mjukstart och variabel hastighet på klingan. Man kan såga både trä och aluminium med klingan. Så nu har jag två stycken Metabo 216, en i villan och en i fritidshuset. Mest bang för pengarna för min del! :)
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fast det är inte fallet här. Jag har haft sågen sen 2009 tror jag och jag har kalibrerat den så den sågar spikrakt i smör-virke men den drar snett in tungt trä. Sågen är inte stabil nog. Hade den inne hos handlaren strax efter jag köpt den och jämförde med andra, dom var lika dåliga.Har provat med helt nyslipade klingor av andra märken med och det blir inte bättre, man får helt enkelt vad man betalar för. Har en DeWalt 717XPS med och det är en riktig och precis såg.

Är detta prisnivån som gäller skulle jag mycket hellre vaska 254mm klinga och lägga samma pengar på en Bosch GCM8SJL på nån rea.

Det finns fö två varianter på KGS254, min är den billigare. Den var tidigare blå och de bättre var gröna. Numera är alla gröna och det är klart förvirrande. Proffsmodellen tror jag är bra men det är nog inte den du har heller om du inte betalade 8000kr.
Nej men jag har den nya modellen (version 2) av 254 som kom förra året (den är ca 800kr dyrare än version 1 var). Proffsmodellerna heter Plus tror jag, men båda är gröna.
 
Jonas Persson
Vad ställer du sågen på?

Ofta får man med något rangligt stativ. Inte kul när man ska lägga upp en sur tryckt 5,6m lång 28x120. Än värre blir det med en regel typ 45x145 eller grövre. Tänk på att man inte kapar på mitten, utan ofta i ena änden och därmed har fem meter bräda på ena sidan. Tungt och om stödet är för vekt och sjunker ner så ligger inte brädan dikt mot underlaget vid klingan.

Jag har ett Bosch GTA 3800 för dryga 2000:- Så glöm inte den delen i kalkylen.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
F
J jhenrikj skrev:
Nej men jag har den nya modellen (version 2) av 254 som kom förra året (den är ca 800kr dyrare än version 1 var). Proffsmodellerna heter Plus tror jag, men båda är gröna.
JAg har sett den nya med men kan inte direkt säga att den är ändrad mekaniskt till det bättre faktiskt.
 
Hej,

Jag köpte mig en Bosch GCM 8 SJL. En kanonmaskin som dessutom blev testvinnare i GörDetSjälv-tidningen.
Andas kvalitet, som många i Boschs blåa serie. Finns på Bauhaus och Hornbach för nästan 3500:-

Ser i samma test att Metabo KGS 254 M fick utmärkelsen "bra köp". När man ser på delbetygen så är 254:ans "akilleshäl" i delmomentet "Precision" där den fick betyget 5 av 10 medan Boschen fick 10 av 10.

/M
 
F
E eztoril skrev:
Hej,

Jag köpte mig en Bosch GCM 8 SJL. En kanonmaskin som dessutom blev testvinnare i GörDetSjälv-tidningen.
Andas kvalitet, som många i Boschs blåa serie. Finns på Bauhaus och Hornbach för nästan 3500:-

Ser i samma test att Metabo KGS 254 M fick utmärkelsen "bra köp". När man ser på delbetygen så är 254:ans "akilleshäl" i delmomentet "Precision" där den fick betyget 5 av 10 medan Boschen fick 10 av 10.

/M
Låter rimligt, stämmer bra med mina egna erfarenheter, skillnaden i precision är tyvärr extremt påtaglig med.
 
F fsn skrev:
JAg har sett den nya med men kan inte direkt säga att den är ändrad mekaniskt till det bättre faktiskt.
Den har iallafall inte de problemen du pratar om, det räcker för mig.
 
F
J jhenrikj skrev:
Den har iallafall inte de problemen du pratar om, det räcker för mig.
Bra att du är nöjd med din, det är det viktigaste men jag tror snarare svaret är att jag är petigare faktiskt. Det är rätt allmänt känt att KGS254 är racklig och som du ser ovan så visar tester på samma sak. Det hjälper inte heller till att jag också har en 717XPS som referens, skillnaden är påtaglig på alla plan.
 
S salkin85 skrev:
Hej

Ska köpa en kapgersåg, ska användas till lite trall, diverse regler, listjobb osv.

Vilken får man mest för pengarna ?
Kikat lite på mega kgs 216, den får man nu för under 2000 kr, prisvärt ? Finns det olika modeller av den ? Sett att det skiljer lite på bokstäverna i slutet.
Värt att kosta på sig en tusenlapp till för att få en dewalt ?
Kolla t.ex. prisjakt.nu där du kan jämföra olika modeller med varandra. Bra saker att ha i åtanke är sågdjup och såglängd. En för liten kap kan bli riktigt irriterande när du kommer i det läget att du behöver kunna såga en 69 mm golvsockel gerad stående, och du upptäcker att du inte kommer hela vägen igenom, så du får lägga den ner. De flesta kap/ger går bara att vinkla åt ena hållet när du gerar liggande, vilket gör att du kan få ”fläk” på ovansidan av listen när du vänder den.

Personligen föredrar jag Boschs blåa (proffs) om det ska vara sladdriven kap. Men smaken är som baken. Min är mycket välanvänd, men också väl omhändertagen. Har aldrig krånglat. Dock dags för ny klinga nu efter några år då man sågat ett antal tryckta tralldäck, lister, ekfönsterbänkar, och hård ekparkett. Klingorna håller riktigt bra kvalité.
 
F
emmschen emmschen skrev:
Kolla t.ex. prisjakt.nu där du kan jämföra olika modeller med varandra. Bra saker att ha i åtanke är sågdjup och såglängd. En för liten kap kan bli riktigt irriterande när du kommer i det läget att du behöver kunna såga en 69 mm golvsockel gerad stående, och du upptäcker att du inte kommer hela vägen igenom, så du får lägga den ner. De flesta kap/ger går bara att vinkla åt ena hållet när du gerar liggande, vilket gör att du kan få ”fläk” på ovansidan av listen när du vänder den.

Personligen föredrar jag Boschs blåa (proffs) om det ska vara sladdriven kap. Men smaken är som baken. Min är mycket välanvänd, men också väl omhändertagen. Har aldrig krånglat. Dock dags för ny klinga nu efter några år då man sågat ett antal tryckta tralldäck, lister, ekfönsterbänkar, och hård ekparkett. Klingorna håller riktigt bra kvalité.
Man kan med fördel lämna in hårdmetallklingorna för slipning också, kostar småpengar jämfört med att köpa nytt. Klingor är nåt man verkligen får vad man betalar för och bra kostar en slant. Jag tycker också att man minst skall ha två olika så man inte sliter skiten ur finklingan med fulsågning.
 
F fsn skrev:
Man kan med fördel lämna in hårdmetallklingorna för slipning också, kostar småpengar jämfört med att köpa nytt. Klingor är nåt man verkligen får vad man betalar för och bra kostar en slant. Jag tycker också att man minst skall ha två olika så man inte sliter skiten ur finklingan med fulsågning.
Helt klart. Jag fick bara aldrig tummen ur att köpa en grov, så jag har kört med den fintandade jag fick med när jag köpte sågen. Den ska strax in på slipning, samt att jag ska köpa en grov klinga till den också. Klingan till sänksågen ska också få sig en slipning i samma veva! Optimera där jag brukar handla tar typ 200 kr per klinga, vilket är mycket överkomligt i jämförelse med att köpa nya.
 
F fsn skrev:
Bra att du är nöjd med din, det är det viktigaste men jag tror snarare svaret är att jag är petigare faktiskt. Det är rätt allmänt känt att KGS254 är racklig och som du ser ovan så visar tester på samma sak. Det hjälper inte heller till att jag också har en 717XPS som referens, skillnaden är påtaglig på alla plan.
Om det inte vore någon skillnad på en maskin som kostar 3ggr så mycket så vore det ju tragiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.