Byggahus.se
Hej,
Efter min senaste radonmätning så har jag 198 Bq/m3 markradon i huset.
Tror ni att ett FTX system kan lösa mitt problem med att sänka halterna?
Hur har ni andra löst problemet?
 
PeterFalun
en god vän installerade ftx och fick ner värdena.

först bör du få bestämt om det är markradon eller blåbetong.

om det är markradon bör man först identifiera ev läckage och täta detta
 
PeterFalun
PeterFalun PeterFalun skrev:
en god vän installerade ftx och fick ner värdena.

först bör du få bestämt om det är markradon eller blåbetong.

om det är markradon bör man först identifiera ev läckage och täta detta

och nu såg jag ju att du skrev markradon :p

hur har du gjort mätningen?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
och nu såg jag ju att du skrev markradon :p

hur har du gjort mätningen?
Tack för svaret.
Jag bor i ett sutteränghus. Mätningen har genomförts med radondosor under vinterhalvåret och sedan skickades de till labb. Radonhalterna i källarvåningen är runt 198 medan övervåningen är kring 130 till 170.
Det är inte blåbetong. Har kollat med kommunen och föredetta ägaren och de är eniga att man inte har använt blåbetong vid bygget.
Att täta läckage har jag läst om men jag har inte sett så mycket information om exakt vad man tätar i praktiken.
 
Måste man göra nåt drastiskt med sådana värden? Vi har ett medelvärde på 200 bq och jag sitter lugnt i båten och tänker göra ingenting... :thinking:
 
Hur mycket vill du sänka?
Risken för en icke rökare att få lungcancer i sverige är 0,41% utan radon.
Detta ökar med 0,06% per 100bq/m3
Så gå från 200 ->100bq/m3 minskar risken från 0,53% ->0,47%....

Täta mot markradon gör man genom att täta alla genomföringar som avlopp, kablar, sprickor eller hål i bottenplattan/väggar under mark.
Man kan även se till att man har god luftväxling, gärna med lite övertryck.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Måste man göra nåt drastiskt med sådana värden? Vi har ett medelvärde på 200 bq och jag sitter lugnt i båten och tänker göra ingenting... :thinking:
Det finns olika teorier.
Vissa tycker även att allt under 400 bq är ok.
Om man inte röker så borde man vara lugn men jag vill gärna sänka det till under 100. Helst 50 bq.
Jag har läst att en kille hade sänkt radon från 870 till 70 med ett FTX system. De är dock dyra och krävs en hel del jobb att installera osv. De är dock bra att ha ett riktigt ventilationssystem än bara självdrag som jag har idag.
Frsikt luft mår man alltid bra av. Man kan absolut ha luftventiler etc men mängden luft som kommer in är inte lika mkt som ett FTX system.
 
sweet_home sweet_home skrev:
Det finns olika teorier.
Vissa tycker även att allt under 400 bq är ok.
Om man inte röker så borde man vara lugn men jag vill gärna sänka det till under 100. Helst 50 bq.
Jag har läst att en kille hade sänkt radon från 870 till 70 med ett FTX system. De är dock dyra och krävs en hel del jobb att installera osv. De är dock bra att ha ett riktigt ventilationssystem än bara självdrag som jag har idag.
Frsikt luft mår man alltid bra av. Man kan absolut ha luftventiler etc men mängden luft som kommer in är inte lika mkt som ett FTX system.
Ja, det finns ju andra fördelar med FTX såklart än att bara sänka radonhalten. Hoppas att du lyckas med ditt uppdrag och blir nöjd! :D
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, det finns ju andra fördelar med FTX såklart än att bara sänka radonhalten. Hoppas att du lyckas med ditt uppdrag och blir nöjd! :D
Tack så mycket :D
 
Vi har markradon och löste det med radonsug, från 850 till under 100.

För er nivå hade vi absolut inte installerat ftx just för radonet. Dels pga att det är en låg nivå, under gränsvärdet för bidrag samt att det handlar om markradon.

Ni kan installera ftx för ventilationens skull men för radonet så finns det bättre och enklare lösningar.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
Börja med att mäta vad ni har för radonhalt utomhus, lägre än detta värde kan ni inte komma till.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
C cap skrev:
Börja med att mäta vad ni har för radonhalt utomhus, lägre än detta värde kan ni inte komma till.
Nu hade ju TS olika värden ( och lägre högre upp i huset), så då är det knappast utenivån, som är problemet. Utomhus späds dessutom markradonet ut mycket, så det rör sig normalt inte alls om några höga värden. Kan t.o.m. vara svårt att mäta säkert även med känsliga instrument.
 
PeterFalun
om du kikar på länken så visar den olika sätt att mäta radon

vi gjorde det först med dosor men det sa inte så mycket, förutom att det verkade förhöjt.

mätfirman som kom hade den utrustning som ser ut som en stor metalväska (i länken)
med den kunde de hitta där det läckte i källaren.
i vårt fall matkällaren och där elledningar kom in
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
PeterFalun
PeterFalun PeterFalun skrev:
om du kikar på länken så visar den olika sätt att mäta radon

vi gjorde det först med dosor men det sa inte så mycket, förutom att det verkade förhöjt.

mätfirman som kom hade den utrustning som ser ut som en stor metalväska (i länken)
med den kunde de hitta där det läckte i källaren.
i vårt fall matkällaren och där elledningar kom in
länk
http://www.radonit.se/matning.htm
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
om du kikar på länken så visar den olika sätt att mäta radon

vi gjorde det först med dosor men det sa inte så mycket, förutom att det verkade förhöjt.

mätfirman som kom hade den utrustning som ser ut som en stor metalväska (i länken)
med den kunde de hitta där det läckte i källaren.
i vårt fall matkällaren och där elledningar kom in
Tack, det var till stor hjälp. Då ska jag anlita en firma som ska utreda med mätinstrument för att hitta läckaget.
vad blev resultatet? Fick du ner värden? vad blev det för åtgärd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.