Byggahus.se
Hej
Någon som har tips på hur man kan dra hem timmerstock från skog och mark utan fyrhjuling, traktor och dylikt då vi i dagsläget inte har pengar för att köpa sådana ting.
 
Är väl beroende på avstånd ?
Rep och talja eller manuell vinsch fungerar ju på korta avstånd, men knappast på längre. Någon form av timmersläde behövs väl också.
Låna en ardennerhäst ? ;)
 
  • Gilla
Schersmin
  • Laddar…
Antar att det finns träd längst den väg du ska dra den, då borde du kunna spänna band mellan träden, i bandet fästa någon form av vinsch och sen bara dra, iom vinschens utväxling blir det lättare än att bara dra. Om du fäster banden en bit upp så kommer stocken förhoppningsvis inte dra i marken lika mycket. Använd någon form av skydd mellan banden och träden så att stammarna inte skadas!
 
  • Gilla
Schersmin
  • Laddar…
wildeside
Två man och ett rep, fäst repet i stock änden, lägg varsin repända över axel o traska på
 
Låna/hyra häst (och vagn)?
Vara en/flera och bär en stock åt gången?
Talja & block så att ni kan dra stock för stock en bit i sänder?
Hyra fyrhjuling med skotervagn?
 
  • Gilla
Schersmin
  • Laddar…
janwide
Rep och ett gäng polare.
 
  • Haha
Schersmin
  • Laddar…
Om man äger skog och mark så har man nog någon granne som kan hjälpa till med maskin. Om man har fått stocken från markägaren så kanske denne kan hjälpa till. Annars är det inte något problem alls då man inte får stjäla folks stockar.

Som man ser i svaren ovan finns det flera olika manuella lösningar men då måste man vara mycket motiverad då det inte kostar så värst mycket att köpa hem färdigt byggtimmer istället.
 
  • Gilla
Schersmin och 1 till
  • Laddar…
Vad ska stocken användas till?
 
Mitt råd är att göra arbetsbyte med någon granne som har en traktor. Kanske grannen vill ha hjälp på vedbacken i stället eller har något uthus som skall målas i sommar och har nytta av ett extra per händer.
Så brukade vi göra på den tiden då vi inte hade någon egen traktor.

Pappa och jag drog faktiskt ut tre stockar varav två var ganska stora (om jag minns rätt 6 meter långa och 35-40cm i roten) ur skogen med talja en gång. Det var på en holme och isen var för svag för att bära en traktor. Vi fäste taljan i olika träd och stenar och arbetade oss fram på det viset. Det tog hela eftermiddagen att dra tre stockar kanske 50 meter ned till stranden så jag senare kunde sjösätta dem och bogsera dem till fastlandet efter båten.
Om man har en tirfordtalja eller liknande som klättrar längs en vajer så går det bättre men effektivt är det inte.

Skogsbolaget Wiik&Höglund hade förr en vinsch som drevs av en luftkyld Bernard motor (troligtvis 8 hkr) och stod på en pulka. Den använde de när de högg på holmar dit det inte gick att få ut en traktor. Pulkan med vinschen var alldeles för tung för att dra med handkraft mer än några meter men de satte fast vajern i ett träd eller en sten och drog fram vinschen med egen motorkraft dit de ville ha den. Sedan ankrade de den med en kätting vid någonting stadigt och började vinscha. Vajern var lång och med många kastblock på vägen gick det att dra stockar långt bortifrån.
Jag har många gånger tänkt på att bygga en sådan men aldrig haft tid till det. Jag har fått den här apparaten beskriven för mig av folk som arbetade i skogen åt Wiik&Höglund på den tiden. Det var väl på 1950-60-talen någon gång.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Rep och ett gäng polare.
Haha å öl som belöning. Ingen dum idé
 
H heimlaga skrev:
Mitt råd är att göra arbetsbyte med någon granne som har en traktor. Kanske grannen vill ha hjälp på vedbacken i stället eller har något uthus som skall målas i sommar och har nytta av ett extra per händer.
Så brukade vi göra på den tiden då vi inte hade någon egen traktor

Pappa och jag drog faktiskt ut tre stockar varav två var ganska stora (om jag minns rätt 6 meter långa och 35-40cm i roten) ur skogen med talja en gång. Det var på en holme och isen var för svag för att bära en traktor. Vi fäste taljan i olika träd och stenar och arbetade oss fram på det viset. Det tog hela eftermiddagen att dra tre stockar kanske 50 meter ned till stranden så jag senare kunde sjösätta dem och bogsera dem till fastlandet efter båten.
Om man har en tirfordtalja eller liknande som klättrar längs en vajer så går det bättre men effektivt är det inte.

Skogsbolaget Wiik&Höglund hade förr en vinsch som drevs av en luftkyld Bernard motor (troligtvis 8 hkr) och stod på en pulka. Den använde de när de högg på holmar dit det inte gick att få ut en traktor. Pulkan med vinschen var alldeles för tung för att dra med handkraft mer än några meter men de satte fast vajern i ett träd eller en sten och drog fram vinschen med egen motorkraft dit de ville ha den. Sedan ankrade de den med en kätting vid någonting stadigt och började vinscha. Vajern var lång och med många kastblock på vägen gick det att dra stockar långt bortifrån.
Jag har många gånger tänkt på att bygga en sådan men aldrig haft tid till det. Jag har fått den här apparaten beskriven för mig av folk som arbetade i skogen åt Wiik&Höglund på den tiden. Det var väl på 1950-60-talen någon gång.

Häftigt!
Ja vinsch är inga dumma grejjer
 
Tack alla för svar och ett engagemang

Får fundera lite
 
Som ovan nämnt så finns det många sätt att lösa det på.
Om det enbart är en stock som ska tas en kortare sträcka och den inte är hur gigantisk som helst går det bra med handkraft. Med ett par vanliga lyft-sling går det rätt smidigt att frakta en fullstor elstolpe en rätt god sträcka på 8-10 man. Gör en uppskattning om hur mycket den väger och se om du har nog med kompisar för att landa någonstans kring 50kg per person.
Är det fler stockar, för få kompisar eller lång sträcka är det ju betydligt rimligare att hyra maskin eller tjänst för arbetet och beroende på vem och vad du hyr kan givetvis betalningen variera.
 
S
Läs Väinö Linnas trilogi med första boken Högt bland Saarijärvis moar om Jussi och få inspiration till hederligt kroppsarbete i skogen. ;)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Schersmin Schersmin skrev:
Hej
Någon som har tips på hur man kan dra hem timmerstock från skog och mark utan fyrhjuling, traktor och dylikt då vi i dagsläget inte har pengar för att köpa sådana ting.
Du har inte berättat om det är en stock eller flera? Beroende på dialekt kan ju 'stock' vara både singular och plural.
Eftersom tråden ligger på denna tavla misstänker jag att det rentav är så möe stock att det ska bli ett helt timmerhus av stockarna? Men för all del, jag kan ha fel...
 
  • Gilla
Schersmin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.