Byggahus.se
R
Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.

Kan man begära ersättning för detta?

Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Antar att det är bostadsrätt det gäller?
Förstår inte riktigt varför de behöver stänga av så länge, det kanske går att ifrågasätta?
Så länge avloppet går att använda borde det ju vara ganska enkelt att klara sig ändå tycker jag.

Men kort svar på din fråga tror jag är nej, du har nog inte så mycket att hämta. Det är också din arbetsgivare som har skyldighet att ordna din arbetsmiljö, inte din granne.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
Knappast utan det är en del av livet i en BRF. Förr eller senare är det väl dags för dig att renovera och störa grannarna.

Däremot kan ju styrelsen sätta upp regler kring vattenavstängning. Här är det bara tillåtet att stänga av vattnet under så lång tid som det tar att få dit en ballofix (typ 2 timmar) och förbjudet att stänga av vattnet innan 9 på fm och under lunchtid. Det kan du ju skriva en motion om.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Man kan fylla upp några 20l dunkar också.............då räcker det nog för en del skithusbesök. Duscha blir svårare dock.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Man får räkna med att grannar renoverar. Visst blir det jobbigt när ni nu jobbar hemifrån. Men kan ju prata med grannen att inte hålla på allt för många timmar per dag. Sen antar jag dom inte kommer bila i en evighet.

Att vattnet är avstängt en dag är heller inga problem, det råkade vi nyss ut för när kommunen skulle laga vattenrör i marken. Då fick vi tappa upp vatten i flaskor, dunkar osv så man har till mat, dricka. Tappade även upp ett badkar som vi hade till toaspolningar (använda hink och hälla i toan). Är det 24 timmar eller en hel arbetsdag? Kanske föreningen kan se till att det går att hämta vatten i en kran någon annanstans.
 
Staffans2000
Det var ett av de större I:landsproblemen på sistone. Som sagts. Fyll upp några dunkar och spänner, så klarar ni er utan problem en dag. En vattenbesparande åtgärd, är att bara spola när det verkligen behövs.

Staffan
 
  • Gilla
Hemmakatten och 14 till
  • Laddar…
R
P pjkw skrev:
Antar att det är bostadsrätt det gäller?
Förstår inte riktigt varför de behöver stänga av så länge, det kanske går att ifrågasätta?
Så länge avloppet går att använda borde det ju vara ganska enkelt att klara sig ändå tycker jag.

Men kort svar på din fråga tror jag är nej, du har nog inte så mycket att hämta. Det är också din arbetsgivare som har skyldighet att ordna din arbetsmiljö, inte din granne.
Ja, det är bostadsrätt.

Det är väl enklare/billigare för dem att ta i i överkant. Om det var så att de var tvungna att betala 100-1000:-/h vattnet var avstängt skulle de nog planera det noga, men utan den piskan finns de ju ingen anledning för dem att visa hänsyn.

Jag är egenföretagare/konsult så det finns ingen arbetsgivare.
 
  • Haha
  • Arg
EvertL och 4 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Knappast utan det är en del av livet i en BRF. Förr eller senare är det väl dags för dig att renovera och störa grannarna.
Det skulle man kunna säga om fester också.

Däremot kan ju styrelsen sätta upp regler kring vattenavstängning. Här är det bara tillåtet att stänga av vattnet under så lång tid som det tar att få dit en ballofix (typ 2 timmar) och förbjudet att stänga av vattnet innan 9 på fm och under lunchtid. Det kan du ju skriva en motion om.
Är två timmar något du vet eller bara en gissning? Det känns annars som ett utmärkt argument.
 
R
S Stefan1972 skrev:
Man kan fylla upp några 20l dunkar också.............då räcker det nog för en del skithusbesök. Duscha blir svårare dock.
Har inte bostaden full av dunkar. Det får väl renoveraren stå för!
 
  • Haha
  • Arg
EvertL och 11 till
  • Laddar…
R
D dthompa skrev:
Man får räkna med att grannar renoverar. Visst blir det jobbigt när ni nu jobbar hemifrån. Men kan ju prata med grannen att inte hålla på allt för många timmar per dag. Sen antar jag dom inte kommer bila i en evighet.

Att vattnet är avstängt en dag är heller inga problem, det råkade vi nyss ut för när kommunen skulle laga vattenrör i marken. Då fick vi tappa upp vatten i flaskor, dunkar osv så man har till mat, dricka. Tappade även upp ett badkar som vi hade till toaspolningar (använda hink och hälla i toan). Är det 24 timmar eller en hel arbetsdag? Kanske föreningen kan se till att det går att hämta vatten i en kran någon annanstans.
Det är skillnad på nödvändighet mellan ett badrum som renoverades för tre år sedan och ett kommunal vattenledning som är utsliten.
 
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ett av de större I:landsproblemen på sistone. Som sagts. Fyll upp några dunkar och spänner, så klarar ni er utan problem en dag. En vattenbesparande åtgärd, är att bara spola när det verkligen behövs.

Staffan
Å andra sidan är det ett i-landsbehov att renovera fullt fungerande badrum.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
shtob och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
R radioshack skrev:
Är två timmar något du vet eller bara en gissning? Det känns annars som ett utmärkt argument.
Nu skrev jag ju "typ" för att indikera en osäkerhet men jag kan inte påminna mig att vattnet har varit avstängt här mer än i 3 timmar någon gång och då gäller det planerad avstängningstid som i verkligheten nog ofta har varit kortare. Det bör räcka med några timmar för att stänga av vattnet, såga av vattenrören och sen sätta dit ballofixer på rörstumparna. Jag har bott här i snart 10 år och eftersom det är ett stort hus har jag antagligen varit mer eller mindre drabbad av 20 badrumsrenoveringar under den tiden (även om inte alla har inneburit att vattnet har varit avstängt i just min stam så har jag ju sett anslagen). Föreningen har som krav att ballofix monteras vid badrumsrenoveringar om det inte redan är gjort.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
R radioshack skrev:
Har inte bostaden full av dunkar. Det får väl renoveraren stå för!
Det går under kategorin: vuxenansvar, att ha några tjugolitersdunkar hemma för sådana här petitesser, eller allvarliga kriser.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 26 till
  • Laddar…
Begära ersättning? Du borde få en lavette pöjk! :)

Bunkra upp med vatten. Störningen får du acceptera.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 47 till
  • Laddar…
Det avstängda vattnet kan väl knappast vara ett stort problem? Ett par kastruller till matlagningen, ett par flaskor/tillbringare i kylen och ett par 10-literhinkar till spolningen borde väl lösa det enkelt? :)

Störningarna av ljud och vibrationer har jag dock full förståelse för är besvärliga. Men de kan väl knappast hålla på och bila mer än någon dag i samband med en badrumsrenovering?

/Krille
 
  • Gilla
dinos och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.