Byggahus.se
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
För att det inte är hantverkarna som betalar för grejerna, det gör slutkunderna.

Och skulle hantverkarna köpa något till sig själva har de så omfattande rabatter att det inte är dyrare än på lågprisvaruhusen.
Både ja och nej, beror helt på vilket typ av jobb. Du tänker på löpande med öppna fakturor. Vilket absolut förekommer, men majoriteten snickare jobbar på stora bolag där man jobbar på entrepenad och har fasta anbud.
Ponera att firma A vinner upphandlingen för en förskola. I anbudet har de räknat på byggmaterial för tre miljoner, det är summan de har att förhålla sig till och landar det på 2,8 M så är det 200.000 i ren vinst. Trots detta ser du dem inte på lågprisvaruhusen.
 
C
K karlmb skrev:
Och? Är det kortlängder du är ute efter så har de det också.
Det var långa längder jag var ute efter. De beställer X antal löpmeter sen får de hem de längder de får. Vill du ha en viss längd kan de inte ordna det, du får åka dit och titta vad de har. Det är sådana "småsaker" som gör att proffsen handlar någon annanstans.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
E EI30-SaC skrev:
Både ja och nej, beror helt på vilket typ av jobb. Du tänker på löpande med öppna fakturor. Vilket absolut förekommer, men majoriteten snickare jobbar på stora bolag där man jobbar på entrepenad och har fasta anbud.
Ponera att firma A vinner upphandlingen för en förskola. I anbudet har de räknat på byggmaterial för tre miljoner, det är summan de har att förhålla sig till och landar det på 2,8 M så är det 200.000 i ren vinst. Trots detta ser du dem inte på lågprisvaruhusen.
Stora företag har stora rabatter i "yrkesbutikerna". På lågprisvaruhusen får de inte samma rabatter. Så i slutändan är det ingen större skillnad och då överväger utbudet och servicenivån till yrkesbutikernas fördel.

Som privatperson kan man inte handla i yrkesbutikerna till vettiga priser, så vill man inte betala överpriser så får man hålla till godo med lågprisvaruhusen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Stora företag har stora rabatter i "yrkesbutikerna". På lågprisvaruhusen får de inte samma rabatter. Så i slutändan är det ingen större skillnad och då överväger utbudet och servicenivån till yrkesbutikernas fördel.

Som privatperson kan man inte handla i yrkesbutikerna till vettiga priser, så vill man inte betala överpriser så får man hålla till godo med lågprisvaruhusen.
Nej, det där stämmer inte. Många produkter är det stor prisskillnad på, även för större byggföretag. Men det beror ofta på kvalitet, certifieringar och lagersäkerhet. Sånt som byggaren är villig att betala för till skillnad från privatpersonen.

Sen håller jag med om att det är dyrt för gemene man att gå in och köpa en regel eller en fogsvans på en riktig bygghandel, men ska man handla lite för ett mindre projekt är priset alltid diskuterbart, även för privata.

Dock kvarstår fakta att det finns två typer av försäljare av byggmaterial.
1. De med bra service, kunskap och kvalitet, som inte är de billiga.
2. De billiga.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
E EI30-SaC skrev:
Nej, det där stämmer inte. Många produkter är det stor prisskillnad på, även för större byggföretag.
Jasså? Vad har du för källa på det?

Jag har två vänner som driver vars ett byggföretag. Den ena har runt 40 anställda och den andra runt 140 anställda. Enligt vad de själva säger har de bättre priser i yrkesbutikerna på i princip allt, än vad privatpersoner kan handla för i lågprisvaruhusen. Detta såg jag själv när vi byggde hus, och vi sparade väldigt mycket pengar genom att vi handlade genom en av vännernas byggföretag. Men visst fanns det undantag men det var inte många saker vi kunde köpa billigare på lågprisvaruhusen.

Kanske har båda lyckats förhandla ovanligt bra men det tror jag inte.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Min källa på det? Lång erfarenhet av tjänsten som byggsäljare med inriktning på större kunder som jobbar med entrepenad.
Nu är dock den tiden över så admin behöver inte se mig på något annat sätt en konsument.
 
Nicke Nyfiken
E EI30-SaC skrev:
Min källa på det? Lång erfarenhet av tjänsten som byggsäljare med inriktning på större kunder som jobbar med entrepenad.
Nu är dock den tiden över så admin behöver inte se mig på något annat sätt en konsument.
Den erfarenheten borde duga bättre än mycket annat i denna fråga.:)

Min upplevelse var dock annorlunda under vår byggtid. Jag jämförde nästan allt som köptes in prismässigt mellan lågprisvaruhusen och yrkesbygghandeln där jag fick framförhandlad byggar-rabatt. Det var i princip bara saker som var på tillfällig kampanj i lågprisvaruhusen som var billigare än yrkesbygghandeln.

Nu spelar det ingen roll för privatpersoner i allmänhet. Vill man ha bra pris får man gå till lågprisvaruhusen. Vill man ha god service och kvalificerad hjälp får man gå till de betydligt dyrare yrkesbygghandlarna. Det är bara att välja.
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Har inte påstått att de är billigast. Jag skrev dessutom inte äns "bra pris", utan bara "ganska bra pris".
Menar "ganska bra" i jämförelse mot mindre aktörer där man istället kanske kan få något bättre service och kunnande från personalen.
Jag tycker de är dyra. Men går ju att använda prisgaranti ibland om man gillar att stå i kön hos kundtjänst....
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Den erfarenheten borde duga bättre än mycket annat i denna fråga.:)

Min upplevelse var dock annorlunda under vår byggtid. Jag jämförde nästan allt som köptes in prismässigt mellan lågprisvaruhusen och yrkesbygghandeln där jag fick framförhandlad byggar-rabatt. Det var i princip bara saker som var på tillfällig kampanj i lågprisvaruhusen som var billigare än yrkesbygghandeln.

Nu spelar det ingen roll för privatpersoner i allmänhet. Vill man ha bra pris får man gå till lågprisvaruhusen. Vill man ha god service och kvalificerad hjälp får man gå till de betydligt dyrare yrkesbygghandlarna. Det är bara att välja.
(Något sket sig vid citering, fick text iifrån helt annat inlägg, så jag tog bara med din sista kommentar, det jag kommenterar positivt om)

Fast jag har din erfarenhet, köper ifrån lokal yrkesbygghandel här med rätt så höga utpriser till kund, men håller mig till dem, kommer på lugna tider, är öppen med försäljarna och får samma pris på varor vid mindre köp, som Byggmax tar i samma stad. Helt OK rabatt.

Och gör jag större köp , får jag klart bättre pris än Byggmax o jemofix, samt dessutom massor med bra råd och lätt o lämna tillbaka om det blev för mycket, kanon vid gjutning osv där det är svårt o beräkna.

Har ju förstått att byggarna jag känner får än mer rabatt, men det köper ju stora mängder mer regelbundet, så inget konstigt i sig.

Bauhaus kan man ju inte ens diskutera rabatt , och priserna dyrare än yrkesbutiken för mig , dit åker jag för att köpa något som jag inte kan få tag i lokalt.

Men tänker två gånger innan resa till Bauhaus, eftersom de ibland då knappt vet vart sakerna finns även om lagersaldot stämmer, och priserna ofta kan bli fel.

(Är dock nöjd med en del av personalen på Bauhaus, men det är knepigt att Biltema är bättre på koll vart grejorna är och pris aldrig fel i kassa. Ser fram emot Hornbach till Örebro, vore kul, så man får konkurrens.)
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
(...)
Har ju förstått att byggarna jag känner får än mer rabatt, men det köper ju stora mängder mer regelbundet, så inget konstigt i sig.

Bauhaus kan man ju inte ens diskutera rabatt , och priserna dyrare än yrkesbutiken för mig , dit åker jag för att köpa något som jag inte kan få tag i lokalt.
(...)
Fast kan vi inte ta oss bort från rabatter?
Patetiskt system där man försöker få alla att tro att de är vinnare.
Det är det jag gillar med Bauhaus och Hornbach. Du får ett ärligt pris direkt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag handlat på Bauhaus för absolut sista gången. Kommer aldrig att sätta min fot där mer!
Allt började för några år sedan när jag handlade där vid ett tillfälle, jag minns inte problemet just vid det inköpet, har troligen förträngt det, men jag minns att jag sa att jag aldrig skulle handla där igen.

I somras skulle jag lägga sten på uppfarten. Bauhaus hade rea på sten från Starka, jag tänkte nej nej nej det är ingen ide, hustrun sa, "ge det en chans till", jag svarade "det kommer bli problem". Mycket riktigt, vid första besöket började problemen direkt! Jag hade läst priset på nätet, 2,91kr/st skulle stenen kosta, inne i butiken stod det en stor fin skylt på stenen jag skulle ha "99kr/m2, 2,91kr/st". Lastar min släpkärra, åker fram till kassan, "3,5kr/st" säger kassörskan. Japp, nu börjas det direkt tänkte jag högt för mig själv. Efter att en av personalen fysiskt tagit sig ned till skylten och sett priset med egna ögon blev jag trodd.

Tydligen har man nån form av system på Bauhaus där personalen inte kan rätta priset i kassan utan måste tillkalla en arbetsledare med behörighet att göra en sk. prisfelsändring. Behöver jag tillägga att jag vid dom kommande 13 besöken när jag handlade sten fick ta denna diskussionen med olika personal varje gång?

Idag skulle vi köpa en duschkabin, Bauhaus hade naturligtvis en på rea för 1995kr, ord. pris. 2995. Jag sa direkt till hustrun att är det ens någon ide att åka till det stället? Du vet ju hur det brukar gå. Med svag ångest satte jag mig i bilen och rullade dit. Hittade duschkabinen som vi hade sett på rea, plockade dom 3 delarna och kommer fram till kassan. Mycket folk i butiken, lång kö till kassan, klumpen i magen växer. Kassörskan blippar dom 3 kartongerna, "2995kr". Jag tänker direkt, DETTA ÄR INTE SANT! Och så börjar ifrågasättandet igen, plockar upp min telefon, visar priset 1995kr, nedsatt från 2995....Sedan följer en 20 minuter lång väntan där kunderna bakom frustar och stönar och slänger "om blickar kunde döda-blickar" mot mig. Naturligtvis så får jag efter 20min rätt men jag säger högt och tydligt att detta är absolut sista gången jag sätter min fot i en Bauhausbutik!

Någon mer som känner igen detta scenariot? Att ni sett något på rea hos Bauhaus men sedan är priset det ordinarie när ni kommer till kassan? Jag tror att dom har satt det i system. Riktigt riktigt tråkigt för personalen är tillmötesgående och får ta denna smällen varje gång, liksom vi kunder (i mitt fall fd. kund) i form av tid. Kan tillägga att en framför också hade problem med nån vara som det tog 10min innan han kunde betala.
Varför väljer du ändå att handla på Bauhaus om du nu upplever dessa problem? Är det frun som tvingar dig eller är det snålheten som träget vinner i slutändan?
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Som så många andra skrivit så kan man inte förena låga priser, bra service och bra kvalitet.

BAUHAUS har inte en fungerande infrastruktur för att hantera proffskunder, allt från enmansföretag till tex PEAB och liknande. Och de är de inte intresserade av att ha, det överlåter dem till andra.

BAUHAUS skall sälja billigt och i enorma mängder till privatpersoner, för det är där pengarna finns. Privatpersoner är mer benägna att gå runt själv och leta varor, plocka virke och spendera 2-3 timmar i deras Drive-In. Företagarna betalar mer än gärna för att bara skicka ett mail till sin brädgård och så vet de att materialet står paketerat och klart dagen efter kl 07.00.

Och hur kan bauhaus hålla så låga priser? Största kostnaden är Personal, och där sparar de in genom att inte ha några personalförmåner, inget friskvårdsbidrag, samt att så mycket som möjligt se till att personalen inte har rast. Enligt handels får du sitta i kassan i 3 timmar i sträck utan rast, jag har sett två företag som utnyttjar detta, LIDL och Bauhaus.

Jag är lite "bortskämd" med att inte behöva handla på Bauhaus för de låga priserna så jag håller mig borta från dem så långt det går. Men ibland är man inte mer än människa och har de kanonpris på förbränningstoalett eller en sticksåg så får även jag acceptera det och handla därifrån.
 
  • Gilla
EI30-SaC och 1 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Som så många andra skrivit så kan man inte förena låga priser, bra service och bra kvalitet.

BAUHAUS har inte en fungerande infrastruktur för att hantera proffskunder, allt från enmansföretag till tex PEAB och liknande. Och de är de inte intresserade av att ha, det överlåter dem till andra.

BAUHAUS skall sälja billigt och i enorma mängder till privatpersoner, för det är där pengarna finns. Privatpersoner är mer benägna att gå runt själv och leta varor, plocka virke och spendera 2-3 timmar i deras Drive-In. Företagarna betalar mer än gärna för att bara skicka ett mail till sin brädgård och så vet de att materialet står paketerat och klart dagen efter kl 07.00.

Och hur kan bauhaus hålla så låga priser? Största kostnaden är Personal, och där sparar de in genom att inte ha några personalförmåner, inget friskvårdsbidrag, samt att så mycket som möjligt se till att personalen inte har rast. Enligt handels får du sitta i kassan i 3 timmar i sträck utan rast, jag har sett två företag som utnyttjar detta, LIDL och Bauhaus.

Jag är lite "bortskämd" med att inte behöva handla på Bauhaus för de låga priserna så jag håller mig borta från dem så långt det går. Men ibland är man inte mer än människa och har de kanonpris på förbränningstoalett eller en sticksåg så får även jag acceptera det och handla därifrån.
Du säger att du är bortskämd och inte behöver handla på Bauhaus men ändå drar det i snåltarmen och du knallar dit
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men ärligt talat, lever inte Byggmax väldigt mycket på gamla meriter? De var rejält mycket billigare förr, men på senare år har de kommit ikapp Bauhaus och Hornbach prismässigt på likvärdiga produkter.

Jag har samma upplevelse med Skånska Byggvaror, de var billiga förr men är det inte längre. Kanske finns det en gemensam nämnare? :thinking:
Skånska byggmax är det inte samma företag
 
Ett bra byggvaruhus är hornbach i mitt tycke, deras filosofi tycks vara att anställa lite äldre yrkesmänniskor med stor kunskap men som inte orkar gå på ett bygge 7-4.
Dom gånger jag har frågat har jag fått proffsigt hjälp av en som redan gjort det jag frågade om.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.