Byggahus.se
Hej.
Jag har en 2 år gammal hydropress kopplad till en pump i i källaren.Pumpen går igång "lagom" ofta, dvs säga när jag använt mycket vatten.

Idag körde jag en högtryckstvätt och förbrukade ovanligt mycket vatten. Nu har pumpen gått i flera timmar efter att jag blev klar, vilket kanske inte är så konstigt.

Men vad gör pumpen egentligen? Den kan ju inte arbeta i flera timmar för att fylla upp vatten i den lilla hydropressen!? Så varför går den så länge efteråt?

Om jag duschar så fylls ju vatten på i varmvattenberedaren, så då förstår jag ju att pumpen får jobba. Då fyller den ju upp en stor beredare...

Jag har googlat, men hittar inget bra svar :sweat:
 
Har du nått igesatt filter som förhindrar att maxtryck uppstår?
 
H håbbe1961 skrev:
Har du nått igesatt filter som förhindrar att maxtryck uppstår?
Nej, det tror jag faktiskt inte. Men vad gör pumpen egentligen? Det kan ju ta 6 timmar och mer att bara bygga upp ett tryck? Eller är jag korkad?
 
Vattenbrist
Läckage på sugsidan
Sliten pump

Berätta hur anläggningen är uppbyggd?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Min pumpar upp på nån minut, har haft samma fel men då jag har ett förfilter som måste bytas så bytte jag det så funkade det sedan. Tror också jag hade, samma fel när tryckswitchen hade satt igen med skit. Fick ta loss och rengöra
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vattenbrist
Läckage på sugsidan
Sliten pump

Berätta hur anläggningen är uppbyggd?
Jag vet inte så mycket. En pump, en hydropress i källaren, ledningar till brunnen.

Vattenbrist tror jag inte, det är väldigt gott om vatten här och bor bredvid ett berg där det rinner i stort sett hela tiden - oavsett torra tider :)

När jag använder mycket vatten faller ju trycket (det är ju naturligt tänker jag). Då orkade inte trycket driva högtryckstvätten.Så jag slutade arbeta. Detta efter cirka 40 minuters användning (inte oavbruten).

Min fråga är alltså - vad gör pumpen?
Det kan ju inte ta 6 timmar att "bara" pumpa upp ett tryck i hydropressen?

Teoretiskt borde det inte vara så att om man använder mycket vatten så pumpen går igång, så skall pumpen/hydropressen hålla trycket användbart om man fortsätter att spola?
 
Pumpen pumpar vatten från brunnen in i hydropressen där tryck byggs upp
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Pumpen pumpar vatten från brunnen in i hydropressen där tryck byggs upp
Så det har alltså tagit min pump 6 timmar att pumpa upp tryck i hydropressen?

Då är något galet antar jag??


TorpAnders TorpAnders skrev:
En högtryckstvätt suger vatten den behöver normalt inget tryck på ingående vatten.
Om den slutar fungera så är vattentillförseln för dålig.
Alltså något fel på pumpen?
 
rockin_john rockin_john skrev:
Min fråga är alltså - vad gör pumpen?
Det kan ju inte ta 6 timmar att "bara" pumpa upp ett tryck i hydropressen?
Det är helt rätt slutsats. Det kan inte ta 6 timmar att få upp trycket i hydropressen. Alltså kan pumpen inte pumpa. Högst troligt luft i pumpen eller låg nivå i brunnen. Sitter pumpen i brunnen eller i källaren?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Men trycket uppfattades inte lågt vad jag förstod då är det väl tryckswitchen som strular
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Låg nivå i brunnen har jag svårt att tro faktiskt. Här har varit mycket regn, snö, och blött. Och har aldrig varit utan vatten - inte ens märkt av den torkan vi hade en sommar nyligen.

Pumpen sitter i källaren.
 
H håbbe1961 skrev:
Men trycket uppfattades inte lågt vad jag förstod då är det väl tryckswitchen som strular
Trycket blev lågt när jag använde tvätten, och blir lågt om jag använder mycket vatten ibland.
Men nu är det bra igen, och det blir fort respektabelt igen när det "svajat".

För att förtydliga, pumpen går alltså fortfarande. Jag slutade arbeta med tvätten kl 16 ungefär...
 
Jag missförstod. Om du har vatten i kranen men pumpen aldrig stannar är det inte nivån som är problemet. Då låter det troligare att tryckströmbrytaren inte vill vara med. Eller möjligen att pumpen är sliten eller igensatt av något. Prova att knacka på tryckströmbrytaren och se om den slår ifrån.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Hej.
Jag har en 2 år gammal hydropress kopplad till en pump i i källaren.Pumpen går igång "lagom" ofta, dvs säga när jag använt mycket vatten.

Idag körde jag en högtryckstvätt och förbrukade ovanligt mycket vatten. Nu har pumpen gått i flera timmar efter att jag blev klar, vilket kanske inte är så konstigt.

Men vad gör pumpen egentligen? Den kan ju inte arbeta i flera timmar för att fylla upp vatten i den lilla hydropressen!? Så varför går den så länge efteråt?

Om jag duschar så fylls ju vatten på i varmvattenberedaren, så då förstår jag ju att pumpen får jobba. Då fyller den ju upp en stor beredare...

Jag har googlat, men hittar inget bra svar :sweat:
Jo det är konstigt. Den bör stoppa efter någon minut typ. En högtryckstvätt tar inte ens mycket vatten.
Du fyller inte upp varmvattenberedaren efter en dusch, den töms aldrig. Du tycks sakna förståelse för hur systemet funkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.