Byggahus.se

Hydropress - Hjälp, jag förstår inte!

1. rockin_john
    Medlem · västra götaland · 334 inlägg

rockin_john

Medlem
    Såhär är det:
    - Toalett, tvätta händerna, lättare diskning - inget tryckfall - pumpen går inte igång

- Normal dusch - inget tryckfall - pumpen går igång och går en stund efteråt-

- Lååång dusch, högtryckstvätt - tryckfall efter ett tag - pumpen går igång och trycket återställs en stund, sen faller det igen man fortsätter att spola. Och nu har pumpen gått i snart 7 timmar. Inget fel på trycket i kranen nu. Men jag vågar inte duscha precis.

• Laddar…
  2. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Precis. Därav mina frågor. Fast jag vet ju att beredaren inte töms på vatten...

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 7 inlägg

bergback

Medlem
    Enklast att prova är att stänga av pumpen på motorskydd/arbetsbrytare och låta brunnen återhämta sig volymmässigt under natten. En stor volym avlastar pumpen tryckmässigt och ditt stora uttag i form av högtryckstvättning kan ha sänkt vattenpelaren så pass mycket att det enbart är pumpen som ska bygga stopptryck. Då kan även en helt ny pump få det jobbigt, om den inte är dimensionerad för det dvs.

4. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Du tror att tvätten har dragit så mycket volymer att det påverkat (ordentligt) i brunnen då alltså?
    Jag var nere och slog av för en stund sen. Får ta tag i detta imorrn igen.

Tack alla för era svar!

Redigerat 21 mar 23:41
  5. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 755 inlägg

AndersS

Husägare
    Du har alltid ett tryckfall när du tappar vatten, det som avgör om pumpen startar är när trycket kommer ned till inställd nivå för start av pump,
    Om det stämmer som du skriver så är det troligtvis dålig vattenmängd.
    Vad visar tryckmätaren när pumpen går utan att stanna? Och vilken frånslagsnivå är inställd?

Tolkar det som en grävd brunn? Mängden ytvatten som rinner på berget du har behöver inte alls påverka mängden vatten i din brunn, snarare ge problem om ytvatten skulle rinna in utan markfiltrering.

Redigerat 22 mar 07:10
    • Laddar…
  6. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Ja, det är klart att jag har ett tryckfall. Jag menade "märkbart tryckfall". Det jag beskriver som tryckfall är när vattnet helt enkelt knappt kommer ur duschslangen.

Frånslagsnivå 3,8 Bar
    Igår när jag gick ner och slog av stod mätaren och skakade runt 3,7.

Lät pumpen vara avstängd i natt, slog på den i morse - den gick 10 sekunder och slog av vid 3,8.

Är konsensus att det helt enkelt varit för dåligt med vatten i brunnen?

7. M
    Medlem · Halland · 140 inlägg

marcusjj

Medlem
    Ett klassiskt fall där du använt upp hela vattenpelaren i brunnen. Enligt borrinfon borde du ha ca 350 liter vatten i magasin i brunnen (om vattenpelaren går nästan ända upp), därefter måste det rinna till nytt vatten. Troligtvis tar detta några timmar och det är först då som du upplever att pumpen stannar. Det du kan göra är att planera din förbrukning lite mer så att du aldrig planerar att använda >300 liter på kort tid

8. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Så om jag skall göra något som förbrukar mycket vatten så skall jag stänga av pumpen när jag är klar och låta brunnen återhämta sig innan jag startar pumpen igen?

9. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 135 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Nej,
    Köp en större hydropress, om du måste ta ut så mycket vatten så att brunnen inte hinner med så är det den enda lösningen.

Men innan dess så måste du ta reda på att det är vattenbrist och inget annat.

10. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Så om det är vattenbrist, hur hjälper det med en ny hydropress?

11. TorpAnders

TorpAnders

Medlem
    • Laddar…
  12. M
    Medlem · Halland · 140 inlägg

marcusjj

Medlem
    Ny hydropress hjälper inte. Däremot större hydropress kan hjälpa.
    50liter hydropress+300liter i brunnen = 350liter innan det tar slut
    200liter hydropress+300liter i brunnen = 500 liter innan det tar slut
    Ta inte siffrorna för exakta, det är bara ett räkneexempel

13. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Menade en "ny större hydropress"
    Tack.

14. TorpAnders

TorpAnders

Medlem
    Ta hem en rörmokare eller kunnig granne och red ut det där, det kommer annars att bli en slingrig resa

15. rockin_john

rockin_john

Medlem
    ABSOLUT. Det kommer jag göra. Redan kontaktat "min" VVS gubbe.
    STORT tack för er tid!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.