Byggahus.se
Hej,

Har nyss införskaffat ett hus från 70-talet som ligger på en oisolerad betongplatta. Hela stilen på huset är utgånget så vi har tänk att riva upp alla golv (~130 kvm) och lägga in nytt. Vi tänkte då i samma veva kika på om det finns något man kan göra för att förhindra framtida fuktproblem och få varmare golv då det är svinkallt på golvet just nu.

Besiktningsgubben uppmätte fukt på 10%. Har det klarat sig sen 70-talet borde det väl inte vara några problem, och det nuvarande golvet ser jättebra ut, men om det finns en relativt billig lösning som löser både fukt och värmen så skulle vi gärna vilja fixa det samtidigt.

Huset är uppvärmt av direktel, så känner inte att vattenburen golvvärme är ett alternativ, och eldriven golvvärme är nog utanför vår budget, tyvärr.

Har kikat lite på ett passivt ventilerat Platongolv. Hade det gjort någon skillnad? Eller är det en mekaniskt sådant som gäller om man går den vägen? Vi har inte rivit golvet än så jag är osäker på hur mycket takhöjd vi har att röra oss med.

Finns det några andra alternativ? Är inte jättekunnig inom det här området så all hjälp uppskattas.

Tack :)
 
För att förtydliga, om vi inte märker något gällande fukten när vi river golvet (vi kommer göra en del mätningar och kolla hur plattan ser ut, etc.) så är det bara värmen i golvet som är den primära problematiken.

Just nu ligger det mattor i hela huset, och man känner kylan väldigt väl på specifika ställen. Tanken är sedan att byta till parkett-, vinyl- eller laminatgolv överallt. Jag antar att det hjälper lite med värmen också.
 
L lillespillevinken skrev:
För att förtydliga, om vi inte märker något gällande fukten när vi river golvet (vi kommer göra en del mätningar och kolla hur plattan ser ut, etc.) så är det bara värmen i golvet som är den primära problematiken.

Just nu ligger det mattor i hela huset, och man känner kylan väldigt väl på specifika ställen. Tanken är sedan att byta till parkett-, vinyl- eller laminatgolv överallt. Jag antar att det hjälper lite med värmen också.
Rekommenderar SubFloor. Behöver egentligen bara köpa deras skruvar, verktyg och infästningsmedel. Regel och deras hål kan du göra själv (i did). Har oisolerad platta jag med, fixade golvet tidigare i vintras i ett rum jag precis blivit klar med i källaren. Blev en ordentlig skillnad. Det blir varmare pga viss distans till den kalla betongen + isolering som hänger.
 
D Davion skrev:
Rekommenderar SubFloor. Behöver egentligen bara köpa deras skruvar, verktyg och infästningsmedel. Regel och deras hål kan du göra själv (i did). Har oisolerad platta jag med, fixade golvet tidigare i vintras i ett rum jag precis blivit klar med i källaren. Blev en ordentlig skillnad. Det blir varmare pga viss distans till den kalla betongen + isolering som hänger.
Hej,

Om jag förstår dig rätt så har du inte deras ventilerade golv, utan bara upphöjda reglar i stort sett? Det plus ett tjockare golv kanske räcker? Om den isoleringen som finns nu är så där så kommer väl en ny isolering också att hjälpa.

Vad kostade det och hur många kvm var det?
 
L lillespillevinken skrev:
Hej,

Om jag förstår dig rätt så har du inte deras ventilerade golv, utan bara upphöjda reglar i stort sett? Det plus ett tjockare golv kanske räcker? Om den isoleringen som finns nu är så där så kommer väl en ny isolering också att hjälpa.

Vad kostade det och hur många kvm var det?
Hej,

Stämmer, jag resonerar som så att om jag någonsin behöver den faktiska ventilationen som erbjuds därunder (tvivlar starkt på det) så är det väldigt lätt och tacksamt att bara cutta upp ett hål för det i befintligt golv. Det är inte ett så omfattande extraarbete.

Det jag har är alltså deras regel-lösning samt deras upphäng för isolering (som jag också bättrade på med lite extra metallband jag satte för att se till att det aldrig blir häng).
Efter att jag hängt isoleringen på reglarna så köpte jag standardtjocka MDF-skivor avsedda för golv och limmade samt skruvade dem så som är brukligt, på Hornbach. De har stresstestats av såväl vuxna som barns dansande och tjoande i grupp/cirkeldans och det ligger så fint och stadigt så.

Det var ungefär 20 m2 och rubb och stubb, golvskivor och isolering inkluderat simmade in på under 10.000. Mellan 8 och 9 om jag inte minns fel.

Så om du kör på med 130 m2 på den lösningen så är det ju ganska schysst pris om du håller en snarlik priskurva. När jag gör resten av golvet i källaren, rum för rum, så kommer jag att göra samma sak. Monotont arbete men inte särskilt komplicerat, kräver mest extremt mycket vattenpassande och skruvande.
 
@Davion Hur mycket byggde ditt subfloorgolv på höjden?
 
S Srixon skrev:
@Davion Hur mycket byggde ditt subfloorgolv på höjden?
Jag hade väldigt, väldigt lite yta att spela med. Från den exponerade plattan upp till ytan vi faktiskt går på så är det dryga 10 cm. De 10 cm består av mellanrum mellan platta och regel, regel som är 45x45, golvskiva + sista lagret som vi går på. Så det går att komma undan med tämligen få cm i höjden.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
L lillespillevinken skrev:
förhindra framtida fuktproblem och få varmare golv
Köp Byggmax Platon och lägg på betongen så du skapar en liten luftspalt som kan ventileras mekaniskt.
På med 50mm EPS ovanpå det och 22mm limmat golvspån överst.
Borde bli billigare än subfloor.
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Köp Byggmax Platon och lägg på betongen så du skapar en liten luftspalt som kan ventileras mekaniskt.
På med 50mm EPS ovanpå det och 22mm limmat golvspån överst.
Borde bli billigare än subfloor.
Lite snabbt räknat så landar detta på 34k (baserat på online priser). Det som drar iväg här är ju spånskivorna där priset verkar vara runt 110kr/kvm. Det blir säkert lite dyrare med all tejp osv som man behöver, men så är de ju alltid.

Räknat på 130 kvm (118 kvm med 10% spill).

Detta är då utan ventilation. Hur stor extrakostnad blir ventilationen och förarbetet för ventilationen tror du? Är det några tusen extra bara så ser jag ingen anledning att inte göra det. Känns som en extra försäkring, även om man kanske hade klarat sig utan det?
 
Just spånskivan blir samma kostnad även om du väljer subfloor.. ;)

Och visst tycker jag att du ska förbereda för ventilation.
Kostar inte många kronor då det räcker med ett par stosar som du tejpar tät mot platonmattan.

Det som händer när du isolerar ovansidan av betongen är att plattan kommer bli kallare och därmed fuktigare.. Med ett tätt skikt på så kan fukten bara gå utåt mot väggarna och syllen..

Nu är det inte säkert att du når nivåer av fukt som är problematiskt heller.

Men en kanalfläkt å lite spiro kostar inte speciellt mycket.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Just spånskivan blir samma kostnad även om du väljer subfloor.. ;)

Och visst tycker jag att du ska förbereda för ventilation.
Kostar inte många kronor då det räcker med ett par stosar som du tejpar tät mot platonmattan.

Det som händer när du isolerar ovansidan av betongen är att plattan kommer bli kallare och därmed fuktigare.. Med ett tätt skikt på så kan fukten bara gå utåt mot väggarna och syllen..

Nu är det inte säkert att du når nivåer av fukt som är problematiskt heller.

Men en kanalfläkt å lite spiro kostar inte speciellt mycket.
Som sagt, de verkar ha klarat sig bra sen -76. Fukten var på 10%, men alla golv osv. ser jättebra ut. Har inte börjat riva än så vet inte hur de ser ut under.

Det känns ju som Subfloor hade vart mer aktuellt om man hade haft större fuktproblem än de vi verkar ha. En lösning med platon + ventilation känns som en bättre kompromiss för mer förebyggande syfte än något annat. Låter mina antaganden rätt här?

Jag har kollat på Isolas dokument och anvisningar och det verkar ju inte som något jättejobb direkt. Det jag inte förstår är varför man behöver ha ventilerade lister om man ändå ska ha en fläkt som suger luft? Det finns ett exempel på sida 19 här: https://media.bluestonepim.com/5710...78O0tzNTRRxymE6/4D0pBDxCXpOjAtRfqifrD1yBH.pdf

Räcker det med ett luftdon istället?
 
  • Gilla
pva37
  • Laddar…
Jag skulle säga att ventilerad platon är bättre än subfloor på att hantera fukt, det är svaga luftflöden och inte full storm man eftersträvar under golvet..

Golvlisten har man för att fördela luftflödet över hela ytan, går att lösa på andra sätt också men med golvlisten så löser man det enkelt.
Har du områden med stillastående luft riskerar du förhöjda fuktvärden där.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag skulle säga att ventilerad platon är bättre än subfloor på att hantera fukt, det är svaga luftflöden och inte full storm man eftersträvar under golvet..

Golvlisten har man för att fördela luftflödet över hela ytan, går att lösa på andra sätt också men med golvlisten så löser man det enkelt.
Har du områden med stillastående luft riskerar du förhöjda fuktvärden där.
Tack för all hjälp. Det har vart väldigt lärorikt.

För att få ihop det hela behöver man (enligt deras anvisningar):

* Platon Golvmatta
* Platon Ventitex
* Platon Uppvik
* Platon Golvlister
* Platon Skarvband
* Platon Förseglingsband
* Platon Fogband
* Platon G Primer
* Platon Fläkt med tillhörande rör osv

Misstänker att det finns billigare alternativ för samma material om man köper andra märken, men är det värt att oroa sig för över tror du, om man inte har så bra koll på alternativen och vad som funkar istället? Deras Platon Komfortskiva verkar ju bara vara överprisad cellplast till exempel.
 
  • Gilla
Gamern
  • Laddar…
Går bra å plocka ihop ett eget system med tex byggmax platon och vanlig eps mm.

Det är principen med ett svagt luftflöde man vill skapa som ventilerar bort fukt från betongen.

Men byggår -76, har du kollat hur ditt golv är uppbyggt idag?
Det kanske redan ligger eps på betongen och kylan kommer från dåligt isolerade väggar?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Går bra å plocka ihop ett eget system med tex byggmax platon och vanlig eps mm.

Det är principen med ett svagt luftflöde man vill skapa som ventilerar bort fukt från betongen.

Men byggår -76, har du kollat hur ditt golv är uppbyggt idag?
Det kanske redan ligger eps på betongen och kylan kommer från dåligt isolerade väggar?
Det återstår att se. Väntar på ritningar och nyckeln som kommer om drygt en månad. Har inte riktigt koll på hur det ser ut under plastmattorna.

I rummet med heltäckningsmatta så är golvet inte kallt, det är bara på de ställen där de använt en plastmatta som man känner av det.

Det kanske är ett ickeproblem som du säger, och att jag oroar mig för ingenting. Vi får se när jag river upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.