Byggahus.se
Undra hur dom har tänkt flytta det där finaste huset?
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Vore trevligt om byggarna kunde svara på några av våra frågor/funderingar
 
  • Gilla
Vinkelrät
  • Laddar…
Fantastiskt snyggt och vilken utsikt...
Det enda jag skulle gjort annorlunda vore att bygga en riktig öppen spis—tycker aldrig gasol kan ersätta känslan av sprakande björkved.

Ang suterrängvåningen—med sådan utsikt hade jag lätt inrett en lägenhet där för uthyrning till sommargäster (à 10-15k/veckan) och veckopendlare/gästarbetare (à 10k/mån). Skön extra inkomst.
 
  • Gilla
Tummenmittihandenrick och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ett fint hus och som vanligt ett avsnitt med väldigt mycket frågor

1) Uppvärmningen, FTX, bergvärme? Hur j-vla svårt kan det vara SVT.... :)
2) Vad händer på nedre plan, jag minns inte att man öht tog upp detta..? Jag gissar allrum/tvrum,
Vem vill ha polska fönster med supertjocka karmar i ett sådant här hus?
Det sätter man inte en i garaget!!
Billigt är inte allting!
skulle aldrig sätta in det !!gästrum, toalett, kanske bastu?
3) Vem gjorde konstruktionsritningarna? Det är ju inte bara att skissa i sketchup...
4) Vart byggdes garderoben han ritade? Jag trodde den skulle vara i deras hem...
5) Ingen pool?
6) Varför tog det en sån evig tid att få väck det gamla huset? Det känns ju knappast som om deras kalkyl byggde på att de kunde sälja det. Känns extremt krångligt att dela det och frakta bort det. Enklast att riva med en grävskopa.
7) Huset kändes inte det minsta barnvänligt runt köket, med de där trappstegen ner mot utsiktsplatsen. Där blir det till att sätta en lång grind så att inte den lille trillar och slår sig.
8) Var fanns tv, familjerum/mysrum? Två fåtöljer i utsiktsrummet kändes mer som en plats för två vuxna med varsitt glas vin i handen
9) Inga spottar under den utskjutande takfoten som lyste ner på terrassen?
10) Hur stor var prisskillnaden Mentafönster kontra fönster med trä/alukarm? Knappast 4 miljoner.

Ett väldigt fint hus med ett avsnitt som lämnar ovanligt många frågor obesvarande. Sen var det verkligen strongt gjort av killen att medverka i ett tv-program med kameror i ansiktet trots hjärntrötthet. Jag har själv drabbats av detta i omgångar på jobbet, då kan jag prata aktivt med en person kanske 2 minuter innan jag blir svimfärdig, speciellt om det görs stående. Det jobbiga med den sjukdomen är att det inte finns någon enkel fix, att knapra piller funkar inte. Motion är bra och hjälpte mig till viss del, vilket var kul att se att han fortsätter träna och hålla sig aktiv.

/S
 
S steve5432 skrev:
Ett fint hus och som vanligt ett avsnitt med väldigt mycket frågor

1) Uppvärmningen, FTX, bergvärme? Hur j-vla svårt kan det vara SVT.... :)
2) Vad händer på nedre plan, jag minns inte att man öht tog upp detta..? Jag gissar allrum/tvrum, gästrum, toalett, kanske bastu?
3) Vem gjorde konstruktionsritningarna? Det är ju inte bara att skissa i sketchup...
4) Vart byggdes garderoben han ritade? Jag trodde den skulle vara i deras hem...
5) Ingen pool?
6) Varför tog det en sån evig tid att få väck det gamla huset? Det känns ju knappast som om deras kalkyl byggde på att de kunde sälja det. Känns extremt krångligt att dela det och frakta bort det. Enklast att riva med en grävskopa.
7) Huset kändes inte det minsta barnvänligt runt köket, med de där trappstegen ner mot utsiktsplatsen. Där blir det till att sätta en lång grind så att inte den lille trillar och slår sig.
8) Var fanns tv, familjerum/mysrum? Två fåtöljer i utsiktsrummet kändes mer som en plats för två vuxna med varsitt glas vin i handen
9) Inga spottar under den utskjutande takfoten som lyste ner på terrassen?
10) Hur stor var prisskillnaden Mentafönster kontra fönster med trä/alukarm? Knappast 4 miljoner.

Ett väldigt fint hus med ett avsnitt som lämnar ovanligt många frågor obesvarande. Sen var det verkligen strongt gjort av killen att medverka i ett tv-program med kameror i ansiktet trots hjärntrötthet. Jag har själv drabbats av detta i omgångar på jobbet, då kan jag prata aktivt med en person kanske 2 minuter innan jag blir svimfärdig, speciellt om det görs stående. Det jobbiga med den sjukdomen är att det inte finns någon enkel fix, att knapra piller funkar inte. Motion är bra och hjälpte mig till viss del, vilket var kul att se att han fortsätter träna och hålla sig aktiv.

/S
Håller med, fattar inte hur de kan ta bort så oerhört många detaljer kring huset. Känns som att programmet mer och mer handlar om personernas historia. Klart det ska vara med på ett hörn men det tar ju tid av det man faktiskt vill se.
 
Måste erkänna att det blev fint även om det inte är min smak.
Grät dock då jag hörde att korsvirkeshuset ska bort.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ett fint hus och som vanligt ett avsnitt med väldigt mycket frågor...
Programmet heter Husdrömmar. och handlar därmed om drömmarna om hus och drömmens materialiserande. Det heter inte Byggmoment i hus steg för steg.

Programmet handlar inte om att man ska gå igenom fler byggmoment än att berättelsen om dessa förstärker bilden av drömmen. resten skär man bort ur programmet
 
  • Gilla
  • Älska
Tom_And och 8 till
  • Laddar…
Tycker huset blev riktigt nice! En fråga som någon kunnig kanske kan svara på:
När man har fått ett beviljat bygglov, kan man ändra storlek på fönster osv hur man vill som de gjorde i programmet utan att be om lov? Är det så är det ju fantastiskt så man har chansen att ändra lite saker under byggets gång.

MVH
Daggen
 
Finns ju en tråd här i forumet om huset, där går det garanterat att få svar på allt nu när programmet har sänts.
 
P
U UniktLik skrev:
Måste erkänna att det blev fint även om det inte är min smak.
Grät dock då jag hörde att korsvirkeshuset ska bort.
Fast det var ju byggt på 50-talet, så så mycket att spara är det nog inte.
 
  • Gilla
UniktLik
  • Laddar…
K
U UniktLik skrev:
Måste erkänna att det blev fint även om det inte är min smak.
Grät dock då jag hörde att korsvirkeshuset ska bort.
Det är inget korsvirkeshus.
 
  • Gilla
UniktLik
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Programmet heter Husdrömmar. och handlar därmed om drömmarna om hus och drömmens materialiserande. Det heter inte Byggmoment i hus steg för steg.

Programmet handlar inte om att man ska gå igenom fler byggmoment än att berättelsen om dessa förstärker bilden av drömmen. resten skär man bort ur programmet
Och jag tänker att programmet heter "Husdrömmar" och inte "Familjedrama", man kan ju se det på väldigt olika sätt.

Hade mycket hellre sett att det i programmen pratades mer om hur folk tänkte när de ritade huset, när de designade köket, när de går över budget med enorma summor och det verkar som att det bara är en axelryckning. Nu var ju det här avsnittet ett av de bättre ur den aspekten tycker jag, men fortfarande finns rum för förbättring.

Varför blev till exempel trappstegen inte i samma höjd? Det känns som en ganska stor miss i ett bygge av denna kaliber, och när det dessutom gjordes en grej av att Gert märkte det och att killen irriterade sig på att han märkte det hade de ju gärna kunna lagt några sekunder på att ta upp det.
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Der här huset gillade jag. Vilket läge. Helt fantastisk utsikt. Ännu bättre blir huset när det blir klart och när en del mindre bra detaljer blivit åtgärdade.
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
T
A avdpos skrev:
Programmet heter Husdrömmar. och handlar därmed om drömmarna om hus och drömmens materialiserande. Det heter inte Byggmoment i hus steg för steg.

Programmet handlar inte om att man ska gå igenom fler byggmoment än att berättelsen om dessa förstärker bilden av drömmen. resten skär man bort ur programmet

Du kanske tycker vi ska döpa om det till Fråga Doktorn, eller Karlavagnen; ämnet är fritt!

Det kanske vore bra?
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Spännande projekt även huset inte var i min smak så var det en duktig ritare, Gert gillade ju denna amatörarkitekt bättre än den förra.
Någon annan som störde sig på att SVT bara blurrar vissa varumärken medan andra syntes tydligt här och var.
Hennke85 Hennke85 skrev:
Spännande projekt även huset inte var i min smak så var det en duktig ritare, Gert gillade ju denna amatörarkitekt bättre än den förra.
Någon annan som störde sig på att SVT bara blurrar vissa varumärken medan andra syntes tydligt här och var.
SVT är väldigt roliga när det gäller blurrning. Sker lite på måfå känns det som. Ett märke blu-ray-spelare i ett klipp men inte i nästa. Vissa märken blurras vissa inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.