Byggahus.se
Råkade ut för att de inte gick avtalad väg över tomten. Blev VANSINNIG och ringde upp VD för grävfriman direkt jag såg deras misstag, tror det var lördag vid 17 tiden. Sedan fick han inte lägga på förren han lovat att följa avtalet och återställa allt som de förstör. På måndagen tog jag kontakt med dem jag beställt av och meddelade vad som hänt och krävde att de skulle dokumentera och i sin tur ställa krav på att avtalet skulle följas.

3-dagar senare var allt fixat.
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
Och ljuger som Trump.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Och ljuger som Trump.
Vem?
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vem?
Ip-only
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att skälla på IP Only då de snart är enda aktören som fortsätter bygga nu när Telia gett upp att bygga på landsbygden.

Lönsamheten har sjunkit för entreprenörerna då IPO handlar upp de som kryper lägst hela tiden. Då blir det som det blir med kvaliteten.
De duktiga entreprenörer konkurreras ut av lycksökarna.

Sen så vill inte kunderna betala vad det faktiskt kostar så priset är subventionerat. En anslutningskostnad på 20 papp mot byggkostnaden på 90-100 papp i genomsnitt är tufft att ens få pengar till ifrån bankerna (för IPO) så det är ingen lätt bransch.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Lägg till hur staten på intet sätt gör det enkelt att förlägga fiber. De måste söka tillstånd för varje meter de ska schakta oavsett om det är en åker, längs med en allmän väg eller privat mark. Och det är inte ett tillstånd, utan hundratals. Jag fick ganska bra insikt i hur de jobbar när de kom till mina trakter och de har nog fler som arbetar med att söka tillstånd än som gräver. De ute på fältet som schaktar omgrupperade var och varannan vecka då de inte kunde komma längre utan fick flytta till andra områden där allt var påskrivet. De får inte schakta på sommaren i vägrenen om det finns risk att ovanlig växter skadas och på vintern är det bara kallt och eländigt.

Jag tycker staten borde vara mycket tydligare med vad som gäller:

Ett företag, inte flera, får rätten att förlägga fiber inom ett område. Idag är det öppet krig mellan de operatörer som finns kvar, t ex Svensk Infrastruktur/Stadsnätsbolaget/Open Infra (kärt barn har många namn) och IP Only. Det förbrukar resurser och gör att vissa områden har två som arbetar samtidigt med fiber samtidigt som andra inte får någon fiber. Lite som när man släppte monopolet för apoteken, vissa har nu flera, men vi andra har fortfarande bara ett som ligger långt borta. Tänk om vi hade haft flera parallella elnät eller vattensystem i Sverige. Öppen fiber är lösningen, inte flera fysiska installtioner.

Inom det område du ansvarar för ska alla ha rätt att få fiber. Jag har grannar några kilometer bort som inte får någon fiber då operatören inte anser det lönsamt (Inte IP Only). Detta trots att de är villiga att betala mer. De bor mindre än en kilometer från ett samhälle med 500 innevånare. Tyvärr är de mitt inne i den operatörens område så ingen annan lär förlägga fiber dit.

Jag ser fiber som 2000-talets avlopp, vatten, telefoni eller el. Att inte ge dessa bolag bättre mandat, se till att de håller vad de lovar och följer fastställda regler för hur fiber ska förläggas, t ex Robust fiber gör att det går långsamt och många fortfarande inte får fiber.

Det behöver inte ens vara ute på landsbygden. T ex i Lahäll längs med Norrtäljevägen i Täby finns det hus som inte får fiber utan att betala 50 000.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skumpe
Njingan Njingan skrev:
Har inget konkret att komma med mer än att vår fiberinstallation i Botkyrka kommun utfördes helt katastrofalt dåligt.

Denna typ av arbeten verkar inte dra med sig entreprenörer som kan tänka.
Man får höga statliga bidrag för verksamheten. Allt sånt drar till sig detta. Jämför t.ex. med subventionerade elcyklar.
 
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lägg till hur staten på intet sätt gör det enkelt att förlägga fiber. De måste söka tillstånd för varje meter de ska schakta oavsett om det är en åker, längs med en allmän väg eller privat mark. Och det är inte ett tillstånd, utan hundratals. Jag fick ganska bra insikt i hur de jobbar när de kom till mina trakter och de har nog fler som arbetar med att söka tillstånd än som gräver. De ute på fältet som schaktar omgrupperade var och varannan vecka då de inte kunde komma längre utan fick flytta till andra områden där allt var påskrivet. De får inte schakta på sommaren i vägrenen om det finns risk att ovanlig växter skadas och på vintern är det bara kallt och eländigt.

Jag tycker staten borde vara mycket tydligare med vad som gäller:

Ett företag, inte flera, får rätten att förlägga fiber inom ett område. Idag är det öppet krig mellan de operatörer som finns kvar, t ex Svensk Infrastruktur/Stadsnätsbolaget/Open Infra (kärt barn har många namn) och IP Only. Det förbrukar resurser och gör att vissa områden har två som arbetar samtidigt med fiber samtidigt som andra inte får någon fiber. Lite som när man släppte monopolet för apoteken, vissa har nu flera, men vi andra har fortfarande bara ett som ligger långt borta.

Inom det område du ansvarar för ska alla ha rätt att få fiber. Jag har grannar några kilometer bort som inte får någon fiber då operatören inte anser det lönsamt (Inte IP Only). Detta trots att de är villiga att betala mer. De bor mindre än en kilometer från ett samhälle med 500 innevånare. Tyvärr är de mitt inne i den operatörens område så ingen annan lär förlägga fiber dit.

Jag ser fiber som 2000-talets avlopp, vatten, telefoni eller el. Att inte ge dessa bolag bättre mandat, se till att de håller vad de lovar och följer fastställda regler för hur fiber ska förläggas, t ex Robust fiber gör att det går långsamt och många fortfarande inte får fiber.

Det behöver inte ens vara ute på landsbygden. T ex i Lahäll längs med Norrtäljevägen i Täby finns det hus som inte får fiber utan att betala 50 000.
Ja, det är komplicerat att söka tillstånd, detta har vår regering tagit IP Only i örat för att de fuskat med, allt för att maximera vinsten givetvis.

Alternativet är vilda västern där alla gräver till höger och vänster, nästa steg är givetvis uppförande.
 
Jonas Persson
Skumpe Skumpe skrev:
Man får höga statliga bidrag för verksamheten. Allt sånt drar till sig detta. Jämför t.ex. med subventionerade elcyklar.
Vill påstå att det är kaffepengar i sammanhanget. Byråkrati och annat äter snabbt upp de beloppen.
 
P
Att få hela garageinfarten asfalterad för det ser fult ut med lagad asfalt kommer du nog aldrig någonsin få av nåt fibergrävande bolag tyvärr.. Dom utsikterna är nog efter åtal men det är inte säkert det finns nån att åtala när ni väl kommer till rättegång om x antal år..
Du får i bästa fall lagat där dom grävit av men försök vara hemma och se till att det åtminstone blir paddat ordentligt och har en chans att hålla mer än nån vecka..

flesta fibergrävare är oseriösa lycksökare som bara kör på och hoppas på det bästa, har vänner där dom förstört stensättningar då idioterna grävde helt fel väg mot alla kartor och det är segt och dom vill inte svara och skyller på varandra osv allt för att folk ska tröttna på att bråka och det ska rinna ut i sanden..
Har har hotat med åtal men fick ett hånskratt och svaret ställ dig i kön typ.. när man börjar pressa på lite hårdare att det ska åtgärdas. dom förstör och ställer till det och dom som jobbar med reklamationer verkar ofta ha fult upp om man säger så...

Vissa som kör grävmaskin hade kört grävmaskin i 2 timmar på en parkering innan han skickades ut och gräva fiber som underleverantör åt ip only...
Vi hade en sån papphatt på vägföreningens väg där ena bonden surna till och klev upp på larven och frågade vad fan han pysslade med egentligen..iq fiskmås hos den fibergrävaren. Såg ut som ett slagfält och man hade nog behövt stridsvagn för att kalla vägen för framkomlig.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Krokben
Efter att precis ha beställt fiber själv så börjar man bli riktigt orolig nu när man läser i tråden. Är det någon som är RIKTIGT nöjd med sin installation av fiber eller hör man bara "den negativa skaran"?
 
  • Haha
Andreas Ludde Lundell och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Efter att precis ha beställt fiber själv så börjar man bli riktigt orolig nu när man läser i tråden. Är det någon som är RIKTIGT nöjd med sin installation av fiber eller hör man bara "den negativa skaran"?
Det är tydligen enklare att dela med sig av sina negativa upplevelser än att skriva sina positiva. Med de (spekulerar) 100 000 kunderna som ansluts Med fiber varje år så är det säkert 10% som är missnöjda och som bara måste dela med sig av allt.

Så du skall inte förvänta dig att allt blir skit men att det tar något längre tid att leverera än du först trott.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Efter att precis ha beställt fiber själv så börjar man bli riktigt orolig nu när man läser i tråden. Är det någon som är RIKTIGT nöjd med sin installation av fiber eller hör man bara "den negativa skaran"?
Vi blev riktigt nöjda när vi drog in fiber i ett av våra hus. Men... Det är kommunen som bildade stadsnät... Det fungerade klockrent, de som grävde var snabba, hjälpsamma och finurliga.

Nu hoppas vi på samma lösning i vårt andra hus. Där har den kommunen tröttnat på ip-only och gjort ett kommunalt bolag som ska stå för det hela. Men det går väldigt trögt så vi får väl se hur det går där... :thinking:
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Ja, merparten är nöjda, bl.a. jag, men de skriver inte här då ca 70% av fastigheterna har fiber idag (troligtvis flera då ny statistik från PTS inte kommit ännu).

Men åter till ts problem, annars blir det en ny tråd där alla beskriver olika problem och generellt hur fiberinfrastruktur ska byggas (merparten är redan färdigbyggt, dock återstår delar av landsbygd) och nu har ts fått fibergrävning utförd. I stora drag är fiberutbyggnaden klar räknat till anslutna fastigheter och de som kan anslutas, ligger väl på 90%.

TS får komplettera med mera information enligt tidigare inlägg i tråden, vad som finns dokumenterat hur grävning ska utföras.
En fundering till ts, vet du orsaken till annan grävning på din fastighet (gissa inte ;) ), var det bara misstag av grävarna eller gjorde projektör ett misstag var man kunde ansluta fiberslang? Har hänt att det projekterats felaktigt att anslutning skulle tas från passerande fiberstam, men sedan visar det sig att det gjorts en avlämning av en fiberslang till fastigheten vilket innebär att det inte finns någon ledig fiberslang i stam som passerar fastighet. I vissa områden finns t.ex. 0-meter i fastighetsgräns eller 10-meter (dvs i dess närhet).
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja, merparten är nöjda, bl.a. jag, men de skriver inte här då ca 70% av fastigheterna har det idag (uppskattning).

Men åter till ts problem, annars blir det en ny tråd där alla beskriver olika problem och generellt hur fiberinfrastruktur ska byggas (merparten är redan färdigbyggt, dock återstår delar av landsbygd) och nu har ts fått fibergrävning utförd.

TS får komplettera med mera information enligt tidigare inlägg i tråden, vad som finns dokumenterat hur grävning ska utföras.
En fundering till ts, vet du orsaken till annan grävning på din fastighet (gissa inte ;) ), var det bara misstag av grävarna eller gjorde projektör ett misstag var man kunde ansluta fiberslang? Har hänt att det projekterats felaktigt att anslutning skulle tas från passerande fiberstam, men sedan visar det sig att det gjorts en avlämning av en fiberslang till fastigheten vilket innebär att det inte finns någon ledig fiberslang i stam som passerar fastighet. I vissa områden finns t.ex. 0-meter i fastighetsgräns eller 10-meter (dvs i dess närhet).
Hehe dessa disskutioner spåra lätt ur men har vart tyst från TS ett tag. Är nyfiken på hur det såg ut med tomtgränsen, avtal och bilder och hur det har gått för dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.