Byggahus.se
Bra program som visar att det finns unga som kan. Roligt också med hans slöljdkompisar som hjälpte till med råd och dåd. Mest intressant var nog Gerts råd att strunta i att fundera på dräneringen, det verkade vara hans erfarenhet som sa att det görs många onödiga dräneringar. Tänkvärt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I det fjärde avsnittet av Husdrömmar 2021 får vi möta Casper och Elin från Helsingborg som har köpt sitt första hus i form av en skola i Billesholm. De har inte gjort någon slutbesiktning och när de tillträder fastigheten visar den sig ha större renoveringsbehov än de tänkt sig. Men de är unga, målinriktade, händiga och sparsamma. De tänker trots alla varningar de får totalrenovera den stora skolan, och det med en mycket snäv budget. Hur billigt kan man renovera egentligen?

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Renoverar skola och pressar kostnaderna med billigt byggmaterial och hårt arbete
Fantastiskt program!
De tänkte helt rätt.
Jag och frugan har gjort likadan resa.
Vi hade stram ekonomi, men vi såg målet framför oss en dag.
Detta var slutet 80-talet, det var lätt att få lån men vi avböjde. Efter 9 år var det klart. En otrolig känsla.
Med åren har det blivit några hus till.

Stort grattis till dessa.De bevisar än en gång att med tålamod, teamkänsla och drivkraft kan visionen och drömmen bli sann
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
L Landcrab skrev:
Ett fantastiskt arbete men jag får inte ekonomin att stämma. 16 fönster i den utformningen är minst 200-250tkr taket i dess storlek är minst detsamma. Skulle resterande 4-500 tusen räcka till värmesystem, vvs, el och ytskikt? Skulle det vara så har dom ju även hittat världens billigaste hantverkare och det är ju svårt och köpa begagnad färg.
Vad jag kan utläsa på deras instagram så jobbar hennes pappa i någon form av färg/ytskikts-affär och har fått rabatt på diverse klinkers, färg osv.
 
Keiller Keiller skrev:
Ni som funderar över kostnaderna, det kan ju vara så att släkt och vänner bidragit med lite mer än att kratta gräs. En elektriker och en rörmokare i familjen kanske gjort att kostnaderna hölls nere.

Och att man inte får se allt är ju en nödvändighet då två års arbete ska kortas ner till en timme, inklusive kindpussar och sånt från programledarna.

Om sen 900.000 i renoveringsbudget är mycket eller lite i det här sammanhanget har jag ingen aning om. Det är i alla fall mer än vad mitt hus kostade att köpa och hittills har kostat.
Kollar man deras instragram har de fått hjälp av diverse vänner inom olika branscher, de förklarar lite mer. Men det tar dock inte bort det enorma arbete de har gjort! Bra jobbat av dem!
 
richardtenggren
Väldigt roligt program! Även om budgeten kändes tight, vet ju vad vår egen renovering kostat hittills.
Glad att tjejen fick igenom fönstren och att de öppnade upp de igenmurade fönsterna, synd att hon inte stod på sig gällande golven! Men har man en budget så är det väl bra att hålla den.
Blev lite avundsjuk när han slöjdade med gubbarna också, go stämning!

Uppvärmningen såg ut att skötas av en Luft/vatten-pump typ Nibe F2120 som man såg i periferin några gånger.

Var ju lite för bra för att vara sant att de väntade barn där i slutet, men kul! Tyvärr lär tempot gå ner, blev i alla fall så för mig, man får prioritera tiden lite annorlunda :)

Hoppades att Byggahus skulle nämnas som inspiration, för det har det varit för oss! :)
 
  • Gilla
casperrader och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hoppades att Byggahus skulle nämnas som inspiration, för det har det varit för oss! :)
Gjorde dom det, så klipptes det säkert bort.

Vi får hoppas att de dyker upp här så småningom.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
G gunnar blomkvist skrev:
Jag håller med. Den låga kostnaden är nog litet överdriven. Och för att få en rättvis bild borde antalet arbetstimmar inklusive familj och vänners arbetade timmar. Ett sådant här program kan tyvärr locka oerfarna människor att gå på en "mina" genom att utelämna viktiga fakta. Men det är ju bra Show. Och bra tv.
Inkludera gratistimmar i budgeten som om att det vore en kostnad? Det är ju helt befängt. Vad kostar det dig att sortera tvätt, per månad? Bara så att ingen tror det kostar ingenting om man anlitar någon som gör det! :)
 
  • Gilla
drömmar1 och 4 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Inkludera gratistimmar i budgeten som om att det vore en kostnad? Det är ju helt befängt. Vad kostar det dig att sortera tvätt, per månad? Bara så att ingen tror det kostar ingenting om man anlitar någon som gör det! :)
Det behöver inte redovisas som en kostnad men visst vore det väl intressant att veta hur många mantimmar det ligger i projektet?
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Och att man inte får se allt är ju en nödvändighet då två års arbete ska kortas ner till en timme, inklusive kindpussar och sånt från programledarna.
Ja, kindpussandet borde klippas bort direkt, speciellt nu i coronatider, och den tiden som blir över (minst 5 minuter per program) kan användas till något mer byggspecifikt.....
 
  • Gilla
  • Haha
nochl och 14 till
  • Laddar…
Fantastiskt duktiga ungdomar! (y)
Synd att de inte fick till trappan upp till altanen. :cry:
 
  • Gilla
Pankow och 2 till
  • Laddar…
E emmlar skrev:
Med risk för att låta lite kritiskt så tycker jag att man missat en hel del moment i programmet. Det framstår som att de gjort en ytskiktsrenovering. Men vad hände med alla installationer - el, vatten/avlopp, värme. Det borde ha varit i ett uselt skick. Det kan de ju knappast ha gjort själva? Och taket - vips så hade de ett nytt tak. Vem gjorde det? Det borde ju också kostat en slant.
Har själv erfarenhet av renovering och tillbyggnad och vet hur mkt tid allt tar. Här gick det väldigt snabbt är min känsla. De måste ju ha fått hjälp som inte framgick...
Där fanns ju en aldrig sinande ström av hjälpsamma släktingar och vänner, alla lika besjälade av detta särdeles storslagna renoveringsprojekt.
Underbart program och härliga människor!
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Trevligt avsnitt, återbruk är det nya och framtiden. Bra jobbat av ungdomarna och nostalgisk blir man över deras energi då det fanns en tid då den egna energin var bottelös. :) Wingårdh har väl gjort sitt i programmet kan jag tycka, blir ingen riktig stuns längre.
 
Mittparadis Mittparadis skrev:
Wingårdh har väl gjort sitt i programmet kan jag tycka, blir ingen riktig stuns längre.
Ja, han pussas ju nästan mer än han ger "goda råd".
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Har de "googlat" hur man gör så måste de ju varit inne väldigt mycket här.
Tycker vad man än googlar om på svenska vad gäller fastighet eller byggnad så kommer byggahus upp på topp :)

Synd det inte kan spridas lite för vi har en del riktigt duktiga som sprider råd här :)
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fantastiskt hus och ett enastående resultat.

Pengar hit eller dit är väl lite grann av underordnad betydelse, bortsett från som någon påpekade att en fullständigt oinsatt kan gå på en mina.

Fantastiska rum med oändlig volym, men en sak baserat på livet som f.d. småbarnsförälder, efter en tid när småtingen inte längre ska sova med föräldrarna blir det väldigt långt till andra våningen med deras planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.