Byggahus.se
Är det någon som målat sin fasad med grön slamfärg, jag hade bestämt mig för gysinge men de verkar ej få ordning på produktionen efter två bränder.

Är det någon som har erfarenhet (och gärna bilder) av grön slamfärg?
 
Har inte målat grönt själv, men Falu vapen bryter slamfärg i önskad kulör. Målade med den i höstas, så kan tyvärr inte säga något om hållbarhet osv ännu. Lättmålat och andra är nöjda efter flera år.
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
Vägg paneler målade med grön och gul slamfärg som håller bra över tid, närfoto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en granne som målat med grön slamfärg från Hörle bruk, säljs genom Claessons trätjära. Är nog tio till femton år sedan huset målades första gången, har hållit mycket bra. Målades om i somras.
Har själv målat ett plank med Hörles gula, ”spetsade” färgen med bensaltensid för att förebygga mögel. Min bedömning är att färgen är bra men dyr.
 
  • Gilla
J.D. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag målade ett staket med Gysinges gröna slamfärg för något år sedan. Som att jobba med vanlig Falu rödfärg men med grön ton. Sitter bra ännu och bleks inte.
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag målade ett staket med Gysinges gröna slamfärg för något år sedan. Som att jobba med vanlig Falu rödfärg men med grön ton. Sitter bra ännu och bleks inte.
Bild?
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
[bild] Har en granne som målat med grön slamfärg från Hörle bruk, säljs genom Claessons trätjära. Är nog tio till femton år sedan huset målades första gången, har hållit mycket bra. Målades om i somras.
Har själv målat ett plank med Hörles gula, ”spetsade” färgen med bensaltensid för att förebygga mögel. Min bedömning är att färgen är bra men dyr.
Kan du ta en liten smygbild på grannens fasad? :crysmile:
 
Ska bli men kanske inte idag.
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Bild?
Från i sensomras men det är mycket trädgård och lite staket på bilden. Kanske får man nån idé om hur den gröna tonen fungerar med växtlighet?

Lummig trädgård med blommande buskar och ett grönt staket i bakgrunden under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Från i sensomras men det är mycket trädgård och lite staket på bilden. Kanske får man nån idé om hur den gröna tonen fungerar med växtlighet?

[bild]
Tack för bild, flyter samman väldigt fint med grönskan! Är det gysinge oxidgrön?

Och vilken fin trädgård du har!!!
 
Claes Sörmland
Bellafalken Bellafalken skrev:
Tack för bild, flyter samman väldigt fint med grönskan! Är det gysinge oxidgrön?

Och vilken fin trädgård du har!!!
Tack! Ja det är Gysinge 6108-0100 Slamfärg Oxidgrön. Den är ju lite murrgrön och fungerar mycket bra med grönska. Inget statement till färg om man säger så.
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Har inte målat grönt själv, men Falu vapen bryter slamfärg i önskad kulör. Målade med den i höstas, så kan tyvärr inte säga något om hållbarhet osv ännu. Lättmålat och andra är nöjda efter flera år.
Ja de just det de har 50 kulörer de bryter till enligt hemsidan!
Tyvärr tycker jag samtliga är lite för ljusa i tonen, tänker att slamfärg bleknar lite med åren (gäller däremot inte den röda) och då kommer mina gula fönster lysa för starkt
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tack! Ja det är Gysinge 6108-0100 Slamfärg Oxidgrön. Den är ju lite murrgrön och fungerar mycket bra med grönska. Inget statement till färg om man säger så.
Här är en bild av ett av de gröna husen jag hittat på internet v.angsstigen på instagram

Kan inte avgöra om jag tycker huset blir för grönt när det är en större yta
 
  • Ett stort grönt hus med vita knutar och en blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Från i sensomras men det är mycket trädgård och lite staket på bilden. Kanske får man nån idé om hur den gröna tonen fungerar med växtlighet?

[bild]
Jättesnyggt!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bellafalken Bellafalken skrev:
Här är en bild av ett av de gröna husen jag hittat på internet v.angsstigen på instagram

Kan inte avgöra om jag tycker huset blir för grönt när det är en större yta
Det var fint tycker jag men jag tror att blir lite hårt med det vita till en ljust grå tex hade nog varit vänligare.
 
  • Gilla
Bellafalken
  • Laddar…
Alltså nog för att jag har en liten hjärnskakning men jag hittar ingenstans där jag kan läsa om slamfärg i valfri kulör...
Eller så har jag en värre hjärnskakning än vad vi trodde från början. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.