Byggahus.se
Hej,
Jag har tänkt skicka denna tråden under 4 års tid, men idag var måttet rågat. Historen är lång, men vill ge en adekvat bakgrund:

Sedan 2015 är vi ägare till en fastighet byggd 1946. Funkis med rappad fasad (orginal kaplkputs+kalkfärg).
Ägarna vi köpt av hade bara ägt huset i ca 2 år och när de tog över var det inget som tagit hand om huset på nästan 15 år. De gjorde ett par större renoveringsprojekt (partiell dränering, omläggning tak inkl läkt, målning fasad, läggning stengång och toalett källare +ing inomhus.

Vi blåste ur huset och behöll bara fönstrena och badrummen. Dessvärre visar det sig så här i efterhand att endast taket och stenläggningen i trädgården var ordentligt gjord av de föregående ägarna. Vi har behövt dränera om (endast 1/2 huset var dränerat), lägga om stenplattor på terassen, skrapat bort all platsfärg i källaren osv osv).

Fasadan var målad för ca 6 månader sedan när vi köpte i juni månad för 5 år sedan. Under nästkommande vinter noterade jag mörka fläckar, mellan 0,3-1m stora ffa på huset östa sida. Tydlig korrelation till fukt (de syns bara när det är fuktigt). Flera hus i grannskapet har mikrobiell påväxt på östsidan mot kommunens gräns (de står alla 4,5 m från tomgräns), bla pga att kommunen har en del höga träd där. Förgående ägare beskriver att det var en entreprenör som målade huset med silikonemusion, men inget kvitto finns. De var polacker och jag misstänker att färgen var polsk. Underliggande skikt är rappad kalkputs (ev orginal) samt kalkfärg.

Dessa mörka fläckar har sedan också kommit på fasadens övriga väderstreck.
Jag har tvättat fasaden med bensalkoniumklorid (ex Prick-Fri) vår och höst, men sparsam effekt.
Jag har låtit Jotuns färgexperter se bilder och dessutom skickat prov dit. Det finns ingen mikrobiell påväxt. Jag misstänker att den nya färgen gör huset för tätt, dvs inte tillräckligt diffusionsbar,

Idag noterade jag att putsen nu börjar lossna på sydsidan. Den nya vita färgen drar med sig det yttersta skiktet av den gamla laxrosa kalkfärgen. Underlaget under är hårt.

Jag har redan varit i kontakt med föregående ägarna angående ett par saker, bla att de uppgav att huset var dränerat - vilket var felaktigt bla. De har ingen som helst kunskap om hus och medger också detta. De tog bara in de billigaste hantverkarna som fanns (svart). Jag har bildbevis på hur fasaden såg ut redan 6 månader efter köp.
Jag konfronterade dem ang dräneringen, men lät det vara avseende juridsik process då det bara hade blivit utdraget och smärtsamt för alla parter. Jag fick lägga ett par veckor och göra om det själv. Som jag ser det är risken att det här kommer att kosta 200-350K. Hade någon av er drivit detta vidare, eller ska jag bara släppa det och bekosta själv? Det är som sagt 5 år sedan.

Hursomhelst behöver den gamla färgen bort och behöver måla om med riktigt kalkputs. Frågan är ju bara hur? Torrblästring? Ångning? Hett vatten? Risen vid blästring är förstås att det drar med den gamla rappningen och allt behöver göras om.

Husfasad med mörka fläckar som indikerar fuktskador och misstänkt färgproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en husfasad med vit, sprucken färg och mörka fläckar som visar tecken på fuktproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad med vit färg som flagnar och avslöjar underliggande laxrosa kalkputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
fln213 fln213 skrev:
Hursomhelst behöver den gamla färgen bort och behöver måla om med riktigt kalkputs. Frågan är ju bara hur? Torrblästring? Ångning? Hett vatten? Risen vid blästring är förstås att det drar med den gamla rappningen och allt behöver göras om.
Vi står i en liknande situation med ett putsat timmerhus som blivit "målat" med akrylputs. Förvisso någon gång runt 50-70-talet, så vi har inte alls så uppenbara problem som ni har. Likväl vill man ju inte fortsätta måla utanpå detta och göra det värre än det redan är.

Vi var inne på att testa blästring först, men nu tror vi mer på kemisk färgborttagning. De blästerfirmor jag pratat med menar på att resultatet aldrig blir perfekt, så ny ytputs är ett måste om man blästrar vilket vi vill undvika. Tyvärr hann vi inte testa färgborttagningen innan det blev kallt och blött i höstas (metoden fungerar bättre ju varmare det är), annars hade jag också kunnat uttala mig om huruvida det funkar bra eller inte.

Men det är detta system vi tänkte testa: https://www.takcare.se/es-metoden/
Finns även ett par andra produkter på marknaden med samma aktiva substanser.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Tack! Jag är dock lite orolig att kemikalierna i färgborttagningen ska påverka putsen, men jag ska gå igenom detta närmare.
 
C
fln213 fln213 skrev:
Tack! Jag är dock lite orolig att kemikalierna i färgborttagningen ska påverka putsen, men jag ska gå igenom detta närmare.
Är det en produkt avsedd för ändamålet är knappast risken så stor. Oavsett metod bör man naturligtvis utvärdera den på en liten del av fasaden innan man ger sig på hela.

Jag tror ett mycket större problem är att ni har spritputs, så det kommer inte att gå att skrapa väggen. Så kanske någon form av varsam blästring ändå är det som funkar bäst. Kanske en kombination? Om man skall måla med kalkfärg är det "tyvärr" viktigt att man får bort alla färgrester.
 
Tack igen! Går det att säga något om underliggande puts utifrån bilden?
 
Du kan dock inte komma såhär långt efter ett upptäckt (dolt)fel, sådana ska anmälas utan dröjsmål (både om det är till föregående ägare och till försäkringsbolag)
 
Hej,

Ja, mentalt har jag släppt det och orkar inte med processen.

Värt att notera (vilket också blev en läxa för mig): säljaren beskrev muntligt att hela fastigheten var dränderad. I protokollet anges att "huset dränerades 20xx). När det sedan visade sig att endast 1/2 av ytterväggarna var dränerad diskuterade jag detta med en jurist. Eftersom delar av fastigheten faktiskt var dränerad så skulle det bli svårt att gå vidare med det.
 
C
fln213 fln213 skrev:
Tack igen! Går det att säga något om underliggande puts utifrån bilden?
Tänker du på något speciellt?
Alltid svårt att säga något om puts utifrån en bild annat än putsteknik och till viss del skicket.
 
Hej,

Allt som går att uttyda. Jag har ju svårt att tänka mig att detta är orginalputsen (från 1964).
Jag har fortfarande lite svårt att förstå skillnader lemman alla olika putser. Vad är detta?

Kalkputs?
Ädelputs?
KC?
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
C
fln213 fln213 skrev:
Hej,

Allt som går att uttyda. Jag har ju svårt att tänka mig att detta är orginalputsen (från 1964).
Jag har fortfarande lite svårt att förstå skillnader lemman alla olika putser. Vad är detta?

Kalkputs?
Ädelputs?
KC?
Det mycket väl vara originalputsen, puts håller under rätt förutsättningar länge.

Jag är ingen murare, så andra kanske kan berätta mer. Men jag kan förklara lite grundläggande koncept.

Ädelputs = teknik där man blandar bl.a. pigment i ytputsen så att den blir genomfärgad. Det är det uppenbarligen inte.
Spritputs = teknik där man blandar olika storlekar av singel i ytputsen för att få den knottriga ytan.

Sen det där med vilken typ av puts det är, kalkputs vs. cementputs är en hel vetenskap.
Putsen graderas i bland annat hårdhetsgrad A-E där A är ren cementputs och E ren kalkputs och däremellan olika blandningsförhållanden mellan kalk och cement (KC-bruk). Svårt att se skillnad på dessa visuellt även om kalkputsen är mer ljusgrå. Ett hum får man om man känner på en bit puts. Kalkputs kan du pulverisera med fingrarna om man tar i lite, medan cementputs å andra sidan är stenhård och kräver att du bankar på den med en hammare för att pulverisera den. Går att skicka iväg en bit på analys och ta reda på exakt vad det är.

Finns massa fler faktorer som typ av ballast (=sanden), blandningsförhållande, olika skikt (påslag), olika typer av kalkbruk, osv. Som sagt - en riktig djungel. Så det kan vara en god idé att åtminstone konsultera med en erfaren fasadfirma.
 
Strålande - stort tack! Nu har jag absolut blivit klokare
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag lider med dig, men det är inget att göra annat än att ge sig på det direkt till våren. Jag har gjort liknande för många år sen på en reveterad funkisvilla byggd 38, och även på ett sekelskiftes 5-våningshus med puts på tegel som fått en fin “plastfärg” på 80-talet. Båda blev väldigt bra men vänta inte, det blir bara dyrare och svårare att återställa.

På den reveterade putsen provades olika metoder, högtryck, våtblästring och torrblästring. Det bästa var vanlig torrblästring med varsam hand, det blev mycket lyckat och väldigt få skador. Det varierar naturligtvis med skicket på underlaget men på din bild ser den liknande ut. Prata med flera firmor och kolla deras erfarenhet av dessa jobb.

Putsfasaden på det större huset var i sämre skick och det gick åt 2 ton lagning ungefär. 2 miljoner kostade det, hoppas plastfärgen var billig för förre ägaren...

I båda fallen målades med STOs silikatfärg. Funkishuset ser fortfarande mycket bra ut efter 17 år och behöver inte målas, inga fläckar, mögelpåslag eller annat.

Silikatfärg ger en tåligare yta än kalkfärg men också en hårdare. Beroende på hur mjuk reveteringsputsen är kan det vara olämpligt, det skall du ha en expert att bedöma. Det går att ta prov och skicka in, det bör man göra även för att få rätt blandning i lagningsputsen till de ev skador som behöver åtgärdas.

Men det kommer bli bra om du gör det rätt. Lycka till.


/M
 
Tack Marcus! Har precis skrivit en offertförfrågan och kommer ta hit firmor. Det lutar mot torrblästring, men vi får se vad de säger. Det är ca 120 kvm fasad som ska göras.

PS: usch, hemskt med putsfasaden på det stora huset.
 
C
fln213 fln213 skrev:
Har precis skrivit en offertförfrågan och kommer ta hit firmor.
Tänk bara på att det är jobb som kräver ett stort mått hantverksskicklighet inom området, så det är knappast något jobb för en random byggfirma.
 
Hej,

Absolut, det är en firma som bara är verksamma inom blästring.
Jag håller den här tråden uppdaterad när de varit här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.