Byggahus.se
Jag har en sådan här termostat till en värmekabel i en PEM-slang.

Den är tyvärr placerad så att den utsätts för regn och vatten och det finns inget annat bra ställe. Nu ska den ju vara IP54 men trots noggrann installation så har det kommit in vatten och den är nu kass.

Tänker därför att jag vill lägga den inuti en annan kapsling, nån form av låda, som är tät på riktigt.
Något förslag? Termostaten har ,måtten 70 x 150 x 100 mm ungefär, då har jag även tagit höjd för att kablaget ska kunna komma ut utan att böjas alltför tvärt.
Kapslad termostat och grå PEM-slang med värmekabel för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...GbIEoMcdUFlxd_SZ1vIQQIL0Ag1EwiKRoCpBYQAvD_BwE
 
Är du säker på att det är regn som har kommit in? Kan det inte vara kondens?

För i vissa installationer så behöver man borra ett hål i botten så att kondensen ska kunna rinna ut.

För regnskydd så behövs ingen tät låda utan det är bättre att den är ventilerad.

Bild på befintlig installation skulle underlätta.
 
Hej, så här ser lådan med diverse slangar ut, missade tyvärr att fota inuti.

Men hur som helst, jag köpte alltså en ny termostat, den ska vara IP54 i sig självt, och så lade jag den i en kapsling som på bilden, med korrekta tätningar där kablarna går ut.

Så dubbel säkerhet. Detta gjordes igår, och redan idag var innersta lådan (termostaten) blöt inuti, så pass att det i botten var vatten som gick att hälla ut, kanske en halv matsked eller mer.

Känns inte som att det regnat in, utan kanske är som du skrev att det är kondens. Men i så fall är jag förvånad, så oerhört mycket kondens på kort tid. Kanske inte går att skydda sig mot, annat än att borra hål så klart så att vattnet rinner ut.

Vad hade ni gjort?


Grå kapsling för termostat med tätningar för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkapsling med slangar och tätningar utomhus använd för att skydda termostat, visar tecken på kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Luft och fukten i luften kryper in så länge som kappslingsklassningen är lägre än IP68, men inte ens då är man riktigt säker eftersom luft & vatten kan krypa i en del kablar.


Jag hade borrat ca 3mm hål i botten av kapslingen, å skruvat fast termostaten på lämpligt ställe
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Undrar vad som får fukten att dras in i lådan. Utvecklar termostaten värme, eller mer intressant, har den cykliska förlopp med värme på / av? Nåt annat i lådan som utvecklar värme cykliskt? Var kommer den varma fuktiga luften ifrån, och hur kyls den av?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undrar vad som får fukten att dras in i lådan. Utvecklar termostaten värme, eller mer intressant, har den cykliska förlopp med värme på / av? Nåt annat i lådan som utvecklar värme cykliskt? Var kommer den varma fuktiga luften ifrån, och hur kyls den av?
Spot on Bo Siltberg. Jag sitter med samma fundering.

Termostaten har en extern givare som man placerar på vattenledningen. Å så en "vridratt" för inställning av önskad temp.
Således inställd på +5°, termostatens relä (antar jag att det är) slår alltså till när tempen understiger inställd temperatur. Så visst slår den av och på med visst intervall. Själva värmekabeln har nån meter vanlig kabel så den värmer knappast inuti lådan.
Den gamla termostaten var ju full av vatten men tänkte inte så mycket på det. Men när den nya på ett dygn hade massa vatten i sig med (och orsakar att husets JFB slår ifrån en stund efter att jag slagit på strömmen till termostaten) så känns det inte helt bra.
 
Tätar värmekabeln riktigt bra mot slangmuffen?
Är termostaten fysiskt placerad över eller under slanganslutningen?
 
En vis pensionerad elektriker som jobbat med el i hamnområden, biltvättar etc. lärde mig att aldrig försöka få saker inkapslade helt tätt som verkligen inte behöver det. Anledningen till det är just att fukt och kondens kommer leta sig in då packningar kommer torka. Han jobbade hellre med att se till att dräneringshålet alltid var öppet så länge som det inte var nått som skulle sänkas under vatten eller direkt stråle av vatten kunde komma på kapslingen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tätar värmekabeln riktigt bra mot slangmuffen?
Är termostaten fysiskt placerad över eller under slanganslutningen?
Ja den verkar täta fint. I alla fall den yttre lådan
 
Elektrisk kopplingsbox med kablar och kretskort synlig, montering av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkonstruktionsarbete med elektriska dosor och kopplingsutrustning på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med kabelgenomföringar, relä, säkring och anslutna ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade på ett eller annat sätt skruvat upp termostaten på vägg/stolpe/etc samt borrat hål för kondensutlopp (ser ut att vara förberett för det).
Jag hade troligen förlängt anslutningssladden till värmekabeln så att man slipper ligga på knä å koppla mm.
Termostaten skulle kunna hänga på ”stenväggen”, eller till och med på insidan av stenväggen.


Elektrisk installationslåda med en öppning markerad för potentiellt kondensutlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elektrisk apparat monterad på trävägg med inställningsratt och ansluten kabel vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk apparat monterad på trävägg med inställningsratt och ansluten kabel vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag för utomhusbruk med flera anslutna kablar och inställningsratt, monterat på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag monterat på trävägg utomhus med kabel och timerswitch ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med justerbar termostat och flera kabelgenomföringar monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för värdefulla tips.

Tänkte minska på temperaturskillnader, så monterade på utsidan av min trälåda istället. Borrade flera kondenshål i botten på både lilla och stora kapslingslådan.

Dessutom satte jag en separat PSA så att fukt i denna inte bryter husets ordinarie JFB.

Tillbaka på detta sommarställe på måndag, ska bli spännande att se hur fuktigt det är då
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Åter vid fritidshuset idag.

PSA:n hade så klart löst. Liksom tidigare, när JFB slog ifrån, så går det att slå till den igen, å så slår den ifrån efter allt ifrån 5 sekunder till ett antal timmar.

Nu är jag rådvill. Behöver värmekabeln i fungerande skick.

Man ser att det runnit ut vatten från lådorna. Var isigt precis under , samt även inuti lådan på ett ställe i nederkant. Och det kan inte vara annat än kondens alltså.

Så vad göra?
Ta bort termostaten och koppla värmekabeln direkt på 230 ? I en vanlig tät kopplingsdosa.
Eller ta bort PSA:n och köra utan jordfelsbrytare (enbart med säkring).


Person som öppnar en eldistributionslåda för värmekabel med synliga kondensspår och isbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen kapsling visande termostat, kablar och säkring, med spår av kondens och is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Känns som att JFB löser för att det är fukt i termostaten. Ett alternativ är att det är själva matningskabeln (gummikabel i gult skyddsrör) som är trasig nånstans men det är långsökt.

Den här mängden med fukt känns ju lite konstigt alltså.

Å förslaget nyss med att köra utan termostat är nog inte så dumt, värmekabeln är ju i viss mån självreglerande och bara påslagen på vintern så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.