Byggahus.se
Hej!

Håller på att måla tre sammanhängande rum där det blir en snobbrand mot taket. Taket är målat vit med neddrag på väggen. Jag har sedan tejpat en rand och har förseglat tejpen med vit takfärg.

Sedan målade jag väggarna i något som visade sig vara en hemsk färg. Vi bestämde oss efter en strykning att vi vill ha en annan färg som vi nu skaffat.

Frågan är, behöver jag dra ner tejpen och göra om allt eller tror ni det fungerar att måla över?

Tycker själv att det borde gå att måla över och sen kanske man får justera lite för hand när man tagit bort tejpen. Men andra har säkert mer erfarenhet.

Första färgen är ljust grå med glans 20. Andra färgen är en ganska ljus (men klart mörkare än första) beige med glans 7.
 
Bilder skulle underlätta råd i din fråga.
 
Nissens
S stalf skrev:
Hej!

Håller på att måla tre sammanhängande rum där det blir en snobbrand mot taket. Taket är målat vit med neddrag på väggen. Jag har sedan tejpat en rand och har förseglat tejpen med vit takfärg.

Sedan målade jag väggarna i något som visade sig vara en hemsk färg. Vi bestämde oss efter en strykning att vi vill ha en annan färg som vi nu skaffat.

Frågan är, behöver jag dra ner tejpen och göra om allt eller tror ni det fungerar att måla över?

Tycker själv att det borde gå att måla över och sen kanske man får justera lite för hand när man tagit bort tejpen. Men andra har säkert mer erfarenhet.

Första färgen är ljust grå med glans 20. Andra färgen är en ganska ljus (men klart mörkare än första) beige med glans 7.
Jag tror som du att det borde gå, i värsta hand med lite bättringsmålning efter. Men om tejpen sitter ordentligt så borde det funka. :)
 
Går du från mörkare till nyare färg så var beredd att behöva dutta lite färg. Jag gjorde en liknande övning och där förseglingen inte var perfekt fick man dutta lite färg då den första färgen var mörkare än den vi till slut valde och rester syntes rätt ordentligt. Där förseglingen var okay var det inga problem
 
Svårt att ta bilder. Bild 1 visar ett hörn mot en horisontell ventilationstrumma. Den gula tejpen sticker fram lite. Tejp övermålad med den första ljusare färgen. Sen kladdade jag på lite grundfärg innan jag provmålade med den nya lite mörkare.

Bild 2 är mitt på väggen.
 
  • Hörn av ett rum med horisontell ventilationstrumma, övermålad tejp och testmålning i olika nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med övermålad tejp; nyans av befintlig färg nära en ventilationstrumma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min oro går mer till tapen. Förstod inte helt hur du hade löst det. Dvs i vilken sekvens du målar och vilken kant och färg du målar mot tapekant.

Däremot är det alltid en risk att låta tape sitta kvar! Du rycker den med stelnad färg och får flagor, färg som lossar och förlorar din skarpa linje.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
1) Måla tak och ned några centimeter på väggen med takfärg.
2) Maskera randen.
3) Målat över tejpen med takfärg för att försegla den.
4) Målat väggen med väggfärg.

Bild 2 är något förvirrande då jag,
5) Målade grundfärg.
6) Målade del av väggen med färg från den nya provburken.

Tejpen har redan suttit för länge men det blir ett rejält jobb att dra ner 50 meter tejp och fixa allt det igen. Det är ju inte bara att tejpa nytt utan då bör jag ju måla vitt under först. Så kan jag undvika det vill jag gärna göra det.

Planen blir att prova att måla som det är i ett av dom tre rummen och sedan får resultatet där bestämma hur jag gör i de andra 2. Skulle det lossna någon flaga lite här och där så kan jag ju tejpa om på dom ställena och fylla i med färg.

Det jag är mest orolig för är att färg från den gamla väggfärgen krupit under tejpen och inte kommer bli övermålad med den nya färgen så att man får en liten rand från den första färgen.
 
Vad menar du med att du förseglat tejpen? Överhängade risk att där följer med flagor med färg ifall du drar bort tejpen nu när det har stelnat. Eller ska tejpen sitta kvar? Jag förstår inte.Om den inte ska sitta kvar, varför smetar du då in färg över hela tejpen?
 
JLyck JLyck skrev:
Vad menar du med att du förseglat tejpen? Överhängade risk att där följer med flagor med färg ifall du drar bort tejpen nu när det har stelnat. Eller ska tejpen sitta kvar? Jag förstår inte.Om den inte ska sitta kvar, varför smetar du då in färg över hela tejpen?

För att det inte ska läcka färg under tapen så målar man ibland över den med underliggande färg. Blir ungefär som att täta springa med fog (mha färg). Det är inte dumt men får göras på rätt sätt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Lär man sig något nytt. Men ssscch, berätta inte det för min tejp här hemma. Den vet inte att den kan släppa igenom färg, än. ;)
 
S stalf skrev:
1) Måla tak och ned några centimeter på väggen med takfärg.
2) Maskera randen.
3) Målat över tejpen med takfärg för att försegla den.
4) Målat väggen med väggfärg.

Bild 2 är något förvirrande då jag,
5) Målade grundfärg.
6) Målade del av väggen med färg från den nya provburken.

Tejpen har redan suttit för länge men det blir ett rejält jobb att dra ner 50 meter tejp och fixa allt det igen. Det är ju inte bara att tejpa nytt utan då bör jag ju måla vitt under först. Så kan jag undvika det vill jag gärna göra det.

Planen blir att prova att måla som det är i ett av dom tre rummen och sedan får resultatet där bestämma hur jag gör i de andra 2. Skulle det lossna någon flaga lite här och där så kan jag ju tejpa om på dom ställena och fylla i med färg.

Det jag är mest orolig för är att färg från den gamla väggfärgen krupit under tejpen och inte kommer bli övermålad med den nya färgen så att man får en liten rand från den första färgen.
Mitt bästa råd att du målar klart tak. Målar tillräckligt nära linjen när du målar vägg och vid sista (beroende på hur många lager eller hur noggrann du klarar att vara) så kör du tape. Ryck sen tapen så snart som möjligt.
 
Lime113 Lime113 skrev:
För att det inte ska läcka färg under tapen så målar man ibland över den med underliggande färg. Blir ungefär som att täta springa med fog (mha färg). Det är inte dumt men får göras på rätt sätt.
Hur gör man på rätt sätt?

Taken är färdiga.
 
Spärra kanten på tejpen som är mot väggfärgen med takfärg.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Spärra kanten på tejpen som är mot väggfärgen med takfärg.
Så är det gjort. Är nog jag som formulerat mig dåligt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det blev helt okej! Bara ett ställe där tejpen gick av som kanten blev lite ojämn.

Har dock lärt mig att inte snåla på tejp. Drog 2 rader med billig tejp in på taket för att inte riskera att komma mot taket med rollern. Nu sitter det en hel del tejprester och lim kvar i taket.. Inte värt den 50-lappen jag sparade där..
 
  • En närbild av en väggmålning med ojämn kant vid taket där målartejp använts, med synliga tejprester och lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad vägg och tak med ojämn kant där tejpförsök att skydda taket lett till limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn kant där tejp användes vid målning med synliga rester av tejprester och lim i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.