Byggahus.se
R Rolle85 skrev:
Var nu i kontakt med den norska firman "TIL.TAK" och de sa att de räcker att använda deras variant som är gjord av duk och sen sätta frigolitskivor som isolering. Blir nog bra eller
Isolering?
Är det inte öppet under och över?
 
En följdfråga, jag ska ju bygga balkong som ni såg. Kan jag fästa reglarna såhär:
 
  • Träreglar horisontellt fästa vid stolpe med byggarbetsplats och stenmur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en konstruktör som gör en ritning...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
då hade jag ringt en men jag frågar här
 
U
Du borde ha en konstruktör som räknar på det. Eftersom du inte ska ha tak ovanför balkongen hade jag lagt bärlininan på stolparna alternativt hälftat in den i stolpen. Även fast att vagnsbult borde tåla lasten.
Hur ser infästning i vägg/hus ut?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Bärlina på 145mm som är skruvad in i trävägg. På denna sitter stolpskor som håller reglarna.
Ja jag funderar också på att låta reglarna vila på en bärlina i utkanten.
 
Redigerat:
U
R Rolle85 skrev:
Bärlina på 145mm som är skruvad in i trävägg. På denna sitter stolpskor som håller reglarna.
Ja jag funderar också på att låta reglarna vila på en bärlina i utkanten.
Vad menar du med trävägg? Har du nån avväxling bakom panel?
 
Avväxling?
 
U
R Rolle85 skrev:
Avväxling?
Tror det kan va bra att rådfråga en konstruktör
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ok
 
Trist att ingen vill förklara istället :/
 
Är nog inte det som är problemet, men det är inte det enklaste att beräkna en fristående balkong när man inte har en aning om hur det ser ut inne i väggen som du tänker hänga den i, kan ju börja med lite bilder... Men troligen behövs det väl även bygglov. Så då går det åt ritningar.. Vad pratat vi för storlek på balkongen?
 
Storlek: 8x3 meter.
Här är bygglovsritning som ligger inne för godkännande (fick komplettera med mått på balkongräcket).
Balkongdärren finns alltså inte idag och inte heller balkongen.
Bygglovsritning av en husfasad mot nordväst med måttangivelser, planerad balkong och balkongdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vit fasad med lodräta plankor över en strukturerad stenvägg, del av byggnadsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hus med liggande panel, ett fönster, snötäckt tak, och en ingångsparti med veranda samt en grill under skyddsöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja har även en balkong på andra sidan huset där de bultat i träväggen
Balkong med bultade träreglar mot en vit putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på undertaket av en balkong med synliga träplankor och bultar där de är fästa i husets vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.