Byggahus.se
Tekniker Tekniker skrev:
Ja jag har tänkt tanken men är inte så sugen på att borra i tätskiktet, så undviker den lösningen av den anledningen.
Ah, det det tänkte jag inte på.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Smart, detta ska jag undersöka!

Finns det tvåvägs uttag som kan ha två faser? Utanför mitt kunskapsområde.
Hur tänkte du att man drar mellan uttagen för att få faserna till torken? För jag tror att torken inte är lika djup som tvättmaskinen. :cool:(y)
Det finns 2vägsuttag godkända för olika faser ja.
Har du tur så kommer ju en matning från centralen med 2 faser och går till nåt av uttagen först, sen bara en slangsnutt mellan uttagen. Har du otur så är det en slang hela vägen från centralen till respektive uttag.
 
  • Gilla
Tekniker och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tyvärr vet jag inte om det finns någon lös dragavlastning till dosor som du funderar på. Håller med om att behovet finns ibland.
Vad är det här? Borde det inte gå att använda tillsammans med ett doslock med näsa? Eller bygger dragavlastningen utåt?

https://www.elbutik.se/product.html/berker-inbyggd-kabeluttag-4468
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
B PeterTexas skrev:
Vad är det här? Borde det inte gå att använda tillsammans med ett doslock med näsa? Eller bygger dragavlastningen utåt?

[länk]
Snyggt! Du har ju löst problemet! :cool:
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Har precis beställa en för att kolla. Lite orolig att den bygger för mycket.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
B PeterTexas skrev:
Har precis beställa en för att kolla. Lite orolig att den bygger för mycket.
Grymt! Ja svårt att se på bilderna hur den bygger!

Men borde vara en godkänd installation med en sådan och näslock?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag försökte hitta en måttsatt ritning på kabelutsläppet men misslyckades. Här är det närmaste,
[länk]
Det ser lovande ut tycker jag.
Men egentligen, fyra hål i denna och två buntband. Borde hålla kabeln på plats?

Eller är det inte OK?
 
  • Vit kabelbricka med fyra hål och en utstickande tapp.
Tekniker Tekniker skrev:
Men egentligen, fyra hål i denna och två buntband. Borde hålla kabeln på plats?

Eller är det inte OK?
Jag har inte kunskap att bedöma om det är ok, men tvivlar på det. För egen del hade jag valt Berkerlösningen. Som plan B hade jag använt Schneiders skruvclips utanför näslocket. Dessa skruvclips är klunsiga men fäster utomordentligt bra jämfört med spikclips. Tror dock inte de de duger som godkänd dragavlastning.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...kabelinstallation/klammers/skruvclips-402366/
 
Tekniker Tekniker skrev:
Ja jag har tänkt tanken men är inte så sugen på att borra i tätskiktet, så undviker den lösningen av den anledningen.
Något hål extra kan väl inte ställa till det. Listen till bänkskivan är ju skruvad och säkert avloppsböjen med.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Det finns 2vägsuttag godkända för olika faser ja.
Har du tur så kommer ju en matning från centralen med 2 faser och går till nåt av uttagen först, sen bara en slangsnutt mellan uttagen. Har du otur så är det en slang hela vägen från centralen till respektive uttag.
Kollade på det uttag som var ledigt, där ser kablarna ut att komma ovanifrån. Så tveksamt om de då kommer från uttaget till höger (borde gå ett rakt VP-rör mellan uttagen?). Försökte rubba tvättmaskinen, för att kolla där, men 100kg var för jobbigt just då. :sweat:
 
Hand håller ett vitt vägguttag framför bilens ratt för att visa dess tjocklek och utformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska testa med denna! Borde fungera för min del.

Bygger totalt ca 16mm med vägguttaget, bänkskiva ca 62-62,5cm och maskin 60cm. 4-9mm i vingelmån vid centrifugering.. men bakåt borde maskin vara stabil, där uttaget sitter. Tänker ett centrifugering vibrerar i sidled, mest.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Dra ut skivan en bit och sätt en list i bakkant.
 
E elmont skrev:
Dra ut skivan en bit och sätt en list i bakkant.
Det funkar inte riktigt, dörrfoder börjar vid 62,5cm
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har inte kunskap att bedöma om det är ok, men tvivlar på det. För egen del hade jag valt Berkerlösningen. Som plan B hade jag använt Schneiders skruvclips utanför näslocket. Dessa skruvclips är klunsiga men fäster utomordentligt bra jämfört med spikclips. Tror dock inte de de duger som godkänd dragavlastning.
[länk]
Har nu fått Berker Kabelutsläpp med dragavlastning och kan konstatera att det inte fungerar till vad jag hade hoppats. Det går inte att kombinera med ett doslock då dragavlastningen bygger 10 mm på höjden och är 30 mm bred.
Så visst, med någon förhöjning kanske men då faller idén...

Berker kabelutsläpp med dragavlastning, ej kompatibel med doslock, synligt 10 mm höjdbyggnad och 30 mm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.