Byggahus.se
Jag har ett jättelitet källarförråd men det är högt i tak, mer än 3 meter. Därför skulle jag vilja jag köpa två såna här hyllor och stapla dem ovanpå varandra för att lättare komma åt mina bananlådor:

https://www.clasohlson.com/se/Plåthylla-75-x-30-x-150-cm/p/40-9476

Hur kan jag bygga ihop dem på bästa sätt för att undvika att den övre hyllan ramlar ned? Känner ni t.ex. till nåt lämpligt skarvjärn med justerbar skruvhöjd så jag kan koppla ihop de två hyllorna via skruvhålen i respektive ben? Eller finns det nåt annat smidigt sätt att låsa ihop hyllorna? Hyllplanen kan lätt flyttas i höjd så jag är öppen för olika alternativ.

Vit plåthylla med fem hyllplan avsedd för förvaring, fristående med justerbara hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåthylla med tre hyllor fyllda med färgglada pärmar och förvaringslådor mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jesper H skrev:
Jag har ett jättelitet källarförråd men det är högt i tak, mer än 3 meter. Därför skulle jag vilja jag köpa två såna här hyllor och stapla dem ovanpå varandra för att lättare komma åt mina bananlådor:

[länk]

Hur kan jag bygga ihop dem på bästa sätt för att undvika att den övre hyllan ramlar ned? Känner ni t.ex. till nåt lämpligt skarvjärn med justerbar skruvhöjd så jag kan koppla ihop de två hyllorna via skruvhålen i respektive ben? Eller finns det nåt annat smidigt sätt att låsa ihop hyllorna? Hyllplanen kan lätt flyttas i höjd så jag är öppen för olika alternativ.

[bild] [bild]
Maxbelastning 50 kg per hyllplan, så jag vet inte om de håller för en massa banankartonger..
 
Violina Violina skrev:
Maxbelastning 50 kg per hyllplan, så jag vet inte om de håller för en massa banankartonger..
Det kommer bara vara en bananlåda per hyllplan så det är inga problem med vikten.
 
Violina Violina skrev:
Maxbelastning 50 kg per hyllplan,
Nää, maxbelastning 50 kg verkar gälla hela hyllan. Om man staplar två på varandra skulle jag inte våga förvara mer än 45 kilo i hela kombinationen.

Bättre att välja en hylla som är gjord för att byggas på.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
V
Vänd den övre hyllan uppochned,borra hål och skruva ihop.
 
Nej, maxbelastningen gäller per hyllplan, inte hela hyllan. Det står klart och tydligt i beskrivningen att "Förvaringshylla med fyra hyllplan ... maxbelastning på 50 kg/hyllplan."

Jag kan tyvärr inte använda hyllan från Jula för den är 90 cm bred, jag har bara drygt 75 cm bredd att ställa hyllan på.

Bananlådorna väger max 10-12 kg styck. Så hur kan jag koppla ihop hyllorna från Clas Ohlson på stabilaste sätt för att undvika att den övre hyllan ramlar ned?
 
Redigerat:
Fadai
Skruva fast den i väggen.
 
Fadai Fadai skrev:
Skruva fast den i väggen.
Hej, det är bara metallnät mellan de olika källarförråden så jag kan inte skruva i någon vägg. Jag ska såklart förankra hyllorna i nätet med ståltråd eller liknande, men jag måste nog även koppla ihop benen på de två hyllorna för att få en stabil och robust lösning.
 
Violina Violina skrev:
[länk]
Den då?
Min magkänsla säger mig att den från Clas är ett synnerligen dåligt val för vad du vill uppnå..
Tack för svaret. Jag har faktiskt jämfört alla dessa hyllor redan innan jag startade denna tråd.

  • Den du föreslog nu är för hög för att kunna monteras två st i höjd
  • Jag kan heller inte flytta höjden på hyllplanen på nåt lätt sätt i denna trähylla.
  • Och som sagt, mina bananlådor väger bara 20-25% av vad resp. hyllplan klarar av så vad är problemet med Clas Ohlson-varianten? Om jag bara kan låsa ihop dem på ett stabilt sätt så borde detta kunna funka, därav min fråga.
 
Redigerat:
A
Det bör väl gå att bara skruva ihop benen omlott sas:thinking:
 
  • Gilla
Vågsnäs191
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Det bör väl gå att bara skruva ihop benen omlott sas:thinking:
Tack för svar. Får kolla om man kan göra på det viset och ändå få dit hyllplanen utan problem. Annars vore det helt klart ett tänkbart alternativ att göra så och sedan köra ihop dem med några rejäla skruvar i "gemensamma skruvhål".
 
Om man inte bryr sig om det estetiska, kan man använda hålband eller spikplåtar och skruva/bulta fast hyllorna i varandra. Lite snyggare och stabilare blir det förstås med vinkelprofiler som kapas i lagom längd. Skulle dock vara noga med att fästa dessa i båda hyllorna, samt att säkra hyllorna mot väggen.
 
A
J Jesper H skrev:
Tack för svar. Får kolla om man kan göra på det viset och ändå få dit hyllplanen utan problem. Eftersom hyllan är gjord av metall så är jag osäker på om det funkar eller om det blir nåt problem att få ihop hyllplanen då t.ex., får kolla det. Annars vore det helt klart ett tänkbart alternativ att göra så och sedan köra ihop dem med några rejäla skruvar i "gemensamma skruvhål".
Gjorde så med liknande hyllor från ikea,beror såklart på hur kraftigt vinkeljärnet är,men det brukar ju inte vara direkt överdimensionerat på dessa hyllor direkt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.