Byggahus.se
Jag funderar på att flytta ut mitt kök då jag tycker att det är lite trångt just nu och inte kan ha ett större matbord i det rummet just nu. Jag har alltid gillat en öppen planlösning också och gillar att laga mat så ett trångt/litet kök är inget jag gillar.

Just nu har jag "ritat" två alternativ på hur jag kan ha det om jag flyttar ut köket, öppen planlösning eller ha kvar väggen. Om jag har kvar väggen så kan jag ha 10 st 60cm breda "delar" medan en öppen planlösning så blir det 8 st + kanske en köksö. Jag har inte riktigt. bestämt mig vart jag ska placera vitvaror mm om jag flyttar ut köket.

Kolla gärna på bilden och säg vad ni tycker :)

En till anledning till varför jag vill byta är att det stora sovrummet har fönster mot gatan och ibland är det väldigt mycket ljud ute.
 
  • Tre planlösningar för en lägenhet, nuvarande och två alternativ med olika kökslayouter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är det en lägenhet?
Då måste du ha tillstånd av förenings styrelse. De borde vilja se beskrivet hur du kommer att lösa ventilation, vatten och avlopp. Det är rätt långt från nuvarande kök till det nya stället så det kan vara besvärligt att se till att frånluften i nya köket fortfarande går ut i samma imkanal. Du behöver också ordna ny tilluft i det nya sovrummet.

Det kan också tänkas att styrelsen inte vill ha köksavlopp i badrumsstammen eftersom det gör att den stammen kommer att åldras fortare. Troligen krävs det en totalrenovering av badrummet om du ska kunna koppla in dig på det vattnet och avloppet.

När det gäller trångt och litet kök så ser väl alternativ 2 ut att i praktiken vara lika litet och trångt som det nuvarande.

Blir det nya sovrummet möblerbart på något bra sätt?
Det är ju väldigt smalt medan dagens sovrum kan möbleras med en dubbelsäng.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Är det en lägenhet?
Då måste du ha tillstånd av förenings styrelse. De borde vilja se beskrivet hur du kommer att lösa ventilation, vatten och avlopp. Det är rätt långt från nuvarande kök till det nya stället så det kan vara besvärligt att se till att frånluften i nya köket fortfarande går ut i samma imkanal. Du behöver också ordna ny tilluft i det nya sovrummet.

Det kan också tänkas att styrelsen inte vill ha köksavlopp i badrumsstammen eftersom det gör att den stammen kommer att åldras fortare. Troligen krävs det en totalrenovering av badrummet om du ska kunna koppla in dig på det vattnet och avloppet.

När det gäller trångt och litet kök så ser väl alternativ 2 ut att i praktiken vara lika litet och trångt som det nuvarande.

Blir det nya sovrummet möblerbart på något bra sätt?
Det är ju väldigt smalt medan dagens sovrum kan möbleras med en dubbelsäng.
Tack för svar!

Yes det är en lägenhet och styrelsen hade inget emot det när jag frågade lite snabbt om att flytta ut köket. Badrummet kommet att renoveras samtidigt så det borde inte bli något problem där.

Jag tänkte även fixa ett kolfilterfläkt som inte är kopplat till huset, vet du om det skulle lösa "problemet"?

Du har helt rätt att det "nya" sovrummet blir väldigt smalt, kommer troligtvis bara få plats men en 90 säng där men det kommer nog inte vara så snyggt.

Fördelen med alternativ två så tänker jag att då får jag plats med ett större matbord söder om köket. Men jag lutar nog mer åt den öppna planlösningen.

Just nu bor jag själv så jag tänkte ta det större sovrummet som blir kvar och där får jag plats med en 160, om inte en 180cm.
 
BirgitS
Du behöver ha ett skriftligt beslut från styrelsen eftersom du tänker ändra vatten, avlopp och ventilation som tillhör deras egendom och ansvarsområden enligt stadgarna.

Tyvärr löser inte en kolfilterfläkt problemet med ventilation utan för att OVK ska bli godkänd så ska det finnas frånluft i kök och badrum samt det ska vara vissa bestämda luftflöden. Frånluften i kök ska gå genom en s.k. imkanal som ska vara brandskyddad hela vägen upp till taket och därför kan man normalt inte ansluta den till frånluften i badrummet. På samma sätt ska det finnas friskluft in till sovrum, alltså ny fräsch luft.

Du bör kolla upp med kommunen om det krävs en bygganmälan för så stor förändring av planlösningen.

Det är bra att tänka på för framtiden att många inte vill flytta till lägenheter med två sovrum om det inte får plats en 180 cm dubbelsäng i ett av dem. Om det inte är så kan alltså priset blir lägre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver ha ett skriftligt beslut från styrelsen eftersom du tänker ändra vatten, avlopp och ventilation som tillhör deras egendom och ansvarsområden enligt stadgarna.

Tyvärr löser inte en kolfilterfläkt problemet med ventilation utan för att OVK ska bli godkänd så ska det finnas frånluft i kök och badrum samt det ska vara vissa bestämda luftflöden. Frånluften i kök ska gå genom en s.k. imkanal som ska vara brandskyddad hela vägen upp till taket och därför kan man normalt inte ansluta den till frånluften i badrummet. På samma sätt ska det finnas friskluft in till sovrum, alltså ny fräsch luft.

Du bör kolla upp med kommunen om det krävs en bygganmälan för så stor förändring av planlösningen.

Det är bra att tänka på för framtiden att många inte vill flytta till lägenheter med två sovrum om det inte får plats en 180 cm dubbelsäng i ett av dem. Om det inte är så kan alltså priset blir lägre.
Tack för svar igen!

Nu har jag några saker till att tänka på. Just nu sitter jag fortfarande bara i idé-fasen så inget är planerat/spikat ännu men att tänka på värdet om jag skulle sälja den senare måste jag helt klart tänka på.

Jag mätte nyss väggen mellan badrummet och sovrummet i norr, det är exakt 180cm så där får jag plats med en 180 säng men då blir det utan sängbord. (om sänggaveln är mot den väggen dvs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.