Byggahus.se
Vi har hamnat i en meningsskiljaktighet med vår hustillverkare och skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp!

Som rubriken lyder har alltså vår husleverantör flyttat en vägg under byggets gång 10,8cm. Det är hjärteväggen som löper genom hela husets nedervåning och som påverkar husets samtliga rum utom ett. Trappan har flyttats som konsekvens vilket också medför att hela övervåningens planlösning har påverkats. Alla rum har alltså blivit större eller mindre. Kök, vardagsrum samt matsal är mindre medan hall, gästrum, tvättstuga och badrum är större.

Vi har försökt att lösa detta med husföretaget men de vill inte kännas vid att de gjort något fel. De menar att det var nödvändigt för att takkonstruktionen skulle gå att lösa och att de har rätt att göra ändringar i konstruktionen. Det enda fel som de vill kännas vid är att de skulle informerat oss när planlösningen ändrades vilket de missat. De vill inte godkänna någon kompensation till oss för detta.

Är det rimligt? Vi har skrivit under en typ av planlösning i kontraktet men de har byggt en annan utan vårt godkännande eller ens informerat oss om detta. Om vi har rätt till ersättning hur ska vi nu gå vidare när dialogen med hustillverkaren har strandat?

Tacksam för all input!
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Vi har hamnat i en meningsskiljaktighet med vår hustillverkare och skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp!

Som rubriken lyder har alltså vår husleverantör flyttat en vägg under byggets gång 10,8cm. Det är hjärteväggen som löper genom hela husets nedervåning och som påverkar husets samtliga rum utom ett. Trappan har flyttats som konsekvens vilket också medför att hela övervåningens planlösning har påverkats. Alla rum har alltså blivit större eller mindre. Kök, vardagsrum samt matsal är mindre medan hall, gästrum, tvättstuga och badrum är större.

Vi har försökt att lösa detta med husföretaget men de vill inte kännas vid att de gjort något fel. De menar att det var nödvändigt för att takkonstruktionen skulle gå att lösa och att de har rätt att göra ändringar i konstruktionen. Det enda fel som de vill kännas vid är att de skulle informerat oss när planlösningen ändrades vilket de missat. De vill inte godkänna någon kompensation till oss för detta.

Är det rimligt? Vi har skrivit under en typ av planlösning i kontraktet men de har byggt en annan utan vårt godkännande eller ens informerat oss om detta. Om vi har rätt till ersättning hur ska vi nu gå vidare när dialogen med hustillverkaren har strandat?

Tacksam för all input!
Fanns det några andra (rimliga) alternativ än att flytta väggen?
 
10,8 cm, på vilket sätt påverkar det så mycket negativ? Har ni planerat in cm anpassade möbler el dyl?
Förklara gärna vilka faktiska problem som uppstår?
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Några centimeter är rätt vanligt att flytta för att anpassa till installationer eller dylikt. 10 cm är ganska mycket, men på ett hus är det väl gränsfall. Kan inte heller riktigt se hur det skulle förstöra planlösningen helt. En ritning hade ju hjälpt avsevärt.
 
P patfred skrev:
Fanns det några andra (rimliga) alternativ än att flytta väggen?
Jag har inga byggnadstekniska kunskaper så det har jag personligen svårt att svara på, men enligt en bekant som jobbar inom branschen borde det inte ha varit så märkvärdigt att ha väggen kvar där den var från början. Kanske dyrare lösning för dem, jag vet inte. Men har de rätt att bygga en annan planlösning än den underskrivna? Kontraktet borde väl vara bindande?
 
F falkn skrev:
Några centimeter är rätt vanligt att flytta för att anpassa till installationer eller dylikt. 10 cm är ganska mycket, men på ett hus är det väl gränsfall. Kan inte heller riktigt se hur det skulle förstöra planlösningen helt. En ritning hade ju hjälpt avsevärt.
Vårt hus är ganska smalt från början, så vi planerade våra centimeter noggrant när huset ritades :) Några centimeter hade vi nog kunnat köpa, men mer än en dec blev lite mycket. Men det måste väl finnas något rättesnöre i detta? En godkänd felmarginal vad det gäller avvikelser från ritningar tex?
 
  • Gilla
Kojaxx
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Vi har hamnat i en meningsskiljaktighet med vår hustillverkare och skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp!

Som rubriken lyder har alltså vår husleverantör flyttat en vägg under byggets gång 10,8cm. Det är hjärteväggen som löper genom hela husets nedervåning och som påverkar husets samtliga rum utom ett. Trappan har flyttats som konsekvens vilket också medför att hela övervåningens planlösning har påverkats. Alla rum har alltså blivit större eller mindre. Kök, vardagsrum samt matsal är mindre medan hall, gästrum, tvättstuga och badrum är större.

Vi har försökt att lösa detta med husföretaget men de vill inte kännas vid att de gjort något fel. De menar att det var nödvändigt för att takkonstruktionen skulle gå att lösa och att de har rätt att göra ändringar i konstruktionen. Det enda fel som de vill kännas vid är att de skulle informerat oss när planlösningen ändrades vilket de missat. De vill inte godkänna någon kompensation till oss för detta.

Är det rimligt? Vi har skrivit under en typ av planlösning i kontraktet men de har byggt en annan utan vårt godkännande eller ens informerat oss om detta. Om vi har rätt till ersättning hur ska vi nu gå vidare när dialogen med hustillverkaren har strandat?

Tacksam för all input!
Vad är takkonstruktionen dom menar behöver flytta bärande vägg våningen under? Låter knas för mig men vad vet jag, har ju bara snart 40 år rita hus erfarenhet
 
  • Gilla
oobum och 7 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Men har de rätt att bygga en annan planlösning än den underskrivna?
Det verkar som denna trots allt relativt lilla förändring medför väldigt negativa konsekvenser för dig. Det skulle vara bra om du förklarade lite mer vari dessa konsekvenser består.
 
  • Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Vårt hus är ganska smalt från början, så vi planerade våra centimeter noggrant när huset ritades :) Några centimeter hade vi nog kunnat köpa, men mer än en dec blev lite mycket. Men det måste väl finnas något rättesnöre i detta? En godkänd felmarginal vad det gäller avvikelser från ritningar tex?
Ja, det finns toleranser i Hus AMA och dessa är över den gränsen. Sen hur man reglerar det är upp till er och entreprenören. Ni har alltså en planritning som kontraktshandling där era mått framgår?
 
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
Planlösningen är väl ig densamma, bara att måtten per rum ändrats 10,8 cm plus eller minus?
 
J Jörgen Ö skrev:
10,8 cm, på vilket sätt påverkar det så mycket negativ? Har ni planerat in cm anpassade möbler el dyl?
Förklara gärna vilka faktiska problem som uppstår?
Tja köket är mindre, två skåp har minskats i storlek, arbetsbänken är förkortad, husets enda plats för större sociala sällskap har blivit 1,2kvm mindre, de minsta sovrummen på ovanvåningen har blivit ännu mindre och de stora sovrummen ännu större osv osv. Allt enskilt är ju mindre saker, men sammantaget känns det ju för att det gäller HELA huset. Vårt hus var ganska smalt från början så vi har från början planerat på centimetrarna.

Men rent juridiskt, vad gäller? Får de ifrångå påskrivna handlingar utan samtycke?
 
  • Gilla
eleson och 5 till
  • Laddar…
Mitt mantra när jag ritar är "det är inte jag som ska bo här". För mig är slutresultatet hela tiden fokus. Flytta en hjärtvägg 4 tum gör ingen byggare på eget bevåg, kan upplevas hela skillnaden våningen inbjuder och öppnar.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 7 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ja, det finns toleranser i Hus AMA och dessa är över den gränsen. Sen hur man reglerar det är upp till er och entreprenören. Ni har alltså en planritning som kontraktshandling där era mått framgår?
Okej! Vad är hus AMA? Och vad händer om man går över gränsen för det? Då borde vi väl ha rätt till kompensation?
I princip har vi det, på orginalhandlingarna är inte alla mått utritade men alla kvm är det och räknar man baklänges så blir det drygt 10cm, men husföretaget själva har sagt att det är 10,8cm. Så det stämmer.

Tyvärr verkade vår besiktningsman inte superintresserad på kontrollbesiktningen. Han sa att det är något han kan notera men att han inte kommer att notera det som fel... Jag vet inte vad om ingår i hans uppdrag och om det är något han ska notera som fel eller ej. Han är från Garbo
 
  • Arg
MrXman
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
husets enda plats för större sociala sällskap har blivit 1,2kvm mindre,
Är det rummet över 11 meter brett/långt? Eller missförstår jag något tro... :thinking:
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.