Byggahus.se
Köpte hus förra året. Taxeringsvärdet låg då på strax under 2.0 miljoner för tomt och bostad. Med årets fastighetsdeklaration vill SKV höja till 2.5 miljoner, dvs en höjning med 25%. Vilket är lika mycket som vi köpte bostaden för. Är inte det väldigt mycket?

Enligt SKV ska taxeringsvärdet motsvara 75% av marknadspriset år 2018. Det vill säga att de räknade med att bostaden skulle vara värderad till 3.3 miljoner år 2018. Vilket ju är löjligt.

Vad kommer detta innebära i skattekostnad för oss?

Orolig.
 
Redigerat:
Vad betalade ni för fastigheten då? 2,6 miljoner?
Man utgår från kringliggande försäliningar med., har ni väldigt låg standard på byggnaden får ni ju korrigera med det.

Vad gäller skatt är det väl bara räkna med max fastighetsavgift 8700 per år. Det är ju ett maxtak än så länge.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Enligt SKV ska taxeringsvärdet motsvara 75% av marknadspriset två år före taxeringsåret, dvs 2018 i detta fallet. Det innebär att de har räknat på 2.5 milj / 75% = 3.33 milj i marknadsvärde. Det finns hus som sålts för dessa priser nu, men inte för två år sedan, förutom i undantagsfall kanske.

Har kollat lite mer och verkar som vi ligger så nära taket att det inte kommer göra någon större skillnad förrän om ett par år när taket höjts.
 
O Okänd skrev:
Enligt SKV ska taxeringsvärdet motsvara 75% av marknadspriset år 2018.
Jag skulle vilja påstå att folket på Skatteverket inte vet vad de sysslar med.
Vi har just fått förslag på nya taxeringsvärden för våra två fastigheter, som tillsammans bildar vår "tomt". En bebyggd med hus, stall och garage, den andra obebyggd.
Föreslagna taxeringsvärdet är tillsammans 1,542 miljoner.
För de fastigheter som vi just har sålt för 3,350 miljoner.
Alltså 46% av marknadsvärdet.

OK, om det är sedan 40 - 50 år etablerade bostadsområden med lugn och säker in/utflyttning så,
men för vårt 10 år gamla, så hamnar de ganska snett.
 
Hemmakatten
Skatteverket utgår från värdeområden när taxeringsvärdet sätts. Ett värdeområde är ett större eller mindre område runt er fastighet. I värdeområdet finns det ett beräknat genomsnittshus vad gäller storlek, standard, läge tomtstorlek mm.

Utifrån det justeras den enskilda fastigheten med X kr,/kvm upp eller ned beroende på faktorerna ovan.

Detta är något förenklat men i princip så. Det är därför du i fastighetsdeklarationen har möjlighet att lägga in parametrar som är viktiga/specifika för din del.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
N
Fick också en höjning på ganska exakt 25 % (villa på landsbygden). Troligen inte mycket att säga om även om det i mitt fall känns som en väldigt hög värdering med hänsyn till vad jag troligen skulle få betalt vid en ev. försäljning.
 
T
Mitt taxeringsvärde sänks konstigt nog med 1 miljon, ca 14%
 
O Okänd skrev:
Har kollat lite mer och verkar som vi ligger så nära taket att det inte kommer göra någon större skillnad förrän om ett par år när taket höjts.
Ni ligger lång över tröskelvärdet oavsett om huset är taxerat till 2 eller 2,5 miljon.

Fastighetsavgiften är 0,75% av taxeringsvärdet med tak på 8349kr (inkomstår 2020). Dvs taket är vid taxeringsvärde på 1.113.200kr.

Som du säger så ska taxeringsvärdet motsvara 75% av värdet 2 år före. De taxeringar som nu skickats ut är inför taxering 2021 dvs det är grundat på försäljningsstatistik 2017-2019. Sedan är ju detta en uppskattning. SKV har ju inte detalj på ditt hus utan det är ju över ett visst område, så bor man i en billigare del då får man felaktigt högt och bor man i en dyrare del får man lågt.

Själv fick jag också en ökning med 25%, uppskattar att det nya taxeringsvärdet då kommer ligga på 60% av vad husen säljs för nu och kanske på 65-70% av vad hus såldes för 2019.
 
Mitt taxeringsvärde höjdes med 1 miljon. Inget hus i närheten har sålts för det pris dem säger. Närmaste är 200000 lägre.
 
I vårt område så diffar det ca 3-3,5 miljoner mellan dyrast och billigast (och med den diffen förstår man att det blir fel på husen som ligger i höga/låga spannet av verkligt försäljningsvärde). Hos skatteverket finns en karttjänst som man kan se geografiskt vilket område de har tagit data från. Så det kan ju vara så att ditt område är så stort att du inte tänkt på att hus sålts för mer än vad man tror. Sedan kan ju SKV ha helt fel, men man har väl möjlighet att överklaga deras föreslagna värde om man tycker det är fel. Se länk nedan för karttjänsten.

https://www1.skatteverket.se/fa/fa_vo/secure/start.do?votyp=smahus&taxeringsar=2021
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
Det finns väl en anledning varför just nu skatteverket höjer taxeringsvärdet på fastigheter. Regeringen är sugna på att återinföra fastighetsskatten, något som EU har tryckt på nu i ett par år.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Intressant att flera vittnar om höjningar på ca 25%, fått precis samma höjning på mina två fastigheter, även föräldrarnas båda hus hamnar på ganska exakt 25%. Något SKV kört som "standard"?
Samtidigt har bostadspriserna i området där mina fastigheter ligger enbart ökat med nästan 17%, baserat på åren du bygger din bedömning på.
 
Vi betalade 1 miljon (budgivning) för vårt fritidshus sommaren 2018. Det är även vad vi fick det värderat till av värderingsman innan köp. Då var taxeringsvärdet 1,6-1,7 nånting.
Sjötomt men helt sanslöst brant och otillgänglig plus ingen bilväg fram till tomten.
El men inget vatten eller avlopp.

Hösten(?) 2018 höjde de taxeringsvärdet till 2,2 miljoner. Jag skrattade bara.

Nu kommer det höjas till lite drygt 3,1 miljoner. Avdrag på 140 000 kr är gjort för att vi inte har någon väg fram.

Det slår ordentligt fel ibland. Om fastighetsskatten återinförs måste vi sälja. Lär väl inte få så mycket för det då. Hoppas vi kan betala tillbaka lånen iaf.
 
Om det är så brant att man inte kan ta sig till sjön bör det inte beskattas som sjötomt. Överklaga och underbygg med utförlig och precis dokumentation.

jag har lösa innanfönster i en 275 kvm byggnad uppförd 1994. I taxeringsförslaget första året stod att jag hade kopplade fönster. Jag ringde mannen som upprättat taxeringen. Han sade att ingen bygger med lösa innanfönster nuförtiden och att han för övrigt själv hade kopplare fönster i sitt enkla torp.

Det blev enkla fönster, en taxeringspoäng.
 
G gråsten skrev:
Om det är så brant att man inte kan ta sig till sjön bör det inte beskattas som sjötomt. Överklaga och underbygg med utförlig och precis dokumentation.

jag har lösa innanfönster i en 275 kvm byggnad uppförd 1994. I taxeringsförslaget första året stod att jag hade kopplade fönster. Jag ringde mannen som upprättat taxeringen. Han sade att ingen bygger med lösa innanfönster nuförtiden och att han för övrigt själv hade kopplare fönster i sitt enkla torp.

Det blev enkla fönster, en taxeringspoäng.
Det är brant men det finns trappor så sjön kommer man åt.

Snackade med Skatteverket häromdagen och det fanns visst sätt att få dem att kolla manuellt på t.ex. den orimliga skillnaden mellan köpesumman 2018 och taxeringsvärdet. Får se hur hårt jag kommer följa upp detta då vi även pratade om sannolikheten att fastighetsskatten återinförs. Personen jag pratade med uttryckte det ungefär som att "den dagen vänsterpartiet får majoritet kanske du får börja oroa dig". Med andra ord inte så sannolikt, men konstigare saker har hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.