Byggahus.se
M
Hej.
Vi har köpt en tomt och ska bygga fritidshus, men lyckas inte komma fram till vad som blir den bästa planlösningen utifrån storlek på huset (max bya86 kvm) tomt och solens läge. Vad finns det för kloka idéer och tankar i forumet, någon som kan ge förslag?

Förutsättningarna är enligt följande:

- Max BYA 86 kvm
- Helst 3 sovrum, men givet begränsad yta så lär det bli två, eller?
- Öppet mellan kök och vardagsrum
- Inget loft
- Tomtstorlek 1800 kvm
- Plan tomt
- Vi tänker ladhus-modell.
- Komplettera med attefallshus om ett år eller två, för att få fler sovrum/gästrum.

En av de knepigaste delarna att få till är var husets entré ska ligga i förhållande till hur vi rör oss i huset och på tomten, var solen är, umgängesytor ute/inne, att det blir naturligt med entrén så att det inte känns som att den hamnar helt off så att flödet blir att man i stället går in i huset via andra vägar (typ direkt in i vardagsrum eller så).

Inga småbarn, men vi kommer att ha ungdomar och gäster i huset titt som tätt.

Hls Clara
 
  • Handritad skiss av tomt med angivelse av väderstreck, entréplacering och omgivande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av planlösning för fritidshus med storstuga/kök, tre sovrum, WC/D och entre med klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade placerat huset med storstuga i söderläge, sovrummen mot norr. Kvällssol i köket är faktiskt förvånansvärt mysigt, och då slipper man envetet ljust vid frukosten. Då hamnar också entrén rätt i förhållande till gatan. Det lär ju inte bli särskilt mörkt ändå med öppen planlösning.
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
M
Tack! Och tänker du att entrén ligger på långsida eller gavel? Vill du skissa för hand på ett papper och ladda upp får du gärna göra det :).
 
M MoMag skrev:
Tack! Och tänker du att entrén ligger på långsida eller gavel? Vill du skissa för hand på ett papper och ladda upp får du gärna göra det :).
Jag utgick från planlösningen som du delat. :) Antog att det var den som är aktuell.
 
M
G Grävling15 skrev:
Jag utgick från planlösningen som du delat. :) Antog att det var den som är aktuell.
Ah, ja den är vår enda idé just nu men vi är osäkra på om den verkligen blir bra. Därav hjälp med förslag på andra idéer, eller för all del bekräfta att det förslag vi har blir helt ok :). Det var nog inte så tydligt i mitt huvudinlägg :).
 
Jag tänker att det beror lite på hur ni vill använda det.
När vi har kikat på fritidshus har jag velat ha så små sovrum som möjligt, max två och egentligen bara ett stort vardagsrum. Men vi tänker inte att vi skall ha gäster där utan vara där på helger med barnen.

Om man tänker sig att man vill ha mycket gäster kanske större sovrum är att föredra, kanske till och med en extra toalett? Om ni skall ha ungdomar där kanske man vill avvara ett utav sovrummen för ett litet tv-rum?

Du kan ju ställa dig själv frågorna:
  • Vilka ska bo där?
  • Hur länge skall ni vistas där åt gången? (Kommer man hinna gå varandra på nerverna?)
  • Vilken tid på året kommer ni vistas där mest? (Kommer ni vara mycket ute då eller främst inomhus?)
  • Är fritidshuset tänkt att användas så att ni behöver mycket förvaring? (Ex. vid en skidort?) Annars kanske man kan skippa klädkammaren och vinna lite yta där.
  • Skall många vuxna umgås samtidigt? (Sociala ytor runt köket?)
 
Jag personligen hade tagit bort hallen och klädkammaren. En stängd, liten hall med tre dörrar känns antagligen mest trång.
Då kan ni ha tre större sovrum istället, vara ett kan användas som typ tv-rum för ungdomarna. Alternativt ha en egen toalett.
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
Hej! Jag hade gjort såhär istället:

Ritning av en enplansvilla med planlösning som visar rummen och möblering, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.

Och sen orienterat huset så långsidan vätter mot väst/sydväst, och sen planera för attefallshuset så att det ligger i vinkel och norr om detta hus så att det inte skuggar uteplatser osv. . Jag skulle nog lagt stora huset så långt österut det gick, så att skogen blir en fin fond i det östra fönstret, sen får man in den fina kvällssolen och slipper alltför mycket soluppvärmning mitt på dagen.

Sen är det ju svårt hur man ska planera tomten utan att ha sett mer, men det är ju aldrig fel att ha infarten längs norra tomtgränsen. Genom att ha två ingångar med ordentligt med avhängning eliminerar man problemet med var man ska gå in, utan att behöva ha en hall som tar plats. Den västra ingången blir väl mer informell med tofflor och så då jag tänker att man har den stora uteplatsen på den sidan, samt att man kompletterar med en liten frukostplats på andra långsidan. Vill man vara extra lyxig så tar man upp en fönsterdörr från badrummet till en utedusch på den långsidan också.

Genom att göra en mer långsmal form får man mer valuta för 86 kvm, och framförallt ljus från två håll. Sen är det också väldigt skönt att slippa ha sovrum som går direkt ut i vardagsrummet. I mitt förslag är de ju inte jätteskyddade, men ändå klart bättre, dessutom blir det förra vardagsrummet lite svårmöblerat med alla dörrar.

Sen såg jag att ni inte ville ha loft, men ovanför sovrummen går det ju utmärkt att skapa två rum till. Förbereder man för det så kan man ju komplettera med att inreda där lite senare, och då kanske man inte behöver bygga attefallare så snart?
 
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
M
Å vad snyggt! Tack. Riktigt bra förslag. Jag har inte vågat göra huset smalare utan var så låst vid en minsta bredd/djup på 6 meter. Men eftersom sovrummen inte ligger längs långsidan så funkar det ju superbra. Skönt att få någon annans blick på det hela. Man blir så fast i sitt egna tänk och kommer inte vidare.

Utedusch låter helt klart som en god idé. Vi tänker att med den här planritningen skulle man kunna ha en uteplats som går runt gaveln (där ny dörr ut från badrum vetter samt ev även dörr från master bedroom). Där har man sol hela förmiddagen och en bit in på em.

Och tack för inspel av uppfart och framtida placering av attefallshus/gästhus. Mot norr blir nog bra för att inte skymma solen på dagen.

Vi tänker ha ryggåstak, max nockhöjd enligt detaljplan är 6,5 m. Om man placerar loft ovanför de mindre sovrummen, hur skulle du föreslå placering av trappa/stege? Och, det viktigaste av allt - vad skulle du rekommendera för takhöjd i sovrummen utan att loften blir för klaustrofobiska? Vi är låååånga i vår familj :).


Clara
 
Kul att ni gillar!

Uteplatserna kommer bli supermysiga!

jag tänker att om man gör planen precis som den är så kan man antingen sätta stegar istället för en av kapphyllorna, eller bredvid, respektive på kortsidan av köksuppställningen. Det får man nog titta på lite närmare om man kanske vill ha en trappa till ett av dem, eller så. Men det är ju när man börjar knåda ritningarna för att få det personligt och anpassat som det blir riktigt bra.

6,5 är ju ganska högt, jag tror man kan ha 2,5-2,6 i sovrummen nere utan att det blir alltför tajt däruppe. Sen det är ju inga jätteloft hur man än gör. ;) Sen kan man ju kompensera en lite låg takhöjd eller ett trångt snedtak med takfönster och en genomtänkt placering av fönster på gaveln osv.
 
M
G Grisbacka skrev:
Kul att ni gillar!

Uteplatserna kommer bli supermysiga!

jag tänker att om man gör planen precis som den är så kan man antingen sätta stegar istället för en av kapphyllorna, eller bredvid, respektive på kortsidan av köksuppställningen. Det får man nog titta på lite närmare om man kanske vill ha en trappa till ett av dem, eller så. Men det är ju när man börjar knåda ritningarna för att få det personligt och anpassat som det blir riktigt bra.

6,5 är ju ganska högt, jag tror man kan ha 2,5-2,6 i sovrummen nere utan att det blir alltför tajt däruppe. Sen det är ju inga jätteloft hur man än gör. ;) Sen kan man ju kompensera en lite låg takhöjd eller ett trångt snedtak med takfönster och en genomtänkt placering av fönster på gaveln osv.

Tack! Ja stegar kan bli riktigt bra. Det är väl förvisso inget för en pensionär, men vi har ett tag kvar till dess :).
Och takhöjden låter rimlig också. Vi skulle vilja ha så högt som möjligt på bottenvåningen utan att det blir alltför tajt i loftet. Ståhöjd i mitten är önskvärt. Så ditt förslag låter fint!
 
Hemmakatten
Tycker båda planlösningarna är bra, men med liten fördel för den sista. Nackdelen med den är att det inte finns någon förvarinf/klädkammare. Man har alltid mycket mer kläder och saker/sängkläder/,julsaker mm än man tror.
 
  • Gilla
Grisbacka
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker båda planlösningarna är bra, men med liten fördel för den sista. Nackdelen med den är att det inte finns någon förvarinf/klädkammare. Man har alltid mycket mer kläder och saker/sängkläder/,julsaker mm än man tror.
Då passar det bra med ett loft så tar man inte massa golvyta till förvaring.
Tycker också den sista planlösningen är väldigt bra och fin.
 
  • Gilla
MoMag
  • Laddar…
G Grisbacka skrev:
Jag skulle nog lagt stora huset så långt österut det gick, så att skogen blir en fin fond i det östra fönstret,
Kommer något att hända med skogen om några år, eller är den skyddad på något sätt?

Det är kanske inte så kul att se rakt ut över ett kalhygge eller en granvägg, och ni lär väl få svårt att påverka hur den sköts.
 
kashieda kashieda skrev:
Kommer något att hända med skogen om några år, eller är den skyddad på något sätt?

Det är kanske inte så kul att se rakt ut över ett kalhygge eller en granvägg, och ni lär väl få svårt att påverka hur den sköts.
Sant! Bra att ha koll på vad som händer med skogen. Men svårt att veta exakt vad som händer med granntomten om man inte köper den själv.
Oavsett vill det flesta ha största delen av trädgården i sol och inte en trädgård som skuggas av sitt egna hus. Om inte detta fritidshus är beläget i Spanien elle liknande.

Sen hellre utsikt över kalhygge än insyn från vägen om man måste välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.