Byggahus.se
Vägguttag bredvid en nätverksbox med aktiva gröna lampor och ansluten kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stadsnätet är det som syns med lampor. Bredvid sitter ett uttag. Jag har ytterligare ett sådant uttag i lägenheten.
Jag har provat att stoppa i cat6 kabel direkt från stadsnätet i det vänstra uttaget och hade då hoppas på att det uttag som finns Längre ned i lägenheten kunde kopplas ihop med cat 6 till routern men det fungerar inte. Är jag helt ute och cyklar med detta förfarande
 
Ja, du är ute och cyklar lite, men inte helt. Nätverksuttag är aldrig ihopkopplade utan från varje uttag går en egen sladd. Alla dessa brukar sluta i en patchpanel på något ställe, eller som lösa sladdar. Här placeras normalt en switch som kopplar ihop dem. Om du hittar detta ställe och det är två uttag som du vill koppla samman kan du göra det utan switch. Om det är fler än två uttag behöver du en switch. Det finns alltså en patchpanel/sladdar någonstans du behöver hitta.
 
J
Prcis, typ saom på denna bilden, fast din mediaomvandlare är ute i ett rum. Du kan alltså knyta ihop utrustningarna via korta kablar i skåpet. Det som talar emot är att det inte är märkt med ett nummer på uttaget bredvid. Kolla med någon ansvarig annars hur det är byggt.
 
  • Mediaomvandlare och annan utrustning ansluten med kablar i ett väggmonterat skåp, uttagen är numrerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CK’s
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Ja, du är ute och cyklar lite, men inte helt. Nätverksuttag är aldrig ihopkopplade utan från varje uttag går en egen sladd. Alla dessa brukar sluta i en patchpanel på något ställe, eller som lösa sladdar. Här placeras normalt en switch som kopplar ihop dem. Om du hittar detta ställe och det är två uttag som du vill koppla samman kan du göra det utan switch. Om det är fler än två uttag behöver du en switch. Det finns alltså en patchpanel/sladdar någonstans du behöver hitta.
Ja vad bra att du förklarade så bra. Kan jag inhandla denna switch och patchpanel själv och modifiera detta eller ska jag prata med hyresvärd om det sitter utanför lägenheten?
 
J
C CK’s skrev:
Ja vad bra att du förklarade så bra. Kan jag inhandla denna switch och patchpanel själv och modifiera detta eller ska jag prata med hyresvärd om det sitter utanför lägenheten?
Se mitt inlägg ovan. Panel och switch bör alltså finnas bakom en lucka i tex klädkammaren, inte utanför lägenheten.
 
  • Gilla
CK’s
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Prcis, typ saom på denna bilden, fast din mediaomvandlare är ute i ett rum. Du kan alltså knyta ihop utrustningarna via korta kablar i skåpet. Det som talar emot är att det inte är märkt med ett nummer på uttaget bredvid. Kolla med någon ansvarig annars hur det är byggt.
Tack för fotografiet det hjälper till i min kamp här.
 
S Svante Svenson skrev:
Ja, du är ute och cyklar lite, men inte helt. Nätverksuttag är aldrig ihopkopplade utan från varje uttag går en egen sladd. Alla dessa brukar sluta i en patchpanel på något ställe, eller som lösa sladdar. Här placeras normalt en switch som kopplar ihop dem. Om du hittar detta ställe och det är två uttag som du vill koppla samman kan du göra det utan switch. Om det är fler än två uttag behöver du en switch. Det finns alltså en patchpanel/sladdar någonstans du behöver hitta.
Nja, en sanning med som vanligt undantag. I många lgh så sitter det ett uttag innanför ytterdörren där tex mediaomvandlaren sitter, med andra änden i ett uttag i vardagsrummet. Som en lång fastmonterad patchkabel med uttag i ändarna
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nja, en sanning med som vanligt undantag. I många lgh så sitter det ett uttag innanför ytterdörren där tex mediaomvandlaren sitter, med andra änden i ett uttag i vardagsrummet. Som en lång fastmonterad patchkabel med uttag i ändarna
Precis. Och det kan vara vänstra eller högra eller båda kopplat till någonting på ett annat uttag i eller utanför lägenheten. Bara att prova kombinationer tills man ser om de är kopplade rätt. Två patchkablar och en kabeltestare skulle hjälpa felsökningen, men är det bara 2 olika uttag borde det gå ganska snabbt att koppla in en dator på andra sidan och testa de (förmodar jag) 4 kombinationerna.
 
  • Gilla
CK’s och 1 till
  • Laddar…
C CK’s skrev:
Jag har provat att stoppa i cat6 kabel direkt från stadsnätet i det vänstra uttaget och hade då hoppas på att det uttag som finns Längre ned i lägenheten kunde kopplas ihop med cat 6 till routern men det fungerar inte. Är jag helt ute och cyklar med detta förfarande
Har du provat om routern fungerar om du kopplad den direkt? Dvs har du använt rätt uttag på ”stadsnätsburken”?
 
S sjoelund skrev:
Bara att prova kombinationer tills man ser om de är kopplade rätt.
Eller gör som Beijer säger, fråga någon som vet. Det måste väl finnas en hyresvärd/fastighetsskötare/vaktmästare/vicevärd/styrelse eller någon annan som kan svara på frågor kring lägenheten. Vi kan som bäst ge kvalificerade gissningar till hur de byggt/kopplat hos just TS.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du provat om routern fungerar om du kopplad den direkt? Dvs har du använt rätt uttag på ”stadsnätsburken”?
Ja routern från comhem har fungerat hela tiden men bara ihop med stadsnätets apparat.
 
S sjoelund skrev:
Precis. Och det kan vara vänstra eller högra eller båda kopplat till någonting på ett annat uttag i eller utanför lägenheten. Bara att prova kombinationer tills man ser om de är kopplade rätt. Två patchkablar och en kabeltestare skulle hjälpa felsökningen, men är det bara 2 olika uttag borde det gå ganska snabbt att koppla in en dator på andra sidan och testa de (förmodar jag) 4 kombinationerna.
Jag fick veta att jag kunde koppla till stadsnätet och tryckte i en cat 6 kabel till en annan port på stadsnätet och en vanlig i andra uttaget och då fungerar det. Tack för all hjälp.
 
  • Ethernet-kablar anslutna till vägguttag vid golvlist, med fler sladdar och strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ethernetkablar anslutna till stadsnätets port och vägguttag i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det finns alltså en patchpanel/sladdar någonstans du behöver hitta.
I detta är uttagen direkt intill CPEn ämnade att fungera som patchpanel.
 
Vilken dålid placering av routern, den täcker nästan uttagen.
 
  • Gilla
CK’s
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vilken dålid placering av routern, den täcker nästan uttagen.
Ja stadsnätets box var Knövligt att få i cat6 kabeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.