Byggahus.se
Jag är god man och hon som äger lägenheten har flyttat till ett äldreboende.
Jag ringde bostadsföretaget och meddelade att hon säger upp lägenheten. Nu har de bestämt att en annan ska få hyra och vi har fått papper på att vi måste vara ur lägenheten om en månad. Detta trotts att det är 3 mån uppsägnings tid. Vi hinner inte detta. Vad kan jag göra?
 
Du skriver att hon äger lägenheten, men det är väl en hyreslägenhet?

Har du kvar hyreskontraktet och det framgår där?

Hur länge sen är det du sa upp kontraktet?

Det rimliga är att kontakta bostadsföretaget och hänvisa till hyresavtalet. Det kan ju vara så att företaget tror att de gör er en tjänst genom att minimera kostnader för dubbelt boende för er.
 
Förklara att ni har tre månaders uppsägningstid och inte är intresserade av att lämna lägenheten i förtid.

Meddela att de har missuppfattat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G globaljuggler skrev:
Du skriver att hon äger lägenheten, men det är väl en hyreslägenhet?
ja
Har du kvar hyreskontraktet och det framgår där?
nej
Hur länge sen är det du sa upp kontraktet?
30/8
Det rimliga är att kontakta bostadsföretaget och hänvisa till hyresavtalet. Det kan ju vara så att företaget tror att de gör er en tjänst genom att minimera kostnader för dubbelt boende för er.
nej det är på jäkelskap pga att jag vägrade att de skulle få byta alla fönster just nu, när vi skulle flytta ut möbler.
 
Hemmakatten
Tyvärr. Du har en skyldighet att ge hyresvärden tillträde till lägenheten för detta underhåll. Självklart med en rätt att flytta tillträdet någon vecka eller så. Men ni borde rimligtvis ha fått besked om detta för länge sedan. Jag kan inte se annat än att du har en skyldighet att ge tillträde till hyresvärdens hantverkare.
 
E Edgarsven skrev:
nej det är på jäkelskap pga att jag vägrade att de skulle få byta alla fönster just nu, när vi skulle flytta ut möbler.
Då kan det vara på den grundvalen de säger upp avtalet. Om hyresgästen nekar tillträde så kan det vara skäl för uppsägning. Och möjligen med andra tider än för en vanlig uppsägning (vet ej).
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr. Du har en skyldighet att ge hyresvärden tillträde till lägenheten för detta underhåll. Självklart med en rätt att flytta tillträdet någon vecka eller så. Men ni borde rimligtvis ha fått besked om detta för länge sedan. Jag kan inte se annat än att du har en skyldighet att ge tillträde till hyresvärdens hantverkare.
Jag har kollat detta och nej. Det har man inte. Har du hyreskontrakt så är det du som ger rätt till tillträde. Endast vid akuta faror får detta frånträdas.
 
Trams, en fastighetsägare har rätt att underhålla sin fastighet.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
A
E Edgarsven skrev:
Jag har kollat detta och nej. Det har man inte. Har du hyreskontrakt så är det du som ger rätt till tillträde. Endast vid akuta faror får detta frånträdas.
Tycker det är rätt att du kastas ut om du nekar tillträde för underhåll.

Hoppas även du får betala dem extra kostnader ägaren drar på sig pga av dig
 
  • Arg
  • Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du har en skyldighet att ge hyresvärden tillträde till lägenheten för detta underhåll.
Lulaua Lulaua skrev:
Trams, en fastighetsägare har rätt att underhålla sin fastighet.
Ja som hyresgäst har man en skyldighet att ge fastighetsägaren tillträde för underhåll. Fastighetsägaren ska dock informera i god tid innan denne önskar utföra arbetet. Vid så pass omfattande arbete som fönsterbyte skulle jag påstå att informationen måste komma minst en månad, kanske mer, innan arbetet är tänkt att utföras.

Då jag inte ser att det framgår av tråden när fastighetsägaren informerat tycker jag det är svårt att ha en åsikt om rättsläget i detta fall.

Från: https://www.fastighetsagarna.se/glo...h_god_sed_for_fastighetsagare_160111_webb.pdf

"Fastighetsägaren bör i sådana fall i god tid – vid vissa förbättringsarbeten minst en månad i förväg, i andra fall ännu längre tid – underrätta hyresgästen om behovet av tillträde och söka komma överens med hyresgästen om en tidpunkt för tillträdet. Fastighetsägaren ska se till att hyresgästen inte förorsakas större olägenhet än nödvändigt när arbeten eller tillsyn utförs i lägenheten eller när lägenheten visas."
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jag är god man och hon som äger lägenheten har flyttat till ett äldreboende.
Jag ringde bostadsföretaget och meddelade att hon säger upp lägenheten. Nu har de bestämt att en annan ska få hyra och vi har fått papper på att vi måste vara ur lägenheten om en månad. Detta trotts att det är 3 mån uppsägnings tid. Vi hinner inte detta. Vad kan jag göra?
Är det en bostadsrätt eller en hyresrätt?
Uppsägning skall alltid göras skriftligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Karlia
Då ts skriver hyreskontrakt tror jag vi kan utgå från att det är en hyrd lägenhet.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr. Du har en skyldighet att ge hyresvärden tillträde till lägenheten för detta underhåll. Självklart med en rätt att flytta tillträdet någon vecka eller så. Men ni borde rimligtvis ha fått besked om detta för länge sedan. Jag kan inte se annat än att du har en skyldighet att ge tillträde till hyresvärdens hantverkare.
Såhär säger lagen: https://lagen.nu/1970:994#K12P26S2

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består.

Jag utgår från att fönsterbytet inte är brådskade och då ska ju hyresvärden informera om det minst en månad i förväg. Kan sen hyresgästen hävda att att det är ett väsentligt men eller hinder i nyttjanderätten så får nog hyresvärden nog lugna sig lite med sitt arbete.
 
L Leifur skrev:
Jag utgår från att fönsterbytet inte är brådskade
Om det pågår ett fönsterbytes projekt ( det är rätt ovanligt att man byter bara på en enstaka lägenhet), så är det brådskande att följa tidplanen. Kostnaden för att komma tillbaka och byta fönster i en enstaka lägenhet kan vara typ 10 ggr högre än om det utförs i den planerade ordningen. Och jag har väldigt svårt att se att man inte skulle informerat i god tid. Att byta fönster i en fastighet är ett projekt som ofta har en planeringsfas i storleksordningen 6 - 12 månader, innan man ens påbörjar något arbete. Det vore rena kamikatzeprojektet att försöka göra det utan en korrekt informationskampanj.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja som hyresgäst har man en skyldighet att ge fastighetsägaren tillträde för underhåll. Fastighetsägaren ska dock informera i god tid innan denne önskar utföra arbetet. Vid så pass omfattande arbete som fönsterbyte skulle jag påstå att informationen måste komma minst en månad, kanske mer, innan arbetet är tänkt att utföras.

Då jag inte ser att det framgår av tråden när fastighetsägaren informerat tycker jag det är svårt att ha en åsikt om rättsläget i detta fall.

Från: [länk]
Nej det har man inte. Du kan ju läsa mera här. https://lawline.se/answers/6773
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.