Byggahus.se
Hej,

Hur höjer man mark säg 1-1.5m för att bygga ovanpå en (i det stora) berggrund? Se konceptuell bild nedan.

Konceptuell ritning av ett hus byggt på upphöjd mark över berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad ska man använda för material, teknik etc? Berggrunden utgör en mindre höjd idag. Jag vill inte spränga etc utan är ute efter att uppnå en högre markhöjd. Är inte begränsad av detaljplaneregler ang marklov.

(Att marklov krävs inser jag).
 
Jag glömde tillägga att jag i slutänden vill gjuta en betongplatta ovanpå/i den höjda marknivån.
 
PeterFalun
alternativ idé
 
  • Modernt hus med stora fönster och träfasad, byggt på pålar vid vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
alternativ idé
Tack. Men vi vill höja marknivån och inte bygga plintar etc. Målsättningen är bl.a. att marknivån ska vara 1-1.5m högre så att nybyggnation utgår ifrån den "nya" marknivån.
 
Om det du utgår från är en bergknalle som är lämpligt platt alt skrovlig finns inget som hindrar att du bygger upp till din önskade höjd med först en lämplig krossprodukt och sedan normalt underlag för din platta. Beroende på vilken produkt du bygger höjden med får du olika branta slänter bara

Vill du bygga höjd med brantare kanter än gissningsvis runt 45grader åker du på någon murad eller gjuten konstruktion som sedan fylls på vanligt sätt.

i princip handlar det om hur mycket du kan breda ut dig som ger vägledning om val av material
 
  • Gilla
Kalle78/?
  • Laddar…
Är det en av inlandsisen slipad bergknalle så är det Bigg No No.
Det är stor risk att allt gliiider iväg.
Jag hade borrat och sprängt en plan yta som förankrar bärlager utan risk för glidande massor.
Du skall ändå få dit vatten, avlopp, dagvatten, el, fiber, o.s.v.
 
P petersthlm skrev:
Tack. Men vi vill höja marknivån och inte bygga plintar etc. Målsättningen är bl.a. att marknivån ska vara 1-1.5m högre så att nybyggnation utgår ifrån den "nya" marknivån.
Varför vill ni inte bygga på plintar tex? Har ni undersökt saken noga?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför vill ni inte bygga på plintar tex? Har ni undersökt saken noga?
Vad jag vill uppnå är att forma marken så att jag kan bygga ett hus där jag maximerar utnyttjad byggnadshöjd och där jag bygger med platta.
 
Jag kanske missförstår första inlägget men det finns ingen höjdgräns alls ? Är du medveten om kostnaderna för ev sprängning, fyllning mm som det innebär med din metod? Har ni anlitar arkitekt ännu? Finns budget ?
 
Gammal plan. För marklov finns inga begränsningar vad jag förstår. Stor budget.

Bilden är konceptuell. Jag vill som sagt uppnp betongplatta där plattans höjd över mark blir max 0,5m och där jag isåfall behöver höja marken runt omkring plattan så att marknivån just blir jämn runt huset + uteplatsen
 
Ok jag är med men låter krångligt i onödan i min värld. Jag kan rek bra arkitekt i Sthlm om du inte redan hittat.
 
Principiellt är jag emot att anpassa naturen till huset (jag föredrar tvärtom), men om det nu bara är max en halvmeter du behöver höja upp dig från marknivån så är det väl bara att bygga en form och gjuta en ram med den höjden, fylla innandömet med leca eller annan isolering, och sen gjuta en platta på det?

Edit: Nu läste jag att du avsåg höja marknivån med kanske 1,5 meter! Ska det ligga kvar behöver du nog gjuta rejält förankrade stödmurar, om nu inte berget är rejält spräckt så att fyllnadsmassor stannar kvar av sig själv.
 
  • Gilla
Petrusmilli
  • Laddar…
Jag är egentligen också principiellt för att anpassa hus efter natur men eftersom den svenska planmodellen har havererat och fastighetsägare inte får bygga klassiskt vackra hus enkelt så blir man tvungen att utreda alla sätt att gå runt systemet.
 
P petersthlm skrev:
Jag är egentligen också principiellt för att anpassa hus efter natur men eftersom den svenska planmodellen har havererat och fastighetsägare inte får bygga klassiskt vackra hus enkelt så blir man tvungen att utreda alla sätt att gå runt systemet.
Vad är det för hus du skulle vilja bygga om det inte fanns begränsningar och vilka är bestämmelserna som nekar dig att göra det?[/QUOTE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.