Byggahus.se
Hej,

Är nu i budgivning på ett fritidshus.
Vi har under dagarna haft ett ledande bud med viss marginal och haft god kontakt med mäklaren.

Vi valde att höja vårt ledande bud ytterligare för att kunna få ett snabbt avslut på affären och bad mäklaren återkomma så snart som möjligt om säljaren skulle acceptera.

Det var nu vi började ana aningen oro. Det dröjde flera timmar innan vi fick återkoppling, med ursäkten att säljarna var svåra att få tag i. Kanske sant... vem vet.

Frågan kom upp igen om vi vill besiktiga fritidshuset, vilket vi vill.
Säljarna är alltså inte intresserade av en besiktning för att få en snabb affär och dem vill inte att eventuell köpare ska kunna riva kontraktet.

Mäklarens kommentarer var
- "Det är inte jättevanligt att man besiktigar fritidshus här",
- "Det finns inte mycket att besiktiga, man kommer inte åt grunden, det finns ingen El/VA... Ja man kanske kan kolla på taket".
- "Har ni ingen snickarkunning i familjen som kan kolla?, ni kan åka upp imorgon och kika på det"

Det har nu varit en enskild visning till och enligt mäklaren har det kommit in ytterligare ett bud (10k över vårt nuvarande). Ett bud som för övrigt ligger under vårt höjda bud.

Budet har inte registrerats, utan vi tror att säljarna har accepterat budet för att vi inte ska kunna buda över.
Att förlora en budgivning är självklart tråkigt och som säljaren väljer man vem man vill sälja till.

Dock blev vi förbluffade över hur det hanterats. Är det så att man inte ska ha en chans om man vill ha en besiktning? Eller skulle vi struntat i det helt?

Tack!
 
Man har ingen rätt att få köpa ett hus, och därmed inte heller att få besiktiga det. Vill inte säljaren sälja till en står man utan motmedel.

Sen vill jag minnas att mäklarna har i sina etiska regler att hjälpa en köpare att få till stånd en möjlighet att utföra sin ”plikt” att besiktiga objektet, men det är ändå säljaren som bestämmer.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man har ingen rätt att få köpa ett hus, och därmed inte heller att få besiktiga det. Vill inte säljaren sälja till en står man utan motmedel.

Sen vill jag minnas att mäklarna har i sina etiska regler att hjälpa en köpare att få till stånd en möjlighet att utföra sin ”plikt” att besiktiga objektet, men det är ändå säljaren som bestämmer.
Precis så är det, vilket vi är fullt medvetna om.
Intressant är väl om detta blir (redan är?) en norm. Att besiktningar försvinner då man inte har en möjlighet till köp om man vill kunna besiktiga fastigheten. Köpare blir ju då mer villiga att ta stora risker för få en chans till köp.

Det är självklart omöjligt att veta hur mäklaren hanterat det gentemot säljaren i detta fall. Vi tryckte på att vi måste kunna fullfölja vår undersökningsplikt.

Kan ju säga att vi avvägt att avstå från besiktning, men det känns olustigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag blir lite förvirrad... ni får åka och titta med en snickarkunnig släkting men inte ta med er en besiktningsman?

En besiktning utförs och betalas av er... säljaren är inte mer inblandad än att han ger er tillträde.

/ATW
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag blir lite förvirrad... ni får åka och titta med en snickarkunnig släkting men inte ta med er en besiktningsman?

En besiktning utförs och betalas av er... säljaren är inte mer inblandad än att han ger er tillträde.

/ATW
Det handlar om att säljaren inte vill ha en besiktningsklausul i kontraktet där vi har möjlighet att riva det efter besiktning.
Motförslaget var då att för att vi ska känna oss tryggare att åka titta på stugan igen, och ta med någon mer kunnig person.

Vi kan besiktiga men då utan att det finns en klausul om vi upptäcker eventuella problem.
 
Claes Sörmland
Jag förstår säljarna. Risken är att de säljer med besiktningsklausul så hoppar ni av efter besiktningen. Då står de med ett sommarhus som varit på Hemnet länge och har en historia av misslyckad försäljning, Det är mitten av augusti och nästa försäljningstillfälle ligger ett år bort.

Och många fritidshus når knappast någon villastandard. Eller ingen standard alls faktiskt. Det är man tager vad man haver. Och från säljarens horisont tyder ert krav på att besiktiga kanske att ni inte är medvetna om detta och troligen även har tummen mitt i handen. Det är inte den köpare man vill ha när man vill slippa tänka mer på det där fritidshuset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MKAR mattias_karlsson skrev:
Motförslaget var då att för att vi ska känna oss tryggare att åka titta på stugan igen, och ta med någon mer kunnig person.
Tacka ja till det erbjudandet från säljaren och ring några besiktningsmän. De är vana vid snabba puckar. Utför besiktning och bestäm om ni vill skriva kontrakt efter det.
 
  • Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Håller med Claes. Ett fritidshus med en standard utan el/VA genererar säkert en mängd konstiga anmärkningar i protokollet som får den okunnige att avstå från köpet. Det vill säljaren inte riskera.
Om ni tycker om stället: köp utan klausul, utför besiktningen för att se vad som behöver åtgärdas först och för att kunna göra en åtgärdsbudget.
 
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Är det verkligen god mäklarsed att avråda från besiktning?
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tacka ja till det erbjudandet från säljaren och ring några besiktningsmän. De är vana vid snabba puckar. Utför besiktning och bestäm om ni vill skriva kontrakt efter det.
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller med Claes. Ett fritidshus med en standard utan el/VA genererar säkert en mängd konstiga anmärkningar i protokollet som får den okunnige att avstå från köpet. Det vill säljaren inte riskera.
Om ni tycker om stället: köp utan klausul, utför besiktningen för att se vad som behöver åtgärdas först och för att kunna göra en åtgärdsbudget.
Detta var svar jag inte helt räknat med. Det gav mig lite hopp!
Som sagt, ingen el eller VA. Det är sommarvatten med en brunn som troligen är otjänlig.

Stugan ser efter visning bra ut. Inga tecken på fuktskador eller liknande.
Ska se om jag kan få tag i mäklaren!
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Claes Sörmland
MKAR mattias_karlsson skrev:
Detta var svar jag inte helt räknat med. Det gav mig lite hopp!
Som sagt, ingen el eller VA. Det är sommarvatten med en brunn som troligen är otjänlig.

Stugan ser efter visning bra ut. Inga tecken på fuktskador eller liknande.
Ska se om jag kan få tag i mäklaren!
Notera att typiskt sett så ingår inte VA eller el i besiktningsuppdraget. Mäklarens kommentar var därför konstig att det inte fanns så mycket att besiktiga. Inte heller brunnen kommer besiktningsmannen att titta på. Vissa av dem är ju väldigt pratiga och rådgivande så man kan få många råd där.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det verkligen god mäklarsed att avråda från besiktning?
Det var vår första tanke också.
För att förtydliga, mäklaren avrådde oss inte men var tydlig med att säljaren inte ville ha besiktning.
Diskussion och hintar var mer att vill vi ha besiktning blir det inget köp.
 
Claes Sörmland
MKAR mattias_karlsson skrev:
Det var vår första tanke också.
För att förtydliga, mäklaren avrådde oss inte men var tydlig med att säljaren inte ville ha besiktning.
Diskussion och hintar var mer att vill vi ha besiktning blir det inget köp.
Fast mäklaren avrådde väl inte från besiktning, han föreslog ju att ni skulle åka upp till stugan och besiktiga. Han bara meddelade att säljarna inte ville ha öppen besiktningsklausul i kontraktet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast mäklaren avrådde väl inte från besiktning, han föreslog ju att ni skulle åka upp till stugan och besiktiga. Han bara meddelade att säljarna inte ville ha öppen besiktningsklausul i kontraktet.

Precis, lätt att snurra till det.

Vi har alla möjligheter att besiktiga men det ska inte finnas en besiktningsklausul i kontraktet.
 
En besiktning gör man som köpare för att veta mer specifikt vad man köper.
Det kommer alltid hittas anmärkningar men betyder inte att det påverkar sitt lagda bud.
 
  • Gilla
MKAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.