Byggahus.se
Hej,

Bor i lgh i centrala Göteborg. Har alltid älskat Skåne och ffa Österlen. Jag är född på landet så tycker landskapet är fantastiskt. Gillar dessutom att fixa hemma med trädgård och hus. Har i tidigare relation bott i hus så vet vad det innebär. Frågan är om det är dumt att köpa ett fritidshus således ca 40 mil från mitt ordinarie boende? Jobbar inom vården och jobbar således lätt i ca 5 till 6 veckors jourkomp. Tänker mig att jag skulle vilja åka dit ngn gång per månad och då vara där ons till sön. Skulle givetvis gärna haft hus på närmare håll men dyrt och saknar charmen som finns i Skåne. Jag bor själv. Hur tänker ni???
 
Vi hade en maxgräns på 3,5 h med bil. För att kunna åka fre till sön. Nu hittade vi hus 2 timmar och 45 minuter bort. Det är perfekt.
 
Jiji Jiji skrev:
Vi hade en maxgräns på 3,5 h med bil. För att kunna åka fre till sön. Nu hittade vi hus 2 timmar och 45 minuter bort. Det är perfekt.
Tack för input! Funderar även på hus runt Ystad, således 3 timmar och 27 min med bil enligt uträkning! Hur resonerar ni andra?
 
L Linda123abc skrev:
Tack för input! Funderar även på hus runt Ystad, således 3 timmar och 27 min med bil enligt uträkning! Hur resonerar ni andra?
Körningen ser jag inte som ett problem. Inga problem för en som boende i Skåne (Skurup vid ystad) att ta en dagstur till Liseberg.

Man vänjer sig snabbt vid pendlande tror jag.

Men beroende på förutsättningarna. Kanske borde överväga en skåneflytt? Eller flytt till något annat ställe i närheten av Göteborg. Som vårdanställd brukar inte jobb möjligheterna vara en begränsande faktor :)
 
Flytta dit! Det är tråkigt med alla fritifshus som mestadels bara står. Vi behöver en levande landsbygd.
 
Stockholmare av börd. Flackat runt i varlden under många år. Hamnade i Malmö under barmens uppväxt. Flyttat till Österlen för ett antal år sedan. Den bästa flytten jag någonsin gjort. Om TS kan kombinera helger med kompledigheter bör inte restiden vara problematisk. Huspriserna längs Östersjön är dyrare men inte i paritet med västkusten. Någon kilometer inåt landet är det riktigt billigt. Kan man glädjas åt bördig jord, böljande åkrar & ängar, det österlenska ljuset och ett svårbegripligt språk är denna plats himmelsk. Föredrar man sten, saltvatten och segling ska man nog hålla sig kvar på västkusten.
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Flytta dit! Det är tråkigt med alla fritifshus som mestadels bara står. Vi behöver en levande landsbygd.
Jo, tänkt på att istället flytta mer permanent flertalet ggr. Har dock ett jobb jag trivs fint med här som jag började i början av året. Har inte många men i alla fall några vänner och vet hur svårt det är att skapa en ny vänskapskrets när man är 40 år och inte har familj. Börjar efter snart 2 års renovering bli klar med den lgh, bostadsrätt, jag bor i och har nu inte riktigt orken att sälja och starta helt från noll igen. Förhoppningen är att känna hur jag trivs i Skåne och bo där allt mer under en period på ngr år. Tack för din kommentar!
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Stockholmare av börd. Flackat runt i varlden under många år. Hamnade i Malmö under barmens uppväxt. Flyttat till Österlen för ett antal år sedan. Den bästa flytten jag någonsin gjort. Om TS kan kombinera helger med kompledigheter bör inte restiden vara problematisk. Huspriserna längs Östersjön är dyrare men inte i paritet med västkusten. Någon kilometer inåt landet är det riktigt billigt. Kan man glädjas åt bördig jord, böljande åkrar & ängar, det österlenska ljuset och ett svårbegripligt språk är denna plats himmelsk. Föredrar man sten, saltvatten och segling ska man nog hålla sig kvar på västkusten.
Låter ju sagolikt! Nä, salta bad behöver jag inte. Hade hellre köpt ett lite större hus/större tomt än lagt pengar på att bo vid havet. Förhoppningen är att ha ngt boende som kan bli allt mer permanent inom ngr år om jag känner att jag trivs och känner att jag har möjlighet att bygga ett litet nätverk av vänner samt finna ett jobb jag trivs med.
 
L Linda123abc skrev:
Låter ju sagolikt! Nä, salta bad behöver jag inte. Hade hellre köpt ett lite större hus/större tomt än lagt pengar på att bo vid havet. Förhoppningen är att ha ngt boende som kan bli allt mer permanent inom ngr år om jag känner att jag trivs och känner att jag har möjlighet att bygga ett litet nätverk av vänner samt finna ett jobb jag trivs med.
Det är ju upp till 'en själv - om man vill ha socialt umgänge. Jag trivs i den lilla by jag bor i och har man hund kan man inte undvika att träffa människor. Sommarmånaderna i Coronatider har visat sig att jag tydligen känner fler än jag trodde... Umgänge på armlängds avstånd i trädgården funkar utmärkt (men bubbelkontot har blivit drygt). Det är utmärkt att börja med sommarboende och kanske bli permanent senare i livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.