Byggahus.se
J jrej skrev:
Har kört med Loredo quattro och undrar om ni låter ogräs vara kvar tills det multnar bort eller drar upp det i de värsta partierna när det börjat gulna
Om det ligger kvar dött ogräs som ser tråkigt ut så kan du kratta litet så ser det bättre ut. Litet sol och luft till gräset är inte fel.
 
Har precis fått min flaska med loredo quattro levererad, tänkte prova att punktbekämpa några områden. Är dock nyfiken på om någon vet vad detta är för ogräs/gräs ?
 
  • Två tuvor av ogräs med rötter på en röd träyta, gräs identifieras inför bekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har läst stora delar av denna tråden och funderar om någon har testat lägga i något färgämne vid besprutning så det är lättare att se vars man varit?

Finns tydligen på en amerikansk motsvarighet som heter tenacity.

Något tips på en svensk motsvarighet på "surfacant"?
 
C Carl Philip skrev:
Har precis fått min flaska med loredo quattro levererad, tänkte prova att punktbekämpa några områden. Är dock nyfiken på om någon vet vad detta är för ogräs/gräs ?

Ser ut som Gåshirs.
https://g.co/kgs/Fw1jr2
 
B Bzr skrev:
Har läst stora delar av denna tråden och funderar om någon har testat lägga i något färgämne vid besprutning så det är lättare att se vars man varit?

Finns tydligen på en amerikansk motsvarighet som heter tenacity.

Något tips på en svensk motsvarighet på "surfacant"?
Surfactant och färgämne är inte samma sak. Surfactant är samma som "tensid", dvs ett vätmedel som gör att det inte pärlar sig (lika lätt) på bladen. Det du söker är en "colorant" eller "dye marker" eller liknande.

Finns i Danmark (https://www.linds.dk/4-l-green-blade-1-gallon.aspx) men lär väl gå att uppbringa här med om man inte skickar efter.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Surfactant och färgämne är inte samma sak. Surfactant är samma som "tensid", dvs ett vätmedel som gör att det inte pärlar sig (lika lätt) på bladen. Det du söker är en "colorant" eller "dye marker" eller liknande.

Finns i Danmark ([länk]) men lär väl gå att uppbringa här med om man inte skickar efter.
Tack för tipset. Lite för dyr för det jag hade tänkt använda den till. Ska spana om det finns en mer human produkt.
 
Skulle man inte kunna använda karamellfärg? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle man inte kunna använda karamellfärg? :thinking:
Jag har några flaskor hemma. Kan testa
 
  • Gilla
Tubie och 1 till
  • Laddar…
B Bzr skrev:
Tack för tipset. Lite för dyr för det jag hade tänkt använda den till. Ska spana om det finns en mer human produkt.
Vet inte om det går att använda sådant färgämne som dammbutiker säljer för att färga vattnet blått/svart. Det är ganska drygt. Annars eventuellt sådant färgämne som jag vet tidigare har funnits för nödsituationer till havs som färgar vattnet orange.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
Vem vill ha en svart/blå/orange gräsmatta?
 
  • Gilla
pumpi
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Vem vill ha en svart/blå/orange gräsmatta?
Det försvinner ju igen :rofl:, är bara för att assistera vid besprutning.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
La ut Loreno Quattro i dag och två timmar senare kom ösregnet och varade ca en timme. Jäkla SMHI. Någon som har erfarenhet, är allt som bortblåst eller kan jag få effekt ändå?
 
J Jerka Backbeat skrev:
La ut Loreno Quattro i dag och två timmar senare kom ösregnet och varade ca en timme. Jäkla SMHI. Någon som har erfarenhet, är allt som bortblåst eller kan jag få effekt ändå?
Jag tyckte det började sloka rätt fort när jag sprutade. Jag tror inte det är helt bortkastat. Vänta några dagar och se om ogräset börjar se ledset ut är mitt tips.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Jag tyckte det började sloka rätt fort när jag sprutade. Jag tror inte det är helt bortkastat. Vänta några dagar och se om ogräset börjar se ledset ut är mitt tips.
Utan att veta så är min känsla att två timmar är för kort tid.
 
Tror ni man vågar gå på med lite punktbehandling till helgen om jag inte sett några tendenser till att det gett effekt vid det laget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.