Byggahus.se
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Igen och 6 till
  • Laddar…
Kan tänka mig två anledningar som gör att säljaren agerar som han gör:

1. Ser det som en prestigeförlust att tvingas skänka bort något man tycker borde ha ett värde.
2. Tycker det är enklare att slänga än att passa en tid med någon som ska hämta grejerna.

Har tyvärr inget förslag på hur du ska argumentera för att få säljaren att ändra sig annat än att vädja till miljösamvetet. :)
 
  • Gilla
BastuBerra och 9 till
  • Laddar…
På riktigt? Ett sådant svar på ett skambud är väl ganska standard.
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 143 till
  • Laddar…
Är väl upp till säljaren att bedöma om han anser det är värt hans tid att sälja för mindre än 3000kr? Lika lite som det är någon som tvingar dig att köpa för 3000kr? Konstig fråga...
 
  • Gilla
  • Älska
pether och 31 till
  • Laddar…
C
Ha ha ha, det kanske var en retorisk formulering med innebörden att om du tror du kommer att få prylarna för 500 kr så kan du dra åt h-e, sluta ta upp min tid med såna skambud.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lat och 98 till
  • Laddar…
Jag har svarat precis samma sak när jag försökte sälja en bil när jag bodde i Usa, ville ha 2000$ för bilen och fick bud på 200$... Jag svarade att jag hellre bränner upp bilen.. Slutade med att jag bara lämnade den på en parkering. Funderar fortfarande ibland på vad det blivit av den och om jag har någon härlig bot som väntar på mig nästa gång jag åker till Usa (va iofs där ca 3 år efter att jag lämnat första gången)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Skrot-Nisse och 19 till
  • Laddar…
Jag har också svarat på liknande sätt på skambud.
Sätter man ut en annons brukar det ju bli fler än ett skambud också.
 
  • Gilla
Fredrik Holmberg och 18 till
  • Laddar…
G
Och jag kunde inte ens skänka bort en 2-sits soffa gratis, som kostad eny 6500kr på ikea för ett antal år sedan
Visserligen typ vinröda-aktig fejkskinnsoffa, i stort sett oanvänd.
 
  • Gilla
  • Haha
Ahammarn och 4 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag skulle också hellre slänga/skänka till någon annan än sälja till dig för det skambudet du gav. Riktpriset var ju 3000kr, inte en sjättedel av det. Du säger att du vill köpa i och med budet men inte betala mer än 500. Det är fine att dra en rövare som du gjorde men då får man räkna med att man inte heller blir den som köper ;)
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 50 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har nog också svarat så. Det är liksom inte alls aktuellt oftast. Lagt ut en del bilar för typ 25k, ofta får man bud på 5-10k. Jag tycker då att de kan gå och ta sig. Är det en mer ovanlig sak hade jag nog bestämt själv när priset skulle sänkas. Visst, pruta går ju men lägger man skambud får man tugga i sig att få nobben.
 
  • Gilla
Bossesv och 9 till
  • Laddar…
Jag hade också hellre slängt än gått med på ett sånt skambud.
Om du inte vill betala ungefär vad säljaren vill ha, så tittar du på fel annonser!
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 22 till
  • Laddar…
Jag håller också med säljaren.
 
  • Gilla
Tamazin och 8 till
  • Laddar…
A
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Svarar likadant.
Skulle även jag kasta det hellre.
Betala 3000 eller låt bli, helt enkelt
 
  • Gilla
Tamazin och 9 till
  • Laddar…
Du ska inte hantera någonting, du har redan fått ett tydligt nekande svar.
Säljaren har i och med det även hanterat ditt bud.
Det blev ingen affär, säljare och köpare kunde inte mötas. Dålig förhandling från båda parter.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 23 till
  • Laddar…
Hej

Tack för alla svar och hypoteser om varför säljaren svarade som han gjorde. Jag har själv tänkt allt detta och det finns många olika anledningar som vi inte vet om. Men om vi strikt håller oss till svaret som säljaren gav, hen vill hellre slänga än skänka och tittar på mina två frågor

Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Det är flera i tråden som har uttryckt att att ni hellre slänger än skänker, har någon av er ett svar på fråga två (förutom nej då). Är det någon som lyckats med fråga ett?

/Pär
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.