Byggahus.se
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då får man läsa på om och hävda konsumentköplagen.
Tre års garanti, varav det tredje är det konsumenten som ska visa på varför varan är defekt. Innan dess är hela garantin tillverkarens.
Vissa butiker gör det lätt för sig gentemot internationella tillverkare, men i Sverige gäller svenska regler.
nej, tyvärr. Reklamationsrätt och garanti är två olika saker. Den senare är helt frivillig faktiskt.

Sorry för trådkap :)
 
  • Skärmdump av en webbsida om garantier med text från Konsumentverkets hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då får man läsa på om och hävda konsumentköplagen.
Tre års garanti, varav det tredje är det konsumenten som ska visa på varför varan är defekt. Innan dess är hela garantin tillverkarens.
Vissa butiker gör det lätt för sig gentemot internationella tillverkare, men i Sverige gäller svenska regler.
Mig veterligen är det tre år reklamationsrätt på fel som anses vara ursprungliga.
Första halvåret är det upp till företaget att bevisa att skadan tillkommit senare.
Därefter är det upp till kunden att bevisa att felet fanns från början.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då var det dags för frågestund igen. Planerar att göra lite trädgårdsfix och bland annat kommer jag att gräva i kanterna mellan gräs/icke gräs och lägga kantsten på vissa ställen. Kan man redan nu förbereda för en framtida robotgräsklippare?

Tänker mest om jag i samband med att jag lägger kantstenen kan peta ner begränsningskabel. Är det samma typ av kabel till alla klippare, och ska man lägga den på insidan eller utsidan av stenen? Eller är det helt beroende på typ av klippare?
 
Åsa Lund
Du kan absolut lägga ner den nu. Hur långt ut i gräsytan kabeln ska ligga beror på om det är exempelvis ett mur den ska klippa intill eller om den ska klippa gräset in över kanten på en plattyta.
Finns säkert instruktioner på Husqvarnas hemsida.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Skadat plastväxthus med sönderriven plast och synliga växter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthuset klarade inte många dagar...
 
  • Ledsen
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Då var det dags för frågestund igen. Planerar att göra lite trädgårdsfix och bland annat kommer jag att gräva i kanterna mellan gräs/icke gräs och lägga kantsten på vissa ställen. Kan man redan nu förbereda för en framtida robotgräsklippare?

Tänker mest om jag i samband med att jag lägger kantstenen kan peta ner begränsningskabel. Är det samma typ av kabel till alla klippare, och ska man lägga den på insidan eller utsidan av stenen? Eller är det helt beroende på typ av klippare?
Jag tror att de flesta klippare vill ha sina begränsningskablar en bit in i gräsmattan. Har för mig att vår (Worx Landroid) ville ha 40 cm från murar och 20 cm från gräskant. Kolla på den klippare du tror mest på och kolla en installationsmanual för den. Det brukar ligga på tillverkarens hemsida.
 
Skippa begränsningskabeln, den går att sätta i gräset med märlor och behöver inte grävas ner
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering kring robotgräsklippare: Det vår vänta tills det blir inköp ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En utlovad uppdatering kring mina Jeldwen mjukstängare till skjutdörrarna. Det blev lite leveransproblem och mitt paket tog några veckor extra innan det kom fram. Produkten som levererades var lite annorlunda än den som visades på på Jeldwens sajt och i deras video, men funktionen är densamma.

Installationsvy av Jeldwen mjukstängare monterad på en skjutdörr i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mjukstängaren monteras direkt på dörren, och inte som i deras video att man ersätter hjulhuset.



Den blir en riktigt skön känsla i dörren när man stänger den och bonuseffekten som jag såg fram emot stämmer, dörren håller sig mer stängd iom att fjädern skjuter den på plats.
 
  • Gilla
NisseHult_473 och 5 till
  • Laddar…
Frågestund: Ska bygga trädäck och pergola.

Skiss av trädäck och pergola med måttangivelser, planerade stolplatser markerade i blått och rosa streck för trästrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ljusare gult är en gång och det lite mörkare gula är själva trädäcket. Det är 6 meter från huset ut till gränsen och cirka 5,5 meter längs med huset.

De blå "plupparna" är där jag tänkt att man ska placera stolparna till pergolan och sen är de rosa strecken hur själva trästrukturen kommer att se ut. Närmast huset lämnar jag fritt från längsgående reglar eftersom det är några trappsteg upp till dörren.

Jag kommer att ha ett solsegel som man kan rulla ut på ovansidan och jag tänker att det vore trevligt att kunna hänga upp korgstolar i regelverket. Nu kommer den stora frågan, hur beräknar man vilket virke som behövs? Tittar på limträ på grund av längden, men vilken dimension krävs?
 
AndersPS AndersPS skrev:
En utlovad uppdatering kring
jädrar vilka fina stängare ! Vart hittade du dom?
Vilken typ av karm har du?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
jädrar vilka fina stängare ! Vart hittade du dom?
Vilken typ av karm har du?
Jag köpte dem på Badshop / Bygghemma.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag köpte dem på Badshop / Bygghemma.
Är det kompatibelt med pocket karm?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag köpte dem på Badshop / Bygghemma.
du har ingen länk? måste beställa såna!
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
du har ingen länk? måste beställa såna!
Jo, de är till för pocketkarmar. Jag beställde härifrån, https://www.badshop.se/p-929717, men de verkar ändra priset, när jag köpte var de några hundringar billigare (dock fortfarande dyrt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.