Byggahus.se
Hej,

Vi ska måla om vårt hus (putsfasad) till ljust/vitt.
Vi vill inte ha för skrikig och bländade vit men vi är dock rädda att en väldigt ljus grå kan se lite smutsig ut eller att en nyans med mer gult i, äggskalsvit/Stockholmsvit blir för gul?

Våra fönster är är i S 0502-y. Och vi vill såklart inte att dessa ska se gula ut jämfört med fasadfärgen. Takpannorna är Benders Palema mellangrå med färgkod S 6502-y.

De färger till fasaden vi funderar på är att köra samma som fönster.dvs S 0502-y eller den mer gråa S 1002-y.

Är det någon som har erfarenhet av detta med att välja vit färg till putsfasad, kommentera gärna.

tack!
 
Jag skulle personligen inte kört med S0502-Y på putsfasad. Har ni kollat på nordsjös Nordsjövit? Alternativt 0502-Y som inte är lika nikotingul som S0502-Y.

Själv har vi målad tegelfasad i S0500-N, men då har vi mörkgrå bandtäckning samt antrancitgrå aluminiumfönster.
 
BirgitS
A Annawa965 skrev:
Hej,

Vi ska måla om vårt hus (putsfasad) till ljust/vitt.
Vi vill inte ha för skrikig och bländade vit men vi är dock rädda att en väldigt ljus grå kan se lite smutsig ut eller att en nyans med mer gult i, äggskalsvit/Stockholmsvit blir för gul?

Våra fönster är är i S 0502-y. Och vi vill såklart inte att dessa ska se gula ut jämfört med fasadfärgen. Takpannorna är Benders Palema mellangrå med färgkod S 6502-y.

De färger till fasaden vi funderar på är att köra samma som fönster.dvs S 0502-y eller den mer gråa S 1002-y.

Är det någon som har erfarenhet av detta med att välja vit färg till putsfasad, kommentera gärna.

tack!
Med den färgen på fönstren och när ni inte vill ha en bländande vit så tycker jag att något av dina två förslag låter utmärkt. En fasadfärg som inte innehåller lite gult kan lätt bli bländande och/eller blåaktig i solljus som är blåaktigt, samt att fönstren då kommer att se gula ut i jämförelse.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med den färgen på fönstren och när ni inte vill ha en bländande vit så tycker jag att något av dina två förslag låter utmärkt. En fasadfärg som inte innehåller lite gult kan lätt bli bländande och/eller blåaktig i solljus som är blåaktigt, samt att fönstren då kommer att se gula ut i jämförelse.
Hej, vet du om Nordsjövit upplevs bländande och bländar mer än S1002y?
 
BirgitS
Tyvärr vet jag inte vad just Nordsjövit har för NCS-kod men det borde ju affären kunna svara på.
 
Norsjövit är NCS S 0603-Y03R så den är nog mer bländande än en S 1002-Y
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Norsjövit är NCS S 0603-Y03R så den är nog mer bländande än en S 1002-Y
Men blir i alla fall inte blåaktig.
 
Hej,
Vi har sedan tidigare testmålat lekstugan i S1002y och med fönster i kulören S0502y, se bild. Jag funderar dock på om detta blir bra eller man ska välja annan färg på den bluvande putsfasaden på huset. Kan dock tillägga att de nya fönsterna blir i aluminium dvs vit RAL 9010, som inte sägs vara helt identiskt med 0502y utan något vitare...

TS: Ursäkta om jag kapat din tråd!
 
  • Lekstuga målad i S1002y med fönster i S0502y och vit RAL 9010 på verandans räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.