Byggahus.se
Hej på er!

Jag har nyligen förvärvat ett gammalt torp som sakta men säkert skall göras i ordning.... Till detta torp finns det en jordkällare vars tak har fått sig en lång spricka i betongen.... Som ni kan se på bilderna så verkar väggarna vara i sten men taket är murat i betong. Det är alltså en lång spricka längsmed nästan hela längden på källaren samt ett något större hål/grop i mitten på taket.

Det finns flera trådar här inne angående restaurering utav jordkällare men av vad jag kan hitta så är dessa andra jordkällare tillverkade med sten eller tegel.

vad tror ni alla om det, finns det något sätt att få ordning på taket Inifrån utan att gräva bort all jord ovanifrån?

Mycket tacksam för alla svar!
 
  • Skadat betongtak i en jordkällare med en spricka längs med och ett hål i mitten, omgiven av väggar av sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordkällare interiör med stenmurade väggar och skadat betongtak med synlig lång spricka och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordkällare med stenväggar och ett sprucket betongtak med en lång spricka och ett större hål i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingången till en gammal jordkällare med stenväggar och en skadad betongtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon erfarenhet av detta?
 
Inte lär det rasa ihop i första taget men hur är taket gjort i helhet ? varför svänger det ner vid den där brädväggen? Nu är det ju så att säga inte självbärande på nåt vis som det blir i en obruten båge.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Precis. Sitter brädväggen utanpå takbågen? På bilden ser det ut som bågen vilar ovanpå väggen.
 
Ser inget problem med det där egentligen, om det får hållas fristfritt så att betongen inte fryser sönder, valv är ju självbärande oavsett vad de är tillverkade av. Dvs en kraftigare dörr, isolerad, är väl vad som behövs.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det ser inte ut att vara någon som helst fara, speciellt inte med tanke på att det är en jordkällare.
Sedan är det väl ingen brädvägg? Det är väl snarare en enklare möbel? Jag kanske luras av vinkeln men tycker inte det ser ut som en vägg.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inte lär det rasa ihop i första taget men hur är taket gjort i helhet ? varför svänger det ner vid den där brädväggen? Nu är det ju så att säga inte självbärande på nåt vis som det blir i en obruten båge.
Jag ser ingen brädvägg jag heller, tolkar bilderna som att man gjutit mot ett valv av bräder som sedan tagits bort när betongen brunnit färdigt. Finns förmodligen en armeringsmatta / motsv ingjutet i valvet som extra förstärkning av den självbärande valvkonstruktionen. Jag tycker det ser nästan bombsäkert ut och hade inte varit orolig om det vore min jordkällare, dock är jag absolut ingen betongexpert... Anna_H:s idé om en bättre dörr är bra tror jag för att förstärka jordkällarens förmåga att hålla en konstant temp över årstiderna.
 
Ser bra ut tycker jag! Ofta har man dubbla dörrar på jordkällare så det blir som en liten farstu, det hjälper mot kyla och kalldrag. En alltför välisolerad dörr kan orsaka fukt i källaren vilket inte är bra. Finns det någon ventilation? Vi har ett ventilationsrör ("skorsten") längst in i källaren men har även tagit upp ventilation i ytterdörren för att minska fukten. Vi har dubbla dörrar, oisolerade.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har en liknande jordkällare men den är ordentligt armerad och har inte spruckit, dock tycker jag inte det ser akut ut för trådskaparen så länge det inte läcker vatten genom sprickan.

Som andra skrivit så bör dörren isoleras. Jag har både en förkammare och isolerad yttersta dörr och den håller väldigt jämn temperatur. Ställbar ventil ytterst och ett tegelrör ovanför den inre dörren till stora rummet. Även skorsten innerst som ovanstående berättar om.
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
Inte direkt angående sprickan men hur är det med träd i närheten? Finns det någon risk att rötter kommer tränga in och förstöra?

Hur mycket jord ligger ovanpå källaren?
 
Sök bidrag hos länsstyrelsen för renovering av jordkällaren.
 
Tack alla för era tankar!

nej det är ingen brädvägg utan endast en möbel som blivit kvarglömd. Jag har inte sett att det kommit in något regn från sprickan så det är nog lugnt.

Ja, dörren är eftersatt, den skall repareras samt tillsättas ytterligare en dörr utanpå svalen.

På bilderna kan man se att betongen som de fyllt eller putsat med mellan stenarna har lossnat från väggen. Kan detta vara en akilleshäl att källaren satt sig vid stenarna???

Nej, träd finns det inga stora utanför så där är allt ok.

Stort tack än en gång!!!
 
C chris673 skrev:
Sök bidrag hos länsstyrelsen för renovering av jordkällaren.
Jasså jag trodde dessa bidrag försvann för flera år sedan?
 
Nej såg nyheterna på tv för inte så länge sedan om jordkällare som värda att bevaras. Kolla länsstyrelsens hemsida.
 
C chris673 skrev:
Nej såg nyheterna på tv för inte så länge sedan om jordkällare som värda att bevaras. Kolla länsstyrelsens hemsida.
Ok! Det skall jag göra direkt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.