Byggahus.se
Dags för ny tvättmaskin.

Åsikter om märke? Och gärna förslag på modell som ni är nöjda med.

Funderar på om det är bättre att köpa en Miele i lägre pris (d v s 9-10 000) eller en Bosch/Siemens eller annat märke i ung samma prisklass, eller om det är bättre att lägga sig i något lägre prisklass i valfritt märke?
 
Jag köpte en lågpris av något märke jag inte kommer ihåg när min maskin från 60-taket gav upp. Ren skitmaskin rent ut sagt, den åkte ut efter bara några år. Nu har jag Miele medelsegment och är glad igen.
 
Fruktansvärt nöjd med i-dos från Bosch. Alltså automatisk dosering.
Finns väl hos andra märken också.

..men oavsett så fungerar det strålande :)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag vet inte hur servicen fungerar för privatpersoner när det gäller miele.
Men när det gäller deras proffssegment är servicen inte direkt bra... Runt 2 veckor får man vänta.
Dock brukar de ha med sig reservdelar. Det är en fördel. Men jag är lite skeptisk... Sen har varit med att 3 maskiner har gått sönder på bara några få månader. Men man ska inte döma. Det är fortfarande 3st som inte gått sönder...
 
Jag rekommenderar också Bosch/Siemens med i-dos /motsv. Underbart enkelt. Maskinen balanserar mycket snabbare och lugnare vid centrifugering än vår LG med ”direct drive” dvs att motorn är satt direkt på trumman i det fallet. Båda maskinerna har givetvis motorer av inverter-typ, något annat är inte aktuellt idag.

Spelar iofs inte någon större roll när maskinerna står på ultrastabilt betonggolv men jag ser skillnaderna i hur de balanserar lasterna. LG maskinen har finesser som inte Siemens har, tex ångprogram och för känslig ull... svårt att säga vilken maskin som är ”bäst”.

Ett förbehåll är att LG-maskinen är ca tre år äldre än vår Siemens, kanske att nyare LG-maskiner är bättre vad gäller balansering vid centrifugering.
 
En detalj att fundera på: nästan alla moderna tvättmaskiner har en yttertrumma / balja som är gjord i plast. Detta blev döden för vår annars utmärkta LG-maskin, det var ett par femkronor i någon byxa som letade sig ut och sköt hål på plastbaljan vid centrifugering. Vi fick lagat maskinen med litet Goodwill inkluderat men det är ingen enkel reparation...

Det tog några veckor att få det fixat och vi köpte en Siemens ”IQ500 Isensoric” för att klara oss genom tvättkrisen som uppstod... Som sagt en härlig maskin den också med sin automatiska tvättmedelsdosering etc. Mycket bra maskiner både Siemens och LG, bra på olika vis.

Av märken jag känner till av konsumentklass så är det bara Miele som eventuellt fortfarande kör med yttertrumma / balja i rostfritt stål. OBS: hörsägen så kontrollera noga själv om detta är en viktig parameter.
 
Redigerat:
Ja, köp ingen maskin utan dosering.
 
Själv skulle jag inte köpa miele. För dyrt helt enkelt. Bosch gör bra prylar. Och har bra finesser. Har inte haft några problem. (Siemens är samma fast dyrare)
 
Claes Sörmland
För oss som lever kvar i 2005 (maskinen vill aldrig dö och ändå är det en Whirlpool). Vad är så bra med automatisk dosering?

Hur "vet" maskinen om färgen på kläderna jag har stoppat i? Flytande tvättmedel för vittvätt, är det verkligen en bra ide med tanke på att det är en sämre produkt rent rengöringsmässigt?
 
Den vet såklart inte färgen på kläderna. Vi fyller behållaren med färgtvättmedel och kör man vitt får man istället dosera manuellt. För oss innebär det att på 8-9 maskiner av 10 slipper man stå och slabba med dosering. Helt klart en finess vi inte vill vara utan nästa gång (då kanske det dessutom kommer två behållare, en för färg och en för vitt, vem vet..).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Var inne på Miele för alla vitvaror ett tag men kom till slutsatsen att det inte är värt att betala dom pengarna extra för att kunna ha en maskin i 15-20 år snarare än 10-15. Det händer för mycket på för kort tid. Torktumlare får värmepump vilket drar ned elförbrukningen dramatiskt. Tvättmaskinen får dosering inbyggd. Vitvarorna får appstyrning så man får pling i mobilen när tvätten är klar. Och så vidare.

Mellanvägen blev att köra Bosch för oss. Bra grejer till hyfsade priser.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Fruktansvärt nöjd med i-dos från Bosch. Alltså automatisk dosering.
Finns väl hos andra märken också.

..men oavsett så fungerar det strålande :)
Bosch har jag också kollat på och fick därefter rekommenderat från säljare. Vad kör ni för modell?
 
Ni verkar vara många som rekommenderar Bosch. Vilken prisklass har ni lagt er i? Och vad har varit och är viktiga "finesser" förutom Idos (det finns ju väldigt många modeller att välja mellan).
 
Vi har också en Bosch med I-Dos. Ruskigt nöjda.

Med modellbeteckning WAT2869ISN.
 
  • Gilla
Helena74
  • Laddar…
H
H Helena74 skrev:
Dags för ny tvättmaskin.

Åsikter om märke? Och gärna förslag på modell som ni är nöjda med.

Funderar på om det är bättre att köpa en Miele i lägre pris (d v s 9-10 000) eller en Bosch/Siemens eller annat märke i ung samma prisklass, eller om det är bättre att lägga sig i något lägre prisklass i valfritt märke?
Har haft Cylinda och Miele, väljer Miele tvättmaskin och torktumlare alla dagar i veckan. Cylinda tvättmaskin och diskmaskin höll mellan 7-8 år. Miele tvätt och tork har jag haft i 10 utan problem, diskmaskin har jag haft ännu längre. Däremot har vi Cylinda spis för att den har en riktigt bra glashäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.