Byggahus.se
Vår badrumsdörr går emot tröskeln i nedre vänsterkant sett utifrån. Den är gängad på högra sidan. Jag har försökt att justera dörren i höjdled med hjälp av skruvarna i gånggärnen. Men det blir ändå inte helt bra, så nu tänkte jag justera dörrkarmen istället. Detta har jag dock aldrig gjort tidigare. Efter en del googlande har jag förstått att man skall använda en t-nyckel eller ett justeringsverktyg. Jag är dock osäker på skillnaden, dvs hur man använder dessa två:

https://www.biltema.se/bygg/beslag/.../monterings--och-justeringsverktyg-2000019422
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/tillbehor-till-fastelement/t-nyckel-2000019421

Är det så att dessa två verktyg har samma funktion, men justeringsverktyget kan man fästa i skruvdragare?

Så här ser själva karmskruven ut:
 
  • En karmskruv i en vit dörrkarm med skruvhuvud synligt i ett borrat hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma funktion.
 
Kan man fästa justeringsverktyget i skruvdragare?
 
K kia2 skrev:
Kan man fästa justeringsverktyget i skruvdragare?
Ja, om du inte har en skruvdragare som bara klarar 10mm
 
Lättare att finjustera med t-nyckel.
 
Tack för hjälpen!
 
Du är med på att du har karmhylsor och inte karmskruv va? Bara så du är med på hur dom funkar.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du är med på att du har karmhylsor och inte karmskruv va? Bara så du är med på hur dom funkar.
Som jag förstår det sitter skruven i hylsan. Hylsan använder man för att förflytta karmen sidleds med verktyget. Har jag förstått rätt?
 
  • Gilla
Mikaelll
  • Laddar…
Använd inte skruvdragare. Skiftnyckel eller blocknyckel är rätt verktyg. Det finns ingen anledning att betala extra för T-nyckeln när det handlar om någon enstaka användning. När du har kramhylsa funkar en helt vanlig insexnyckel lika bra.

Edit: Tänkte inte färdigt där. Skippa verktyget helt och använd en skruvmejsel. Men dörren borde väl vara kilad när det inte är karmskruv.
 
K kia2 skrev:
Som jag förstår det sitter skruven i hylsan. Hylsan använder man för att förflytta karmen sidleds med verktyget. Har jag förstått rätt?
Japp, lossa skruven sen justera med hylsan sen dra åt skruven.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur tänkte du nu?
 
K kia2 skrev:
Vår badrumsdörr går emot tröskeln i nedre vänsterkant sett utifrån. Den är gängad på högra sidan. Jag har försökt att justera dörren i höjdled med hjälp av skruvarna i gånggärnen.
Höjden på dörrbladet kan du inte justera genom att justera karmskruvarna/-hylsorna.
Det enda du kan justera med karmskruvarna är hur karmen är i sidled, så att karmsidan blir i lod och inte bågnar.

Kolla först med ett vattenpass om karmöverstycket är i våg, för att justera det så måste man ta bort karmskruvarna på ena sidan och lyfta/sänka den karmsidan å därefter skruva dit karmskruvarna igen, men det brukar vara knivigt om man inte lyfter/sänker karmsidan >8mm.

Kolla sedan om karmsidorna är i lod, om inte justera karmhylsorna.

Kolla sedan måtten mellan dörrblad och karm, dessa bör/ska vara lika längs hela sidan, om inte så behöver gångjärnen riktas, vissa kan justeras med skruvar andra så måste man ”knäcka” gångjärnen med gångjärnsriktare. Det gäller att tänka till när man riktar gångjärnen.

Kolla sedan måtten mellan dörrblad och karmöverstycke/tröskel, på vissa gångjärn går detta mått att justera.
 
Nu har du fel. Om man justerar lutningen på karmen kommer höjden på dörrens låssida att ändras. Man vill ju att dörrhålet har samma form som dörren.
 
Jag köpte t-nyckel och justerade karmen sidleds på ett ställe och nu stängs dörren utan att gå i. Tack för hjälpen.
 
Lånar tråden istället för att starta en ny. Jag har en dörr som tar i karmen lite grann nu när det är som fuktigast inne. Installerad av hantverkare för 1,5 år sedan, så jag har dålig koll på hur det funkar.

Skulle vilja justera in karmen någon millimeter bort från dörren på sidan som öppnar sig. Pillade bort plastplupparna som täcker skruvarna där det är aktuellt att justera, se bild
Närbild av skruv med torxhuvud i en vit dörrkarm där plastplugg har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mig ser det ut som man skruvat torx. Väggen är lättbetong så om man pysslar för mycket utan att veta vad man gör riskerar det att bli mest smul i skruvhålet tänker jag.

Någon som vill ge lite vägledning hur jag bäst skruvar innan jag skruvar? Spontant vill jag bara dra åt lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.