Byggahus.se
Hej,

Har köpt en lägenhet som ska renoveras och tänkt installera induktionshäll,ugn, ja det vanliga..
Har ännu inte tillgång till lägenheten och varken mäklare eller säljare vet något om elen i lägenheten. Senaste elstambytet gjordes -86 och proppskåpet såg ut att innehålla 10A säkringar. Kan man med denna info anta vad det rimligtvis kan vara för A på huvudsäkringen till lägenheten? Samt om jag måste lägga ner mina planer på att kunna ha en häll igång samtidigt som jag kör rotfrukter i ugnen? eller är det bara att lägga ner?
Övertygad om att det inte är 3fas i fastigheten.

Knapphändig info och så även mina elkunskaper. Förlitar mig på er expertis, tack.
 
tyvärr betyder det ingenting mer än att du sannolikt har minst 10A in i lägenheten.

Du kan ha 10, 16, 20, 90, vad som helst. Bara för att man har 10 st 10A säkringar betyder det inte att man har 100A in utan det kan vara vad som helst. Så tyvärr.

Det du väl bör göra för att få klarhet i det är att fråga säljare vad det står på fakturan om huvudsäkring. Eller ta ett foto på centralen och lägga upp det här.

Åtminstone på hus står det på el-nät-fakturan vad man har för huvudsäkring. Minns inte om det står även på lägenhet...
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
Om spisen är enfas är den avsäkrad högre än 10A. Så om det enbart var 10A säkringar borde det vara trefas.
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om spisen är enfas är den avsäkrad högre än 10A. Så om det enbart var 10A säkringar borde det vara trefas.
Tack för svar. Vad jag minns så var det bara 10A säkringar när jag kollade. Senaste renoveringen som involverade el gjordes som sagt på 80-talet, drog man in 3fas då?
De flesta induktionshällar idag ligger ju på 7000W, går det att ha en sån med 10A enfas?
 
På en 10 A säkring kan du max ta ut 2 400 Watt.
 
Man får tänka sig för hur man använder den. Det är knappast att rekommendera. Men jag tror inte att du har 10A enfas till spisen. Är det enfas brukar det vara 20A. Minst 16A i alla fall.
 
Immobil Immobil skrev:
På en 10 A säkring kan du max ta ut 2 400 Watt.
Förstår att 10A blir 2400 watt. Med risk för att låta dum, så om huvudräkningen är på 10A så är Max uttag i hela lägenheten 2400 watt? Det räcker ju knappt till en vattenkokare?
 
D Daniel 109 skrev:
Man får tänka sig för hur man använder den. Det är knappast att rekommendera. Men jag tror inte att du har 10A enfas till spisen. Är det enfas brukar det vara 20A. Minst 16A i alla fall.
Kan man inte sätta en häll på 2 säkringar?
Ska in med ny elcentral och ledningar så har möjlighet att koppla hur jag vill. Men undrar hur mkt huvudsäkringens storlek kommer begränsa mig?
 
Det normala i Sverige är att en häll matas med två faser.
 
Gjorde de om elen 1986, då bör det vara trefas draget till lägenheten. Om du har adress och lägenhetsnummer, kan du ringa till det lokala elbolaget och fråga vilken säkring lägenheten har.
 
G goosen skrev:
Kan man inte sätta en häll på 2 säkringar?
Ska in med ny elcentral och ledningar så har möjlighet att koppla hur jag vill. Men undrar hur mkt huvudsäkringens storlek kommer begränsa mig?
Jag är med övriga - Ring elbolaget med en adress och lägenhetsnummer. Kanske namn på nuvarande innehavare så får du svar på tal. Alternativt ringa till någon i föreningen som kan ge dig svar på vad som finns. Hade du haft en bildpå centralen hade man nog kunnat utröna om huvudbrytare samt jordfelsbrytare var av en tre-fas typ.
 
Tack för er hjälp! Gjorde som ni sa, snackade med elbolaget. 20A, 3fas. Då kan jag pusta ut antar jag?
 
G goosen skrev:
Tack för er hjälp! Gjorde som ni sa, snackade med elbolaget. 20A, 3fas. Då kan jag pusta ut antar jag?
(y)
Jadå! Jag matar mitt hus med 3x20 Amp - Så det lär räcka!
Det kan kanske vara idé att kliva ned till 3x16 för billigare avgifter (brukar inte vara enorm skillnad). Det lär även det räcka till hushållsel i en lägenhet som saknar pannor, VVB och pumpar och allt som nu vi villaägare får dras med..
 
Trefas 20A låter väldigt mycket. Du har definitivt inte problem med effekten. Många villor har mindre, i alla fall om vattenfall är nätägare.
 
D Daniel 109 skrev:
Trefas 20A låter väldigt mycket. Du har definitivt inte problem med effekten. Många villor har mindre, i alla fall om vattenfall är nätägare.
Infon jag fick från elbolaget var ”20A huvudsäkring”. Då frågade jag är det 3 fas också? ” ja, det sitter en 3fas mätare där”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.