Byggahus.se
Hej, hoppas det här är rätt avdelning. Jag vill gärna sätta upp en TV på väggen och sedan ha två hyllplan under. Hyllplan och konsoller är inköpta. Mitt problem är att jag inte har någon aning om vad väggen är gjord av och har därmed svårt att veta vad för slags pluggar jag ska införskaffa. Har kört med en regelsökare och Tv:n kommer inte kunna fästas i en regel. Huset är från början av 1920 talet men den här väggen kan vara nygjord för all del. Jag har tagit loss telefonkontakten och då ser det ut så här.
Öppnad vägg med synlig telefonkontakt och borrade hål som visar möjliga träfibrer, vilket antyder okänd väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även borrat ett hål här för att se om man kommer ut på andra sidan så att säga. Men det som kommer ut känns mer som träfibrer. Har ni några tips om vad jag ska använda här? Tv:n kommer väga ca 20 kilo plus vesafästet. Varje plank är sen 140cm långa och väger ca 5 kilo styck. Hade tänkt mig två konsoller per plank.

Hilfe, har dragit på det här i 6 månader men nu måste de upp.
 
Väggens kärna kan (med största sannolikhet) bara bestå av ett av två alternativ. Antingen är det plank av trä, troligen 3 tum tjocka, eller så är det murat tegel. Utanpå finns det i båda fallen puts som sedan i nutid klätts med en gipsskiva. Om det är en plankvägg så finns det troligen spräckpanel och vassmatta mellan plank och puts.

Enklaste sättet att avgöra vad det är, är att mäta väggens tjocklek vid ett fönster. Är det en tegelvägg bör tjockleken vara runt 30 cm. Är det en plankvägg så ligger tjockleken runt 15 cm.

För uppsättning i en plankvägg gäller det att ha tillräckligt långa skruvar. Gå till en riktig järnaffär. De kan behöva vara smalare än vad som är normalt för längden. I en tegelvägg föreslår jag så kallade spikpluggar.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Tack, borde kanske sagt att detta är en innervägg mellan vardagsrum och hall. Den är ca 11 cm tjock. Försökte köpa plugg på två olika byggvaruhus, men de menade att jag måste promt veta vad det är för material annars kommer det här inte gå. Just nu har jag köpt 70 mm skruvar till mina konsoller som är ca 35mm tjocka. Osäker på om det räcker nu.
 
Ser ut som nån satt gips utanpå putsad/murad vägg. Jag hoppas att övriga installationer av el inte ser ut som den till telefon.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som nån satt gips utanpå putsad/murad vägg. Jag hoppas att övriga installationer av el inte ser ut som den till telefon.
Nej, jag tror inte det. All el har gåtts igenom för ett par år sedan. Visserligen är inte det någon garanti, men det var en seriös firma. Men självklart går det också el där jag vill sätta upp TV:n.

Här är en bild på hela väggen. Där jag har markerat men på andra sidan väggen sitter proppskåpet.

Vägg i rum med markerat område för TV-installation, eluttag nära golvet och proppskåp på andra sidan väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är det en plankvägg med puts och gips på båda sidor. 13+15+50+15+13 = 106 mm ungeför plus lite gamla lager av tapet. 70 mm skruv är för kort om konsolen bygger 35 mm. Du måste upp till 90 mm. Har du otur hamnar du i en fog mellan plankorna, då måste du föskjuta montaget i sidled.
 
J justusandersson skrev:
Då är det en plankvägg med puts och gips på båda sidor. 13+15+50+15+13 = 106 mm ungeför plus lite gamla lager av tapet. 70 mm skruv är för kort om konsolen bygger 35 mm. Du måste upp till 90 mm. Har du otur hamnar du i en fog mellan plankorna, då måste du föskjuta montaget i sidled.
Dubbelkollde med mannen nu, han menar att det inte är plank utan mer som spånskiva. Att det som kom ut med borren mer vad som ludd. Jag kunde inte själv avgöra vad det var för något.
Angående skruven som är de bara 4mm tjocka och 70. Kan absolut byta dem mot längre. Frågan är som sagt bara vad jag ska använda för plugg till det hela.
 
Spånskiva fanns inte på 1920-talet. Man ser tydligt på lister och dörrfoder på sista bilden att det är en originalvägg. Prova att skruva in en riktigt lång skruv och se om den får fäste. Det behövs ingen plugg till en plankvägg även om den är putsad.
 
Luddet skulle kunna vara treetex, vad det nu har i vägen att göra det användes förr som isolering på insidan av ytterväggar.

Prova att borra ett stort hål bakom teleuttaget så kan du kolla där hur de olika lagren ser ut. Hålet kommer ju ändå täckas av uttaget så det är lika bra att ta i rejält.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag har också tänkt på treetex men tror inte (dvs vet inte) det fanns på 1920-talet. Väggen behöver heller inte vara symmetriskt uppbyggd. Den kan ha olika lager på de olika sidorna. Jag har själv bott ganska länge i olika plankhus. I det som var byggt 1929 fick jag beväpna mig med skruvar i längder från 30 till 100 mm när jag skulle fästa upp något. Man kunde inte ta något för givet.
 
T toolman77 skrev:
Luddet skulle kunna vara treetex, vad det nu har i vägen att göra det användes förr som isolering på insidan av ytterväggar.

Prova att borra ett stort hål bakom teleuttaget så kan du kolla där hur de olika lagren ser ut. Hålet kommer ju ändå täckas av uttaget så det är lika bra att ta i rejält.
Hej, det var precis det vi gjorde nyss. Så här ser det ut.
Skadad vägg med grov urskrapning över en elledning och intilliggande lister som kanske inte är original.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listerna är inte original utan ditsatta av tidigare ägare. Den här väggen kan vara original eller nyligen ditsatt. Det vet jag helt enkelt inte.
 
Tänkte mer ett hål stort som den fyrkantiga försänkningen.
Luddet kan vara t.ex treetex eller någon form av cellulosaisolering
 
Det ser ut som någon form av träullsskiva, men den måste ju sitta på något. Jag ser nu att fotlisten inte är från 1920-talet. Det är kanske en nyare vägg trots allt. Kan du inte lägga ut en planritning så man ser sammanhanget bättre?
 
J justusandersson skrev:
Kan du inte lägga ut en planritning så man ser sammanhanget bättre?
Hej, fotade av mäklarprospektet

Ritning av en lägenhet från ett mäklarprospekt, inklusive rum som kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr är mäklarritningar inte helt pålitliga, men det verkar ändå som att väggen alltid har funnits. Jag kan heller inte se något vettigt skäl till att den skulle vara av ett annat utförande än övriga innerväggar. Ju mer jag tittar på spånen desto mindre tycker jag det ser ut som treetex eller någon annan variant på träfiber, utan snarare någon sorts skadat trä som flisas när ni borrar. Pröva att se om ni kan få en hyggligt lång skruv att fästa på en annan plats. Lösningen på ert problem är kanske att använda en plywoodskiva med många infästningspunkter som mellanlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.