Byggahus.se
Vad hjälper det att få reda på om någon skrivit sig på din adress, att bli av med den tar ju åravis.
Per och Marlen har inte vad jag sett blivit av med XXX

Protte
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Ett första steg i att göra det enklare att bli av med den oinbjudne. Det är ju bra att först enkelt kunna ta reda på om man HAR en oinbjuden.
 
Det ser man visserligen på hitta.se också. Det är därigenom vi hittade vår "inneboende". Han är äntligen borta nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det ser man visserligen på hitta.se också. Det är därigenom vi hittade vår "inneboende". Han är äntligen borta nu.
Men på hitta.se , så ser man bara vilka, som har postadress till en fysisk adress och inte var de är mantalskrivna. I mitt "arbete" som "God man", har jag ett antal personer med postadress c/o "min adress", men de är mantalsskrivna på sina egna bostadsadresser.
En viss hjälp i jakten på "objudna gäster" ger ju informationen i "Hitta.se", men inte hela bilden. Undrar hur det skulle vara om någon mantalskrev sig på min fastighet, men hade en annan c/o-adress? Då kanske den nya tjänsten skulle vara till nytta.
 
M
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara ändra på systemet så att fastighetsägaren måste godkänna de som skall stå på adressen/lägenheten.
 
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L Luugen skrev:
Varför inte bara ändra på systemet så att fastighetsägaren måste godkänna de som skall stå på adressen/lägenheten.
Och vad tror du alla ägare av flerfamiljshus tycker om det?
Hur ska de veta att någon har blivit sambo och flyttat ihop med någon som bor där eller om det bara är en som falskskriver sig?

Vad ska hända om ägaren av en villa struntar i att godkänna att den inneboende ska skriva sig där?
Är den inneboende då plötsligt registrerad som hemlös?
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du alla ägare av flerfamiljshus tycker om det?
Hur ska de veta att någon har blivit sambo och flyttat ihop med någon som bor där eller om det bara är en som falskskriver sig?

Vad ska hända om ägaren av en villa struntar i att godkänna att den inneboende ska skriva sig där?
Är den inneboende då plötsligt registrerad som hemlös?
Man kanske kan lagstifta om detta om det är ett enfamiljshus? Man kan ju tycka att som ägare av en villa så borde man också kunna bestämma vem som får skriva sig på adressen. Hyreslägenheter och flerfamiljshus är ju en annan sak som kräver betydligt mer pappersarbete. Men som ägare av sitt hus, eller bostadsrätt för den delen, så kan jag tycka att man borde ha veto i frågan, eller iaf. ha möjlighet till det. Låt det vara upp till ägaren att bestämma om man aktivt vill ta ställning eller inte. Ungefär som man kan spärra adressändring om man inte använder sig av bank-id.
Hyr man ut sin villa eller lägenhet så kan man enkelt ta bort spärrfunktionen ”vem får skriva sig på min fastighet”, svårare hade det inte varit.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är ju bara gå in på Ratsit.se, funnits i 15 år!
Mrkoll.se och Merinfo.se är liknande tjänster som också är gratis.
Hitta.se, Ratsit.se, Mrkoll.se och Merinfo.se är verkligen guldgruvor. Visst blir en del kränkta av att man ser att de har en mörk sida med. men det är just perfekt för att se vem som bor var.

Sen att hitta.se har alla årsredovisningar gratis är ju kalas.
Och att söka på sig själv på dessa tjänster är en bra indikation på om nått är fel.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Man kanske kan lagstifta om detta om det är ett enfamiljshus?
Det skulle ju bara innebära att alla falskskriver sig i flerfamiljshus och inte i enfamiljshus så man flyttar ju bara problemet.
 
M
Appendix Appendix skrev:
Hitta.se, Ratsit.se, Mrkoll.se och Merinfo.se är verkligen guldgruvor. Visst blir en del kränkta av att man ser att de har en mörk sida med. men det är just perfekt för att se vem som bor var.

Sen att hitta.se har alla årsredovisningar gratis är ju kalas.
Och att söka på sig själv på dessa tjänster är en bra indikation på om nått är fel.
Minns när Ratsit kom 2005-2006, då låg alla inkomster på sidan så vem som hellst kunde se dom, helt anonymt och kostnadsfritt, som en telefonkatalog. Men politikerna, som av nån anledning ogillade att man kunde se vad dom tjänade, har nog aldrig fått fram en lagstiftning så fort:D
 
  • Haha
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det skulle ju bara innebära att alla falskskriver sig i flerfamiljshus och inte i enfamiljshus så man flyttar ju bara problemet.
Nja, man minskar problemet då valbara adresser blir mindre:D
Sedan får man ju nån fördel av att äga sitt boende. Dvs. ökad bestämmanderätt över sin egendom.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
BirgitS
Varför skulle det vara så viktigt att ung. halvera antalet möjliga adresser att det ska gå skattekronor till det?
Det är ju inte gratis att införa och upprätthålla en sån funktion.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle det vara så viktigt att ung. halvera antalet möjliga adresser att det ska gå skattekronor till det?
Det är ju inte gratis att införa och upprätthålla en sån funktion.
Ja varför ska man dra fördel av att äga sitt egna boende och ha bestämmanderätt över något man äger?
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.