Byggahus.se
Hej.

På företaget där jag är anställd har vi idag ett stort antal förmånsbilar.
Dvs bilar som den anställda får använda privat och i tjänsten. För detta betalas ett förmånsvärde.

För betalning av drivmedel tillämpad en metod som kallas "delat drivmedel", dvs den anställde får betala sin andel av den totala drivmedelskostnaden. Denna metod är ju dock inte så bra då man kör laddhybrid eller elbil. De laddas hemma men man får inte korrekt ersättning.

Ni med förmånsbil och gärna laddhybrid eller elbil. Vad får ni för ersättning för körning i tjänsten?
 
C
S StevieGee skrev:
Ni med förmånsbil och gärna laddhybrid eller elbil. Vad får ni för ersättning för körning i tjänsten?
En mycket intressant frågeställning.

Om bilen inte laddas på arbetsplatsen tycker jag den självklara lösningen är att den anställde står för alla drivmedelskostnader och ersätts för tjänstemilen, som vanligt utan drivmedelsförmån.

Men om även arbetsgivaren står för en del av drivmedlet (dvs. bilen laddas även på arbetsplatsen, eller, i fallet hybrid, tankas med företagskort) blir det ju synnerligen komplicerat. Som jag ser det är det enda rimliga sättet att angripa detta att först föra över hela kostnaden på antingen arbetsgivaren eller den anställde och sedan kompensera som vanligt utifrån tjänstemil vs. privatmil.
Med "föra över" menar jag då att den parten som skall stå för drivmedlet ersätter den andra parten antingen utifrån ett marknadspris (laddstolpe) eller faktisk kostnad (drift-, underhålls- och amorterade investeringskostnader).

Som egenföretagare, som ser båda sidorna av ekvationen och inte behöver fundera på vad som är rättvist, står jag för drivmedlet privat. Jag har rätt få tjänstemil, så de bjuder jag på. Även om det skattemässigt kan tyckas rätt förmånligt att plocka ut max schablonmässig drivmedelsersättning för tjänstemil, i synnerhet om man kör en bil som är billig i drift, så är det småpengar och inte värt det om man räknar in den administrativa kostnaden och böket att hantera det.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag är ju iof ägare på företaget men med laddhybrid är det väldigt förmånligt att låta den anställda stå för drivmedlet och på så sätt ersätta med milersättning 9,5krmmil helt skattefritt.

Känns ju väldigt svårt att tillämpa delat drivmedel. Har aldrig hört att man gör på det sättet vid förmånsbil. Låter lite som reklamen om egetföretagaren som säger nej till frun när hon ska använda andra halvan av toarullen hemma, den är företagets och får endast nyttjas under kontorstid.
 
C
J JKrister skrev:
Jag är ju iof ägare på företaget men med laddhybrid är det väldigt förmånligt att låta den anställda stå för drivmedlet och på så sätt ersätta med milersättning 9,5krmmil helt skattefritt.
Ja, precis. Procentmässigt är det ju en fin skattefri ersättning. Men i praktiken är det ju bara hundralappar, så inte så intressant egentligen. Men det uppskattas säkert av en anställd som vill ha en "rättvis" ersättning och inte ser helhetsbilden.

I praktiken är det nog så många gör, och sen, om det är ett mindre företag, låter man personalen dessutom "tjuvladda" gratis på arbetsplatsen. Eller om det är ett stort företag så har man laddstolpar till marknadspris. Jämför med parkering för privatbil.
 
C cpalm skrev:
Ja, precis. Procentmässigt är det ju en fin skattefri ersättning. Men i praktiken är det ju bara hundralappar, så inte så intressant egentligen. Men det uppskattas säkert av en anställd som vill ha en "rättvis" ersättning och inte ser helhetsbilden.

I praktiken är det nog så många gör, och sen, om det är ett mindre företag, låter man personalen dessutom "tjuvladda" gratis på arbetsplatsen. Eller om det är ett stort företag så har man laddstolpar till marknadspris. Jämför med parkering för privatbil.
Kör faktiskt paydrive vilket gör körjournal och milersättning ganska enkelt. Jag gör däremot ca 50% i tjänst så blir iallafall 60st 100-lappar/år
 
  • Gilla
Balooaberg och 1 till
  • Laddar…
Kör på bara el och får ersättning à la bensin, 16 kr varav 9,50 är skattefritt. Baktanken med detta är så klart att jobbet vill ha fler miljöbilar i sin flotta. Vi har även så att de löneavdrag som görs för bilen dras brutto på miljöbilar och netto på andra. Modellen där företaget betalar drivmedel funkar enligt mig inte längre efter årsskiftet då kostnaderna för ej miljöklassade bilar stack iväg.
 
  • Gilla
fredde199
  • Laddar…
På mitt företag är det 6,5kr/mil för dieselbilar och 9,5kr/mil för bensin/laddhybrid/elbil. Sen får vi 12,8kr/mil detta är såklart skattepliktigt och gäller oavsett drivmedel på bilen. Allt drivmedel betalas privat och ersätts enligt reseräkning enligt ovan nämnda belopp/mil. Förmånligt för de som kör elbil eller laddhybrid med rätt körmönster.
 
Tack för alla svar och ser gärna att diskussionen fortsätter.

Vill tillägga att i vårt fall kan man välja både hybrid och dieselbilar.
Vi har kontor från norr till söder.
Inget kontor har laddmöjligheter.

Som jag ser det så är delat drivmedel ej att föredra då det blir väldigt orättvist emot den anställde som kör hybrid och laddar mycket hemma och dessutom kör en stor andel i tjänsten.
Det är ju dock jättebra för den som kör diselbil.

Om man nu skulle tillämpa att använda metoden där den anställda får betala allt drivmedel och få ersättning för varje tjänstemil så har jag läst att man kan få 9,50kr för bensin/el/hybrid och 6,50 kr för diesel.
Problemet är ju bara att allt inte är svart eller vitt.
För den som laddar hemma med sin laddhybrid räcker ju kanske 9,50 kr, men för den som har laddhybrid och inte kan ladda hemma räcker det ju kanske inte till..
För den som har dieselbil räcker det ju inte på långa vägar!

Hur löser man detta?
 
M MarcusGust skrev:
På mitt företag är det 6,5kr/mil för dieselbilar och 9,5kr/mil för bensin/laddhybrid/elbil. Sen får vi 12,8kr/mil detta är såklart skattepliktigt och gäller oavsett drivmedel på bilen. Allt drivmedel betalas privat och ersätts enligt reseräkning enligt ovan nämnda belopp/mil. Förmånligt för de som kör elbil eller laddhybrid med rätt körmönster.
Får ni 12,80 kr utöver den skattefria delen?
 
S StevieGee skrev:
Får ni 12,80 kr utöver den skattefria delen?
Ja stämmer bra, detta är ju skattepliktigt så hälften blir väl kvar. Snål bil = pluskalkyl för föraren eller som för mig törstig bil = neutralkalkyl.
 
S StevieGee skrev:
Tack för alla svar och ser gärna att diskussionen fortsätter.

Vill tillägga att i vårt fall kan man välja både hybrid och dieselbilar.
Vi har kontor från norr till söder.
Inget kontor har laddmöjligheter.

Som jag ser det så är delat drivmedel ej att föredra då det blir väldigt orättvist emot den anställde som kör hybrid och laddar mycket hemma och dessutom kör en stor andel i tjänsten.
Det är ju dock jättebra för den som kör diselbil.

Om man nu skulle tillämpa att använda metoden där den anställda får betala allt drivmedel och få ersättning för varje tjänstemil så har jag läst att man kan få 9,50kr för bensin/el/hybrid och 6,50 kr för diesel.
Problemet är ju bara att allt inte är svart eller vitt.
För den som laddar hemma med sin laddhybrid räcker ju kanske 9,50 kr, men för den som har laddhybrid och inte kan ladda hemma räcker det ju kanske inte till..
För den som har dieselbil räcker det ju inte på långa vägar!

Hur löser man detta?
Förhandla med företag om extra mil ersättning, denna skattas som lön och kan utgå med vilket belopp som helst. Jag hade inte vart intresserad av att betala ur egen ficka för att köra mil i tjänsten vilket ofta blir fallet om enbart den skattefria delen betalas ut.
 
M MarcusGust skrev:
Ja stämmer bra, detta är ju skattepliktigt så hälften blir väl kvar. Snål bil = pluskalkyl för föraren eller som för mig törstig bil = neutralkalkyl.
Med 50% marginalskatt blir detta 12,90 kr netto med en dieselbil vilket motsvarar ca 0,8 l/mil.
För en bensinare/hybrid blir det ca 16 kr netto och motsvarar ca 1,0 l/mil.
Blir ju en rejäl ökning av drivmedelskostnaden för företaget jämfört med delat drivmedel (som dock är en felaktig metod att använda) då företaget får betala drygt 22 kr/mil + eventuella sociala avgifter?
 
C
M MarcusGust skrev:
Jag hade inte vart intresserad av att betala ur egen ficka för att köra mil i tjänsten vilket ofta blir fallet om enbart den skattefria delen betalas ut.
Fast det skall vara en j-ligt fet elbil om den drar el för 9,50 kr/mil när man laddar hemma. :rofl:
 
  • Gilla
MarcusGust
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det skall vara en j-ligt fet elbil om den drar el för 9,50 kr/mil när man laddar hemma. :rofl:
Sant, men har man elbil i tjänsten får man kanske räkna med att behöva ladda på stan också. På Ionity kostar det 8,70kr/kWh.
 
S StevieGee skrev:
Med 50% marginalskatt blir detta 12,90 kr netto med en dieselbil vilket motsvarar ca 0,8 l/mil.
För en bensinare/hybrid blir det ca 16 kr netto och motsvarar ca 1,0 l/mil.
Blir ju en rejäl ökning av drivmedelskostnaden för företaget jämfört med delat drivmedel (som dock är en felaktig metod att använda) då företaget får betala drygt 22 kr/mil + eventuella sociala avgifter?
Stämmer bra, jag personligen snittar 0,77/mil med min diesel så går i stort sätt jämt ut. Ja det blir dyrare för företaget men det är väl inte mer än rättvist att de betalar minst den faktiska bränslekostnad man har i tjänsten? Inser också att i vissa fall betalar företaget mer än den faktiska kostnaden, går säkert att lösa på nått smart sätt och bäst för båda parter hade väl kanske vart ett kostnadsneutralt alternativ där de ersätter den faktiska kostnaden. Huvudsaken tycker jag är att resor i tjänsten skall inte betalas av den enskilde anställde, det blir helt fel oavsett om det är via diesel, bensin eller elräkningen då det handlar om en kostnad företaget har för att ta den anställde från punkt a till punkt b i tjänsten.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.