Byggahus.se
Tjena,
Lite nyfiken på vad en "normal" elförbrukning kan ligga på för en villa. Nu har det ju varit en väldigt mild vinter, men tycker ändå att vår elförbrukning ökat sedan sommaren. Har räknat på ett snitt i somras på cirkus 20-30 kWh, vilket nu ökat till 90-100 kWh.

Huset värms med elpanna och vattenradiatorer i fråga. Isoleringen är väl typ okej enl. min bedömning. Vi är två vuxna och två småbarn i huset på 96 kvm plus källare.

Man börjar ju se över andra alternativ till att värma upp kåken med om det här är uppåt väggarna. Ska elpriset till att öka då blir det inte hållbart i längden...
 
Magnus E K
Klart rimligt med den typen av uppvärmning (jag låg också däromkring, trots ensamhushåll och något mindre hus, innan jag skaffade LLVP).

Min luft/luft-värmepump (tillsammans med en liten billig VVB) betalade sig på två år jämfört med om jag fortsatt med gamla elpannan (nu oftast helt avstängd). Men för en familj med stängda dörrar och högre varmvattenförbrukning är det kanske bättre (när vattenburet system redan finns) med en luft/vatten-värmepump (fast då missar man AC-funktionen på sommaren...).
 
B bradgard skrev:
Nu har det ju varit en väldigt mild vinter, men tycker ändå att vår elförbrukning ökat sedan sommaren. Har räknat på ett snitt i somras på cirkus 20-30 kWh, vilket nu ökat till 90-100 kWh.
Hej, vi måste ju få veta var i landet huset ligger, och hur gammalt det är, med tanke på isolering, och storlek, för att kunna bedöma om förbrukningen är rimlig.
B bradgard skrev:
20-30 kWh, vilket nu ökat till 90-100 kWh.
Förbrukning per timme, dygn, vecka eller vad?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Magnus E K
Per dygn är det enda tänkbara med de siffrorna. Men håller med om att det förstås spelar roll om det ligger i Norrland eller i Skåne.
 
Om man antar att det är dygnsförbrukning så kan man tänka sig att årsförbrukningen då hamnar på en 20 000 kWh vilket väl inte är jättebra men inte jättedåligt heller.

Som KoW skriver, var bor ni och hur ser isoleringen ut? Kanske en idé att värmefotografera lite om du har möjlighet till det för att hitta var värmen försvinner?
 
Om en villa har 20000 kWh/år (kan vara rimlig förbrukning) så blir det 54,7 kWh/dygn i snitt.

Om den har 35000 kWh/år (kan också vara rimligt beroende på omständigheter) så blir det 95,8 kWh/dygn i snitt.

Naturligtvis blir det mer på vinter och mindre på sommaren men förbrukningen verkar kunna vara rimlig I TS fall utan att veta mer.

Själv gör jag väl av med en 15-20-25 m3 ved och 7000kWh el hos mig/år, ungefär.
120+80 m2 i Roslagen.

Det kan ju bli uppåt 100 kWh/dygn i snitt sett över året beroende på hur man räknar.

Trådtips:https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stor-energifoerbrukning-har-ni-per-ar.158868/
 
Redigerat:
Med ren eldrift är det mkt rimligt även om det ligger på Österlen. Kan jämföra med mig, litet gammalt hus, förbrukar 100kwh dygn vid nollan och då eldar jag friskt vilket tar bort ca 30% av uppvärmingskostnader.ni har sannolikt bättre isolerat men större.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Klart att det drar mer el på vintern än under sommarhalvåret
 
Det låter spontant lite dyrt för ett så litet hus, men det beror ju på var det ligger och vad ni gör med källaren. Alltså är den fullt uppvärmd boyta eller typ sval tvättstuga/förråd?

Vi har 180 m2 70-talshus med originalfönster (värdelösa), en liten luft-luft, elradiatorer och en braskamin. 2019 låg vi på ca 18 kwh/dygn under sommaren och 50-60 kwh/dygn på vintern, men på vintern eldar vi i kaminen också, så lägg till typ 6 m3 ved.

Fem i familjen. Skåne.
 
Redigerat:
B bradgard skrev:
Tjena,
Lite nyfiken på vad en "normal" elförbrukning kan ligga på för en villa. Nu har det ju varit en väldigt mild vinter, men tycker ändå att vår elförbrukning ökat sedan sommaren. Har räknat på ett snitt i somras på cirkus 20-30 kWh, vilket nu ökat till 90-100 kWh.

Huset värms med elpanna och vattenradiatorer i fråga. Isoleringen är väl typ okej enl. min bedömning. Vi är två vuxna och två småbarn i huset på 96 kvm plus källare.

Man börjar ju se över andra alternativ till att värma upp kåken med om det här är uppåt väggarna. Ska elpriset till att öka då blir det inte hållbart i längden...
Om du har ett vattenburet system redan så vore det för mig självklart att installera en värmepump.

Söder om typ Gävle och om man inte har någon kulturmärkt byggnad en luft/vattenvärmepump.
Norr om Gävle någon form av geovärme (berg, jord eller det som det finns förutsättningar för)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Varför är en lvvp att föredra än att borra ett hål i backen och ha bergvärme?
 
Krokben
P Putte 9497 skrev:
Varför är en lvvp att föredra än att borra ett hål i backen och ha bergvärme?
Mindre investeringskostnad och kortare återbetalningstid.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför är en lvvp att föredra än att borra ett hål i backen och ha bergvärme?
Beroende på omständigheterna (geografiskt läge, lokala installatörer osv) kan det bli nästintill omöjligt att räkna hem bergvärme om du har otur.

Bergvärme kostar väl runt 150k och en lvvp runt 55k.
 
  • Gilla
franzke
  • Laddar…
lopec
Låter ungefär som oss. 25-35 på sommaren, 80-120 nu på varma vintern.
 
H Hullefar skrev:
Beroende på omständigheterna (geografiskt läge, lokala installatörer osv) kan det bli nästintill omöjligt att räkna hem bergvärme om du har otur.

Bergvärme kostar väl runt 150k och en lvvp runt 55k.
Ok, jag jämnförde lite och visst kosta bergvärme installationen runt 150 tusen men luftvatten värmepumpen kostade med installation 90 tusen och verkningsgraden på lvvp ligger runt 70 och verkningsgraden på bergvärme pump runt 90 så frågan är om det i slutändan går på ett ut
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.