Byggahus.se
Efter att ha skummat ett antal mer eller mindre urspårade trådar om
i huvudsak 4 kategorier:
A: Hur hantverkare debiterar för högt timpris
B: Hur hantverkare debiterar för många timmar
C: Hur hantverkare tar överpris för material
D: Allmänt gnäll om hur de smutsar ner, parkerar fel(!) etc etc

Det finns säkert relevans i en del klagomål men få som tar upp den grundläggande problematiken att hantverkare idag är en bristvara som vi måste bli bättre på att betala när de gör ett bra jobb.
Då kommer vi att höja statusen på hantverkaryrket och göra det attraktivt att vara en duktig elektriker, målare, snickare etc.
Kan vi dessutom locka flera unga tjejer till yrkena så dubblar du rekryteringsbasen.
Kanske mera attraktivt att snickra än att jobba i vård eller restaurangbranschen med allt vad det innebär i form av taskiga scheman och svårigheter att få jobb och privatliv att funka.
Många av trådskrivarna verkar tro att ett perfekt jobb till en låg summa är fullt rimligt att kräva trots att det råder stor brist på duktiga hantverkare. Det är helt enkelt hål i huvudet!
Det är ungefär lika begåvat som att köpa en skruvdragare på Rusta för 199.- och beklaga sig att den bara höll i 3 år.
Det finns många kloka inlägg som tar udden av en del tokigheter men jag tror det finns några enkla grundregler att hålla sig till
1 Hittar du en duktig hantverkare så rekommendera Hen. Kanske använda forum på nätet för detta.
2 Fundera på om du är nöjd med resultatet innan du klagar på pris eller nerlagda timmar.
3 Inse att proffs gör många jobb betydligt bättre, snabbare och säkrare än du själv gör, även
om det är dyrare.


Följ dessa råd så kommer du att bidra till att utveckla yrket istället för att skrämma bort de få som är kvar.
Sverige behöver duktiga hantverkare.
 
  • Gilla
connywesth och 7 till
  • Laddar…
T
Nu tror jag många blir upprörda just för att det är dyrt och bygga/renovera, man ser många som tror det är mycket billigare än vad det i egentligen är, varav många får sina stora omrenoverings drömmar grusade och ogjorda av just priset det verkligen kostar.
En som är tydlig med sitt hantverkar hat är Anders Timell , trots att hans bror var verksam inom yrket, men han satt ofta i radio och förklara sitt hat mot hantverkare, det späder på ganska mycket.
En annan grej kan vara att man som hantverkare själv kan utnyttja sina kunskaper hemma och bara betalar en lite kostnad på proffsigt utfört arbete,man använder sina dagliga kontakter och får grymma inköpspriser ut över det. som man ofta själv upplever så hör man några som skryter och berättar vitt å brett hur dom totalrenoverat hemma, sedan när man kommer dit så ser man att dom bara köpt 50-70 liter vitfärg och 89 kr laminatgolv från OBS, målat allt vitt direkt på gamla tapeten och ett halvdant lagt golv.

För i grund och botten vill dom flesta bo fint,alla får inte den möjligheten även om man har ett bra jobb med en lång utbildning, medans ganska många bra hantverkare bor otroligt fint. sådant kan också späda på det dåliga ryktet.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
A
Har noterat att många med "lång" utbildning har problem med att hantverkare tjänar bra i deras ögon,varför är det så? är det bara längd på utbildning som dikterar lönen,efter många tuffa år i yrket är det defacto många hantverkare som är utslitna,borde egentligen vara mycket bättre löner med det i åtanke.
 
  • Gilla
connywesth och 5 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Har noterat att många med "lång" utbildning har problem med att hantverkare tjänar bra i deras ögon,varför är det så? är det bara längd på utbildning som dikterar lönen,efter många tuffa år i yrket är det defacto många hantverkare som är utslitna,borde egentligen vara mycket bättre löner med det i åtanke.
Jag har personligen trots högskoleutbildning och bra lön inga som helst problem med att en skicklig hantverkare tjänar bra.
Däremot kan jag störa mig på att en duktig sjuksköterska med stort medicinskt ansvar och urusla arbetstider tjänar sämre än en halvdan hantverkare.
 
  • Gilla
connywesth och 6 till
  • Laddar…
T
IngemarB IngemarB skrev:
Jag har personligen trots högskoleutbildning och bra lön inga som helst problem med att en skicklig hantverkare tjänar bra.
Däremot kan jag störa mig på att en duktig sjuksköterska med stort medicinskt ansvar och urusla arbetstider tjänar sämre än en halvdan hantverkare.
Nu kan lön relateras till många utbildningar, är man utöver hantverkare även företagare så stör sig ännu fler på just löneläget , jag har personligen fått det framför vid flera tillfällen, kommentarer som "att i vår krets är det fullt och tjäna pengar, det är utbildning som räknas" oftast framfört av akademiker. är inte mitt fel att dom googla upp en, se vart man bor osv.. sedan får man sådana kommentarer slängd i ansiktet. helt otroligt. brukar bara svara, ja utbildning är aldrig fel.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
A
Nu är det ju svårt att som vanligt dra alla över en kam.

En kassör i en matbutik
Städaren på stan
Renhållare
Post
Ingenjören på Volvo
Läkaren
Läraren
Politikern
Fotbollsproffset


Jag är säker på att oavsett om arbetena värderas lika eller olika så får det konsekvenser för allas vardag.

Personalen i matbutiken har en påverkan på våra matkostnader varje månad.

Städaren och renhållaren påverkar skattesatsen eller månadskostnaden (hyran)


OSV, OSV,


Många klagar på dyra produkter, jagar kronor eller köper prylar utomlands för att spara pengar.

Andra ligger på en lön som är lägre än snittet och har det svårt att få ihop det dagliga, att då ha råd med eget boende är en lyx.

Vissa lyckas på olika sätt, får ett bra jobb inom en bransch med bra marginaler eller som värderas högt.

Avundsjukan och pressen att alltid ha mer, få mer och aldrig ha sämre än de bästa påverkar alla.


Så det sticker i ögonen på hantverkaren att ingenjören, politikern eller läkaren kan dra in mer och givetvis vill man själv ha mer.

Det sticker i de flestas ögon att politiker och börsbolagsVD tjänar multum.


Så nej det finns ingen relation mellan pris och kvalite på hantverkare. Det finns säkert lika skickliga hantverkare i någon liten norrländsk by som i Storstockholm med en STOR skillnad i timdebitering.



Dock är det tyvärr hutlöst att jag ska behövs arbeta 8 timmar för att kunna betala för en hantverkare 1 timme. Jag kan dock inte säga att det är hantverkarens fel utan samhällets.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nu är det ju svårt att som vanligt dra alla över en kam.

En kassör i en matbutik
Städaren på stan
Renhållare
Post
Ingenjören på Volvo
Läkaren
Läraren
Politikern
Fotbollsproffset


Jag är säker på att oavsett om arbetena värderas lika eller olika så får det konsekvenser för allas vardag.

Personalen i matbutiken har en påverkan på våra matkostnader varje månad.

Städaren och renhållaren påverkar skattesatsen eller månadskostnaden (hyran)


OSV, OSV,


Många klagar på dyra produkter, jagar kronor eller köper prylar utomlands för att spara pengar.

Andra ligger på en lön som är lägre än snittet och har det svårt att få ihop det dagliga, att då ha råd med eget boende är en lyx.

Vissa lyckas på olika sätt, får ett bra jobb inom en bransch med bra marginaler eller som värderas högt.

Avundsjukan och pressen att alltid ha mer, få mer och aldrig ha sämre än de bästa påverkar alla.


Så det sticker i ögonen på hantverkaren att ingenjören, politikern eller läkaren kan dra in mer och givetvis vill man själv ha mer.

Det sticker i de flestas ögon att politiker och börsbolagsVD tjänar multum.


Så nej det finns ingen relation mellan pris och kvalite på hantverkare. Det finns säkert lika skickliga hantverkare i någon liten norrländsk by som i Storstockholm med en STOR skillnad i timdebitering.



Dock är det tyvärr hutlöst att jag ska behövs arbeta 8 timmar för att kunna betala för en hantverkare 1 timme. Jag kan dock inte säga att det är hantverkarens fel utan samhällets.[/QUO
mathiash77 skrev:
Nu är det ju svårt att som vanligt dra alla över en kam.

En kassör i en matbutik
Städaren på stan
Renhållare
Post
Ingenjören på Volvo
Läkaren
Läraren
Politikern
Fotbollsproffset


Jag är säker på att oavsett om arbetena värderas lika eller olika så får det konsekvenser för allas vardag.

Personalen i matbutiken har en påverkan på våra matkostnader varje månad.

Städaren och renhållaren påverkar skattesatsen eller månadskostnaden (hyran)


OSV, OSV,


Många klagar på dyra produkter, jagar kronor eller köper prylar utomlands för att spara pengar.

Andra ligger på en lön som är lägre än snittet och har det svårt att få ihop det dagliga, att då ha råd med eget boende är en lyx.

Vissa lyckas på olika sätt, får ett bra jobb inom en bransch med bra marginaler eller som värderas högt.

Avundsjukan och pressen att alltid ha mer, få mer och aldrig ha sämre än de bästa påverkar alla.


Så det sticker i ögonen på hantverkaren att ingenjören, politikern eller läkaren kan dra in mer och givetvis vill man själv ha mer.

Det sticker i de flestas ögon att politiker och börsbolagsVD tjänar multum.


Så nej det finns ingen relation mellan pris och kvalite på hantverkare. Det finns säkert lika skickliga hantverkare i någon liten norrländsk by som i Storstockholm med en STOR skillnad i timdebitering.



Dock är det tyvärr hutlöst att jag ska behövs arbeta 8 timmar för att kunna betala för en hantverkare 1 timme. Jag kan dock inte säga att det är hantverkarens fel utan samhällets.
Förstår inte riktigt hur du kan dra slutsatsen att det inte finns någon koppling pris/kvalité bara för att löneläget och konjunkturen är helt annorlunda i övre Norrland kontra storstan? kan du utveckla det resonemanget?
 
A
Hantverkare Hen på den mindre orten tar 500kr/tim och utför arbetet lika bra som storfirman i storstan.

Hantverkare Hen kan erbjuda sina tjänster trots 50 min extra bilresa till kunderna i storstan för ett lägre totalpris och timpris.

Hen har kanske även lägre omkostnader i firman och lägre lån att oroa sig över och kan därför göra ett bättre jobb då Hen stressar mindre över att fakturera ut maximalt.


Exempel två är inom den kända fotbollsvärlden:

Zlatan hade en årslön på 64 miljoner kronor
Inom Allsvenskan är genomsnittslönen ca 1.2 miljoner om året.

Trots diskussioner om Hammarby är frågan:
Är Zlatan eller vilken annan spelare 64 gånger bättre och får man 64 gånger så bra kvalitet för pengarna?



I bästa fall kunde man veta att normpriset är 500kr/tim. En hantverkare som tar 650kr/tim är kvalificerad och ackrediterad antingen att arbetet tar x% mindre tid eller y% bättre kvalite.

Men så fungerar det inte.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Efter att ha skummat ett antal mer eller mindre urspårade trådar om
i huvudsak 4 kategorier:
A: Hur hantverkare debiterar för högt timpris
B: Hur hantverkare debiterar för många timmar
C: Hur hantverkare tar överpris för material
D: Allmänt gnäll om hur de smutsar ner, parkerar fel(!) etc etc

Det finns säkert relevans i en del klagomål men få som tar upp den grundläggande problematiken att hantverkare idag är en bristvara som vi måste bli bättre på att betala när de gör ett bra jobb.
Då kommer vi att höja statusen på hantverkaryrket och göra det attraktivt att vara en duktig elektriker, målare, snickare etc.
Kan vi dessutom locka flera unga tjejer till yrkena så dubblar du rekryteringsbasen.
Kanske mera attraktivt att snickra än att jobba i vård eller restaurangbranschen med allt vad det innebär i form av taskiga scheman och svårigheter att få jobb och privatliv att funka.
Många av trådskrivarna verkar tro att ett perfekt jobb till en låg summa är fullt rimligt att kräva trots att det råder stor brist på duktiga hantverkare. Det är helt enkelt hål i huvudet!
Det är ungefär lika begåvat som att köpa en skruvdragare på Rusta för 199.- och beklaga sig att den bara höll i 3 år.
Det finns många kloka inlägg som tar udden av en del tokigheter men jag tror det finns några enkla grundregler att hålla sig till
1 Hittar du en duktig hantverkare så rekommendera Hen. Kanske använda forum på nätet för detta.
2 Fundera på om du är nöjd med resultatet innan du klagar på pris eller nerlagda timmar.
3 Inse att proffs gör många jobb betydligt bättre, snabbare och säkrare än du själv gör, även
om det är dyrare.


Följ dessa råd så kommer du att bidra till att utveckla yrket istället för att skrämma bort de få som är kvar.
Sverige behöver duktiga hantverkare.
Se även till att skriva avtal med hantverkaren och se till att konsumenttjänstlagen är grund till avtalet.

Annars håller jag med dig till 110%
 
mathiash77 skrev:
Nu är det ju svårt att som vanligt dra alla över en kam.

En kassör i en matbutik
Städaren på stan
Renhållare
Post
Ingenjören på Volvo
Läkaren
Läraren
Politikern
Fotbollsproffset


Jag är säker på att oavsett om arbetena värderas lika eller olika så får det konsekvenser för allas vardag.

Personalen i matbutiken har en påverkan på våra matkostnader varje månad.

Städaren och renhållaren påverkar skattesatsen eller månadskostnaden (hyran)


OSV, OSV,


Många klagar på dyra produkter, jagar kronor eller köper prylar utomlands för att spara pengar.

Andra ligger på en lön som är lägre än snittet och har det svårt att få ihop det dagliga, att då ha råd med eget boende är en lyx.

Vissa lyckas på olika sätt, får ett bra jobb inom en bransch med bra marginaler eller som värderas högt.

Avundsjukan och pressen att alltid ha mer, få mer och aldrig ha sämre än de bästa påverkar alla.


Så det sticker i ögonen på hantverkaren att ingenjören, politikern eller läkaren kan dra in mer och givetvis vill man själv ha mer.

Det sticker i de flestas ögon att politiker och börsbolagsVD tjänar multum.


Så nej det finns ingen relation mellan pris och kvalite på hantverkare. Det finns säkert lika skickliga hantverkare i någon liten norrländsk by som i Storstockholm med en STOR skillnad i timdebitering.



Dock är det tyvärr hutlöst att jag ska behövs arbeta 8 timmar för att kunna betala för en hantverkare 1 timme. Jag kan dock inte säga att det är hantverkarens fel utan samhällets.
Är det så illa att du bara tjänar 4-700 om dagen är det nog dax att ta ett lönesnack med chefen eller byta jobb
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
J
P Putte 9497 skrev:
Är det så illa att du bara tjänar 4-700 om dagen är det nog dax att ta ett lönesnack med chefen eller byta jobb
Eller bli hantverkare själv, gå ner på 12 % och anlita sig själv :D
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Är det så illa att du bara tjänar 4-700 om dagen är det nog dax att ta ett lönesnack med chefen eller byta jobb
Vilken fantastisk ironi.. ;)


Låt säga att min månadslön är 40000.
Då får jag ut cirka 29000 kr efter skatt.
Med 160 timmars arbetstid/månad blir det 181 kr/tim på kontot.

Skulle jag istället tjäna 28000 kr får jag ut cirka 131 kr/tim.


Så en hantverkare som tar 600kr/tim behöver jag arbeta 3,3 till 4,5 timmar för att tjäna in pengarna för en timmes arbete (beroende på lön).


Så därför är det surt när en hantverkare försöker mygla en timme, det betyder ytterligare 3 timmars arbetstid för mig.

Till råga på allt har vi mitt VVS exempel (verkliga livet) där lönekostnaden var 15000, dvs jag får arbeta en halv månad för att betala för det. Nu verkade timmarna och 600kr/tim i lön mycket skäligt!

Men sen försökte personen lägga på ytterligare 10 000kr på materialet mot vad jag kunde köpa in för. Dessa pengarna gör att jag behöver jobba ytterligare 1-2 veckor för att få råd med!

Så självklart vill jag ifrågasätta rimligheten i påslag på 10000 på en räkning på 40000 kr.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Eller bli hantverkare själv, gå ner på 12 % och anlita sig själv :D
Jag har blivit stolt hemma pulare:
- Ventilationstekniker
- Murare
- Snickare
- VVS:are
- lättare el (allt som inte kräver behörighet )
- Målare

Jag kan offra några semesterdagar eller timmar För att slippa bevisligen saltade räkningar.
 
  • Gilla
lb_gbg och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Vilken fantastisk ironi.. ;)


Låt säga att min månadslön är 40000.
Då får jag ut cirka 29000 kr efter skatt.
Med 160 timmars arbetstid/månad blir det 181 kr/tim på kontot.

Skulle jag istället tjäna 28000 kr får jag ut cirka 131 kr/tim.


Så en hantverkare som tar 600kr/tim behöver jag arbeta 3,3 till 4,5 timmar för att tjäna in pengarna för en timmes arbete (beroende på lön).


Så därför är det surt när en hantverkare försöker mygla en timme, det betyder ytterligare 3 timmars arbetstid för mig.

Till råga på allt har vi mitt VVS exempel (verkliga livet) där lönekostnaden var 15000, dvs jag får arbeta en halv månad för att betala för det. Nu verkade timmarna och 600kr/tim i lön mycket skäligt!

Men sen försökte personen lägga på ytterligare 10 000kr på materialet mot vad jag kunde köpa in för. Dessa pengarna gör att jag behöver jobba ytterligare 1-2 veckor för att få råd med!

Så självklart vill jag ifrågasätta rimligheten i påslag på 10000 på en räkning på 40000 kr.
Ironisk tolkning, om du exempelvis helt plötsligt börjar äta en extra smörgås varje frukost, hur många timmar extra måste du då jobba för att ha råd med den vanan?

En hantverkare anlitar man nog inte varje morgon och dessutom kan man precis som mackan avstå den extra kostnaden.

Om vi däremot vänder på steken och vi säger att du bryter benet och blir sjukskriven en månad. Hur många timmar måste då hantverkaren arbeta för att ha råd med att du går hemma?
 
mathiash77 skrev:
Jag har blivit stolt hemma pulare:
- Ventilationstekniker
- Murare
- Snickare
- VVS:are
- lättare el (allt som inte kräver behörighet )
- Målare

Jag kan offra några semesterdagar eller timmar För att slippa bevisligen saltade räkningar.
Vad gäller elen får du inte utföra så värst mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.