Byggahus.se
Här avhandlas allting om släp. Regler för vikter, körkort, lastning etc. Tips om släp att köpa. Registrering av släp köpta i utlandet etc. Allt om släp alltså.

Om någon vill skriva eller har länk till en bra och tydlig genomgång av körkortskraven etc så klistrar jag gärna in den här i första inlägget.

//Mod
 
  • Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
Denna tråd kommer jag följa. Gjorde kunskapsprovet för BE för några dagar sedan.

Reagerade framförallt på att det var väldigt få frågor som handlade om just körning med tungt släp.
Jag skulle uppskatta att ca 10 av 60 frågor handlade om släp/last. Resterande var väldigt likt teoriprovet för B körkort.

En större skillnad mot körkort B är att ett godkänt teoriprov för BE är giltigt i ett år. Jmf med B som bara gäller i 2 månader. Jag har alltså ett helt år på mig att fixa uppkörning.

Nu har jag bokat in ett par körlektioner och uppkörning 3/12. Fyller på med information om processen allt eftersom, om det är av intresse.
 
  • Gilla
Elixir och 5 till
  • Laddar…
Hur är det nu då, med B96 är det fortfarande totalvikten som gäller?
Om bilens totvikt är 2000
Släpets totvikt är 2000 och tjänstevikt 500
Jag lastar på 800kg
Är det ok?
 
Följ länken och sen till släpvagnskalkylatorn
 
M Mikasw skrev:
Följ länken och sen till släpvagnskalkylatorn
Har inga regnr
 
Med ett körkort med utökad B-behörighet (B96) får du dra en släp som väger mer än 750 kg i totalvikt. Bilens och släpets sammanlagda totalvikt får då inte vara över 4 250 kg.
 
Har äntligen fått ok att börja ta CE. Skall bli skönt att slippa de fåniga viktreglerna som gör att jag får dra mer med vår lilla andrabil än med förstabilen.
 
Cheesen
D Dsl skrev:
Har äntligen fått ok att börja ta CE. Skall bli skönt att slippa de fåniga viktreglerna som gör att jag får dra mer med vår lilla andrabil än med förstabilen.
Men ce hjälper inte dig om du vill dra tungt släp med personbil.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ce blir väl även be
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 2 till
  • Laddar…
Man får väl BE på köpet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
"Med ett körkort med behörigheten CE får du köra lastbilar och personbilar utan viktgräns. Du får också koppla till en eller flera släpvagnar utan viktgräns." saxat från transportstyrelsen.
 
M Mikasw skrev:
Med ett körkort med utökad B-behörighet (B96) får du dra en släp som väger mer än 750 kg i totalvikt. Bilens och släpets sammanlagda totalvikt får då inte vara över 4 250 kg.
Ja så klart, det är jag som var för trött...

Menade så klart om om Släpets totvikt 3000kg och tjänste 500kg
 
  • Gilla
Hjallle
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Man får väl BE på köpet?
Hade kollega som ej hade be men dock ce.. Så det är ingen självklarhet. Vill minnas att man kunde välja till be när man tog ce och då få det på köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.