Byggahus.se
Hej! Jag har problem med att min braskamin contura 550 lätt ryker in. Huset är ett enplanshus från 2008 med
värmepump (ivt 495 twin). Som jag förstår det så skapar uppvärmingsmetoden som huset har ett undertryck i huset. Braskaminen har tilluftsanslutning via rör i husgrunden. Vid tändning så använder jag finkluven ved och har även balkongdörren på glänt. Vid påfyllning så är balkongdörren stängd (ryker lätt in trots att skorstenen är uppvärmd). Känns ganska onödigt att släppa in kall luft vid påfyllning. Följer instruktion från contura vid eldning.

Någon som har bra tips angående lösning på problemet? Erfarenhet av tex rökgasfläkt/ dragförbättrare?
 
Åsa Lund
Funkar verkligen röret via grunden? Kollat det?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funkar verkligen röret via grunden? Kollat det?
Hej! Ja det kommer luft (testat att ta loss det från anslutningen)
 
Mackanbo Mackanbo skrev:
Hej! Jag har problem med att min braskamin contura 550 lätt ryker in. Huset är ett enplanshus från 2008 med
värmepump (ivt 495 twin).
Du är nog långt ifrån ensam om problemet. Vi har samma problem med vår kamin, en liknande Contura med tilluft genom plattan. Huset ett Sundbyholm från Götenehus byggt 2010 och IVT 490 som återvinner värme från utluft. Öppnar man luckan mer än 5-10 cm på vår Contura ryker det in om fönster eller dörrar är stängda. Vi har för vana att glänta på dörr eller fönster och göra få stora inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.