Byggahus.se
Hej,

Jag har flyttat in i en lägenhet (bostadsrätt) byggd på 1950-talet. I båda sovrummen finns inbyggda garderober längs väggarna. I en av dessa garderober har jag hittat en liten "låda" som det tjuter och viner kring. Eftersom den var lite glapp lyckades jag få in min mobilkamera och ta några bilder.

Har någon en aning om vad detta är? Min gissning är att detta har någonting med lägenhetens ventilation att göra (för att det är ett kraftigt utsug kring denna låda som verkar gå upp i taket). Kan någon tidigare ägare byggt igen ventilationen? Eller skulle de se ut så här? Det ser även ut som någon form av spjäll har lossnat i lådan.

Jag har nämligen problem med ett kraftigt undertryck i lägenheten så jag försöker leta upp vad roten till detta är.

Bild 1 föreställer själva garderoberna. I mittengarderobens överskåp ser ni den vitmålade lådan.

På bild 2 ser ni innehållet i själva lådan och bild 3 innehåller en bild på vad som finns ovanför lådan (upp i taket).
 
  • Inbyggda garderober från 1950-talet med en vitmålad låda i mittens överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen låda i en inbyggd garderob med lösa spjäll och röran av skräp, möjlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett gammalt ventilationsschakt i taket med synligt damm och lossmaterial, vilket tyder på underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eric Öbo
Visst är det en ventilationskanal. Troligen igensatt under det härliga 70-talet då man ville spara energi (oljekrisen). Öppna upp. Kolla om du kan få tag på originalritningarna till lägenheten, brukar finnas hos kommunen eller i föreningens arkiv. Kan mycket väl finnas fler igensatta ventiler. Mitt råd är att knacka upp dem så att lägenheten kan andas igen. Har du skafferi mot yttervägg?
 
Eric Öbo
En sak till: Tala inte om detta för föreningen i förstaläget. Kan ha gjorts ventilationskontroller och inställningar i fastigheten och då kan de bli lite purkna om man börjar återställa. Det är lättare att få förlåtelse än tillstånd, som man brukar säga, och generellt har föreningars styrelse noll koll på husets historia och på inomhusmiljö ö h t. Det enda de brukar bry sig om är värmekostnaderna.
 
Vi hade också en tilltäppt ventilation, när jag byggde om lite öppnade jag upp den. Senare har vi haft ovk och dom menade att den skulle vara stängd... Så inte solklart att det är fel att den är stängd.

Om det viner kanske det är en tätning av den där kanalen så den verkligen är helt stängd som är rätt?
 
Eric Öbo
P pjkw skrev:
Vi hade också en tilltäppt ventilation, när jag byggde om lite öppnade jag upp den. Senare har vi haft ovk och dom menade att den skulle vara stängd... Så inte solklart att det är fel att den är stängd.

Om det viner kanske det är en tätning av den där kanalen så den verkligen är helt stängd som är rätt?
Ovk i all ära, men huset är byggt för tilluftsventilation och så länge ingenting i husets värmesystem har ändrats (bytt ut radiatorer mot något annat, satt igen murstock o s v) så ska ventilerna vara där. Ibland har man satt en mekanisk ventilation på taket med in- och utsugsfläktar men det innebär inte sällan ett ständigt undertryck i lägenheten eftersom tillflödet är för dåligt. Öppna upp ventilerna.
 
Tack för alla svar!

Det som inte syns på bild 1 är att lådan har lossnat lite från sin ursprungliga fästning och numera har en glipa på 1-2 cm längs med kanten upp mot taket. Från denna glipa sugs luft ut ur lägenheten. Jag får känslan att detta är ett frånluftsuttag. Men jag är verkligen ingen expert på detta utan detta är endast min gissning.

Om jag skulle öppna upp denna ännu mer misstänker jag att undertrycket i lägenheten skulle öka ytterligare. Men fördelen med ett korrekt monterat frånluftsdon kanske då skulle bli att jag kan reglera flödet bättre, idag är det inte riktigt möjligt...

(Vi har mekanisk ventilation på taket).
 
Eric Öbo
E Eugen Cork skrev:
Tack för alla svar!

Det som inte syns på bild 1 är att lådan har lossnat lite från sin ursprungliga fästning och numera har en glipa på 1-2 cm längs med kanten upp mot taket. Från denna glipa sugs luft ut ur lägenheten. Jag får känslan att detta är ett frånluftsuttag. Men jag är verkligen ingen expert på detta utan detta är endast min gissning.

Om jag skulle öppna upp denna ännu mer misstänker jag att undertrycket i lägenheten skulle öka ytterligare. Men fördelen med ett korrekt monterat frånluftsdon kanske då skulle bli att jag kan reglera flödet bättre, idag är det inte riktigt möjligt...

(Vi har mekanisk ventilation på taket).
Tilluften löser du bäst genom att kolla om det finns igensatta ventiler i resten av lägenheten. I vår gamla lya hade de stoppat isolering i ett par ventiler och dessutom murat igen skafferiventilen. Idioter.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Ovk i all ära, men huset är byggt för tilluftsventilation och så länge ingenting i husets värmesystem har ändrats (bytt ut radiatorer mot något annat, satt igen murstock o s v) så ska ventilerna vara där. Ibland har man satt en mekanisk ventilation på taket med in- och utsugsfläktar men det innebär inte sällan ett ständigt undertryck i lägenheten eftersom tillflödet är för dåligt. Öppna upp ventilerna.
Tror deras tanke var att man vill ha så mycket sug som möjligt i köket, suger det någon annanstans så riskerar man att få os dit.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Kan tillägga att jag givetvis knackade upp alla ventiler som fanns. Och vips så slapp vi ställa upp brevlådan med en tändsticksask på nätterna för att slippa tjutet.. Har du inte en ventil i varje rum i lägenheten är det något som inte stämmer.
 
Eric Öbo
P pjkw skrev:
Tror deras tanke var att man vill ha så mycket sug som möjligt i köket, suger det någon annanstans så riskerar man att få os dit.
Antagligen, vilket innebär att all ventilation sker via köksfläkten. Tillsammans med eventuella igenproppade ventiler så är det liksom bäddat för ett gött undertryck.
 
Redigerat:
Hej igen,

Uppskattar verkligen allas svar!

Samtliga fönster har karmventil (som jag rengjort för maximalt inflöde) och efter att ha inspekterat lägenheten lite noggrannare kan jag inte hitta några igenbyggda tillluftsventiler. Vi har heller inga köksskåp mot ytterväggar.

Ett litet sidospår är undertrycket i lägenheten som jag tror beror på för mycket frånluftsflöde. Dels från detta ventilationshål i garderoben men jag har börjat fundera på om inte vår spisfläkt kanske är den stora boven i dramat. Tidigare ägare renoverade köket och bytte ut spiskåpan mot en kraftig köksfläkt. Köksfläkten är inkopplad direkt mot frånluftskanalen i köket som går upp till taket där det sitter en mekanisk ventilation som suger ut luft.

Om jag förstått det rätt saknar köksfläktar spjäll vilket gör att de står "öppna" dygnet runt? Det skulle ju förklara var all luft tar vägen i så fall. Tror ni detta kan stämma?
 
BirgitS
Menar du en fläkt med en egen fläktmotor som suger luft eller menar du en kåpa som använder en fläkt på vinden som sug?

När gjordes senaste OVK jämfört med när köket renoverades?

Är det något som har mätt fram att det är kraftigt undertryck eller är det bara som du tror?
Visst undertryck ska man ju ha.
 
E Eugen Cork skrev:
Hej igen,

Uppskattar verkligen allas svar!

Samtliga fönster har karmventil (som jag rengjort för maximalt inflöde) och efter att ha inspekterat lägenheten lite noggrannare kan jag inte hitta några igenbyggda tillluftsventiler. Vi har heller inga köksskåp mot ytterväggar.

Ett litet sidospår är undertrycket i lägenheten som jag tror beror på för mycket frånluftsflöde. Dels från detta ventilationshål i garderoben men jag har börjat fundera på om inte vår spisfläkt kanske är den stora boven i dramat. Tidigare ägare renoverade köket och bytte ut spiskåpan mot en kraftig köksfläkt. Köksfläkten är inkopplad direkt mot frånluftskanalen i köket som går upp till taket där det sitter en mekanisk ventilation som suger ut luft.

Om jag förstått det rätt saknar köksfläktar spjäll vilket gör att de står "öppna" dygnet runt? Det skulle ju förklara var all luft tar vägen i så fall. Tror ni detta kan stämma?
Den lösningen brukar vara strikt förbjuden i lägenheter, risken är att du skjuter ut ditt mat-os i andras lägenheter. Som det brukar vara är en kolfilterfläkt med utlopp i köket och sen en ventil med mekanisk frånluft i närheten av fläkten.
 
Jag flyttade in i våras, tidigare ägare renoverade köket 2017 men har tyvärr inte varit så behjälplig med information tyvärr. Senaste OVK gjordes innan köksrenoveringen. Den tidigare ägaren ersatte den tidigare kåpan som använder vind/takfläkten som sug med en köksfläkt med egen fläktmotor.

Inga mätningar har gjorts. Men ytterdörren är oerhört tung att öppna. Om vi däremot har ett fönster öppet går ytterdörren att öppna utan problem. Från nyckelhålet viner och tjuter det svagt och luft strömmar in, öppnar vi ett fönster upphör detta omedelbart. Från ventilationen som sitter på fixturen vid den vägghängda toaletten strömmar avloppslukt ut, öppnar vi ett fönster upphör detta. Detta har gjort att mina misstankar om ett lite för kraftigt undertryck uppkom.

Jag planerar att byta tillbaka till en vanlig kåpa utan motor.

Men till min fundering, kan det vara så att en spisfläkt med motor saknar spjäll vilket gör att den "står öppen" dygnet runt och kanske skapar undertryck? Isf borde ju problemet upphöra om jag byter tillbaka till en kåpa med spjäll.
 
Hör med styrelsen. Du bör kunna få råd och besked vad som gäller för fastighetens ventilation och vad som själv är tillrådligt att göra med ventiler och fläktar.
Bygger du och donar efter egna idéer riskerar du anmärkning och återställningskrav när OVK-firman kommer på besök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.