Byggahus.se
För att få ner priserna och in nya grupper på bostadsmarknaden testar Uppsala sälja ofärdiga bostadsrätter.

Du kan läsa artikeln här: Säljer ofärdiga bostadsrätter
 
Det är väl inte Uppsala som säljer lägenheterna?

Något som inte framgår är att lägenheterna är okej att flytta in i, besiktigade med kök och badrum.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte Uppsala som säljer lägenheterna?

Något som inte framgår är att lägenheterna är okej att flytta in i, besiktigade med kök och badrum.
RAW Property är bolaget som bygger, eller säljer snarare. De har fått markanvisningen.

Att de är OK att flytta in i får man nog förutsätta genom artikeln. Svårt att få till lagliga försäljningsmetoder annars.
 
https://rawproperty.se/

Det känns som att det inte alls kommer att bli billigare för konsument. Det handlar nog snarare om marginaler för producent. Men den som lever får se. Om 20 år kanske alla bostäder säljs så här. Jag gillar tanken!
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Billigare borde det kunna bli om de väljer billigare material, och gör jobbet själva. Sedan så ger det ju större frihet att kunna placera innerväggar där de vill ha dem.
 
A
S Strontus skrev:
Billigare borde det kunna bli om de väljer billigare material, och gör jobbet själva. Sedan så ger det ju större frihet att kunna placera innerväggar där de vill ha dem.
Fast det kommer nog vara begränsat med möjligheter iaf pga utlopp för vatten/el osv. Sånt gör ju att en tvåa tex kanske måste utgå på ett visst vis etc.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
BirgitS
Kan ju bli enklare att finansiera genom att man flyttar in i lägenheten utan att göra något innan och sen allt eftersom pengarna räcker kan man sätta upp väggar, måla och göra ett bättre kök osv.
 
J
Klaugust Klaugust skrev:
[länk]

Det känns som att det inte alls kommer att bli billigare för konsument. Det handlar nog snarare om marginaler för producent. Men den som lever får se. Om 20 år kanske alla bostäder säljs så här. Jag gillar tanken!
Jag tror det är ett krav och en direkt deal breaker att det faktiskt blir billigare.
Inte sagt att det skiljer astronomiska summor, men för att göra en affär av idén och ha ett vettigt kundunderlag behövs nog ett vinstintresse för köparna. Annars väljer sannolikt 9,9/10 det färdiga alternativet.

Intressant affärsidé i alla fall. Jag gillar också tanken.
Allt behöver inte vara som det alltid har varit.
 
Blir intressant med OVK...
 
  • Gilla
Xhoza
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Jag tror det är ett krav och en direkt deal breaker att det faktiskt blir billigare.
Inte sagt att det skiljer astronomiska summor, men för att göra en affär av idén och ha ett vettigt kundunderlag behövs nog ett vinstintresse för köparna. Annars väljer sannolikt 9,9/10 det färdiga alternativet.

Intressant affärsidé i alla fall. Jag gillar också tanken.
Allt behöver inte vara som det alltid har varit.
Jag tror inte att genomsnittsköparen är så påläst, många tänker nog bara att ”här kommer jag billigt undan” även om det inte säkert i slutänden blir billigare (får man 100 000 kr rabatt kostar det säkert 200 000 att få till i normal standard). Men jag vet verkligen inte. Priserna finns ju på deras hemsida, nån som kan Uppsala kanske kan säga om det är mycket rabatt kontra annan nyproduktion i Uppsala i samma läge. Den fördel jag ser är att man kan få det som man själv vill ha det.

När vi budade på renoveringsobjekt i Stockholm så hamnade slutpriserna på ungefär samma nivå som renoverade lägenheter. Folk ser potential och tänker att ens egen tid är ju gratis. Kanske inte går att jämföra med detta i och för sig.

Jag tror att det är lätt att överskatta spekulanters förmåga att göra avvägda beslut. Och byggbolag letar ju alltid en ny vinkel att maximera marginalerna. Men jag kanske bara är cynisk.
 
  • Skärmdump av en prislista på en fastighetswebbplats med olika bostadstyper och deras priser och månadsavgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror inte att genomsnittsköparen är så påläst, många tänker nog bara att ”här kommer jag billigt undan” även om det inte säkert i slutänden blir billigare (får man 100 000 kr rabatt kostar det säkert 200 000 att få till i normal standard). Men jag vet verkligen inte. Priserna finns ju på deras hemsida, nån som kan Uppsala kanske kan säga om det är mycket rabatt kontra annan nyproduktion i Uppsala i samma läge. Den fördel jag ser är att man kan få det som man själv vill ha det.

När vi budade på renoveringsobjekt i Stockholm så hamnade slutpriserna på ungefär samma nivå som renoverade lägenheter. Folk ser potential och tänker att ens egen tid är ju gratis. Kanske inte går att jämföra med detta i och för sig.

Jag tror att det är lätt att överskatta spekulanters förmåga att göra avvägda beslut. Och byggbolag letar ju alltid en ny vinkel att maximera marginalerna. Men jag kanske bara är cynisk.
Cynisk, njae, jag vet inte.
Men jag tror inte det är en särskilt bra affärsidé att sälja halvfärdiga lägenheter till ett närapå samma pris som en helt färdigställd. Merparten av köparna som ska lägga X miljoner bör ha något sorts tänk, och inte minst banken som går i god för eventuella lån lär ha sitt att säga till om också.

Stockholm är i en klass för sig gällande bostadsmarknaden, så vet inte hur bra jämförelse det är. Men jag vet heller inte mycket om Uppsala.

Är det sådana marginaler att man tar ut det dubbla? Tänker på det du skriver om att 100 000:- i rabatt blir 200 000:- om man vill ha normal standard.
 
Någon som köper sin första lilla lägenhet kommer nog billigare undan utan så mycket arbete, men hur ställer sig tex banken till värdet på ett tomt skal? För en etta spelar det inte så stor roll men de lite större?

Alla små bostadsrätter på 29m2 är sålda och den största på potentiellt 170m2, så där är nog 2 målgrupper.
https://rawproperty.se/projects/raw-rosendal/

170m2 lägenheten man får är en enrummare med en färdig toalett/dusch och kök med öppen planlösning på 85m2, ett par råa balkar för övervåning och med massor av potential...
 
BirgitS
J jaronsso skrev:
Är det sådana marginaler att man tar ut det dubbla?
Raw Property skriver att de tror att lägenheterna blir ung. 10-20 % billigare.
 
Sälja ofärdiga bostäder för de som inte har råd. Låter ganska hemskt.
 
Magnus E K
Så garanterat buller från dag 1 från grannar som "renoverar" dygnet runt? Nej tack.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.